"טכנולוגיה זה שם המשחק"

כשמספר ההרוגים בבנייה לא יורד, כל שנותר זה "לבנות" על הטכנולוגיות שישפרו את הבטיחות • מהורדת תא המנופאי לקרקע, חיישנים עם אותות מצוקה ומערכת חילוץ עצמי • האם זה יעבוד?

, צילום: depositphotos

לפני ארבע שנים "נפל האסימון" לליאור אביטן, אז עובד חברת 'אלביט' שהגיע מתחום התעופה הצבאית, כשבאירוע חברתי בו השתתף, צד את עיניו מנוף שהתנשא באתר בנייה – לא נוף חריג במיוחד בקו השמים הישראלי.

עד אותו זמן היה אביטן אחראי על פטנט שסייע לראיית לילה של מסוקים שאפשר לנהגי מסוק להבחין בעצמים טוב יותר. כשראה את העגורן, עם קוקפיט המנופאי המוצב מעלה, עלה במוחו רעיון לפעול כדי להתאים את הטכנולוגיה מעולמות התעופה לענף הבנייה - כך הוקמה חברת הסטארטאפ אולטראוויז (Ultrawis), שהורידה את תא המנופאי לקרקע והפכה אותו לקוקפיט משוכלל, המשלב חיישנים, בינה מלאכותית, עיבוד תמונה ומציאות מדומה, עם יכולת לעקוב אחר כל אתר הבנייה.

"המטרה היתה להפוך את אתר הבנייה בכלל והעגורן בפרט לאוטונומיים, באמצעות מצלמות, מערכות הדמיה בתלת מימד, התאמת המידע בין תכנון לביצוע ויכולת ניתוח של מידע", מסביר נטע כהן, מנכ"ל Incubit Technology Ventures של 'אלביט מערכות', האחראית על הפיתוח של אולטראוויז.

"בדרך הזו ניתן לשלוט בכל אתר הבנייה. עבור חברת ביצוע שאחראית על הפרויקט, הטכנולוגיה הזו מביאה ערך מוסף, מסייעת ומייעלת את אופן ההתנהלות באתר, בניהול ידע ומלאי, מונעת תקלות ומאפשרת מעקב אחר העובדים".

בישראל כ-15,000 אתרי בנייה פעילים הנחשבים מסוכנים מטבעם היות והעבודה באתר נעשית בכלים כבדים בתנאים משתנים וכוח אדם לא קבוע ולא מיומן. כשמתחילת השנה נהרגו 12 עובדים (לשעת כתיבת שורות אלו), ובסה"כ נהרגים מדי שנה למעלה מ-20 בני אדם, נושא הבטיחות בענף הבנייה והתשתיות הופך אחד הקריטיים בענף.

פילוח גורמי הסיכון באתרי בנייה בכל רמות החומרה שנגרמו במהלך הרבעון הראשון של 2022, מלמד כי תאונות נפילה מגובה, נפילה מסולמות ונפילת חפצים כבדים מהווים 88% הגורם לתאונות. מכאן נובעת ההתמקדות בתחום העגורנים - מקצוע שסובל רבות מתאונות בטיחות ותנאי עבודה קשים. בדיוק לשם כך הוקמה אולטראוויז. כיום מחזיקה החברה ברישיון ל-14 פטנטים מ"אלביט מערכות" לתחום הבנייה ומקיימת פיילוטים של הטכנולוגיה בחברות בנייה בארץ ובעולם, אלו מסמנים עלייה בשיעור של 120% ביעילות אתרי הבנייה.

מונעים את התאונה הקטלנית הבאה

בשנים האחרונות נעשו מאמצים גדולים למנוע ככל האפשר את התאונה הקטלנית הבאה, באמצעות פעילות מטה הבטיחות של ענף הבנייה הפועל תחת הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה ומשותף להתאחדות הקבלנים בוני הארץ, הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ובשת"פ עם המוסד לבטיחות וגיהות. לצורך כך הופעלה במסגרת המטה 'תוכנית הכוכבים' שנועדה לסייע ליצור שינוי תרבות ארגוני בחברות.

הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, מצידה, מקיימת במהלך כל השנה סדנאות והכשרות לעובדי הענף לצד קמפיינים תקשורתיים שנועדו גם הם לשפר את רמת הבטיחות בענף. אך כל זה לא מספיק. בשנה האחרונה הבינו הגורמים האחראיים כי הבטיחות בענף הבנייה בישראל לא תשתפר, ללא הטמעה של טכנולוגיות באתרי בנייה, החל מציוד בטיחות מבוסס טכנולוגיה השואף ליצור סביבת עבודה בטוחה (מגפיים חכמות, קסדות חכמות ושעונים חכמים), וכלה ברחפנים ומל"טים לצורך צילום אווירי וזיהוי סכנות, כלי רכב אוטונומיים, ציוד לנהיגה עצמית, רובוטים, שלדים חיצוניים ועד מציאות רבודה שנועדה למנוע טעויות יקרות.

"אי אפשר בלי שילוב הטכנולוגיה בתעשיית הבנייה", אומר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ענף הבניה, ראול סרוגו. "דמיינו לעצמכם את החיים בלי כריות אוויר, בלי חגורות בטיחות ובלי מובילאיי. גם פה בענף הבנייה והתשתיות – יש דברים שחייבים להשתנות בעולם באמצעות הטכנולוגיה, וכשהם יקרו לא נבין איך יכולנו לחיות בלעדיהם בכלל. טכנולוגיה זה שם המשחק".

"ענף הבנייה נדרש להתמודד עם כשל של תחלופת עובדים גבוהה", מסביר בן זקן. "ומכאן שנדרש לצמצם את התלות בכוח אדם. הטכנולוגיה יכולה לסייע ולהקל באמצעות מערכות שמתריעות ומאפשרות בקרה אחר עובדים, זיהוי עובדים, ניהול סיכונים, מיפוי פנימי, כשהמטרה היא שהשיפורים הללו יוטמעו באתרי הבנייה, ויהוו סמן דרך לחברה הנוהגת בבטיחות ולוקחת אחריות על עובדיה. זה למעשה חלק מתוכנית הכוכבים, תוכנית מושקעת של מטה הבטיחות בענף הבנייה שמטרתה לרתום את חברות הבנייה, גדולות וקטנות לשינוי תרבות ארגוני בבנייה. התוכנית הזו, ושלל העשיה שנעשה סביב, יביאו את המהפכה הבאה".

מסתערים על הטכנולוגיות

פיתוחים בבנייה עתידים לחולל בשנים הבאות מהפכה בענף ולשנות ללא היכר את נושא הבטיחות. הפוטנציאל באפיק זה כה גדול עד שהשקעה בסטארטאפים מבוססי טכנולוגיות בנייה בארה"ב עלתה בכ-324% לכמעט 31 מיליארד דולר בין 2017 ל-2018 בלבד. בישראל פועלות כיום למעלה מ-280 חברות סטארט-אפ המציגות שיפורים טכנולוגים בענף שגייסו למעלה מ-3.6 מיליארד דולר. התעשיה העולמית מגלגלת כ-14 טריליון דולר בענף.

כניסתה של 'אלביט מערכות', לענף הבנייה, מלמדת משהו על הביקושים הגבוהים לטכנולוגיות בנייה בענף בארץ ובעולם. אף שחברת אלביט מוכרת כחברת הייטק ביטחונית-ישראלית העוסקת בפיתוח וייצור מערכות לחימה, שליטה ובקרה, מודיעין ותצפית - האינקוביט של אלביט כולל בין היתר 17 חברות פורטפוליו שחידושי הטכנולוגיות שלהן לא קשור בהכרח לתחום הביטחון והן ממלאות צרכים בלתי מסופקים בשווקים האזרחיים, בין היתר בעולמות הבנייה והבטיחות בבנייה. כזו היא גם טכנולוגיות GreenVibe - חברת סטארטאפ המפתחת חיישנים חכמים וייחודיים לבטון, והיא נמצאת היום במו"מ עם מספר יצרני ציוד וחברות בנייה בארץ ובעולם.

לפני מספר חודשים החל מטה הבטיחות בשיתוף עם מכון צומ"ת וקרן מנוף בניסיונות לשילוב טכנולוגיות חדשניות בנושא הבטיחות בענף. מטה הבטיחות יצא בקול קורא לחברות טכנולוגיה שלהן מוצר בשלב סופי לשלוח אותו לתחרות ייעודית בתחום. כ-60 חברות שלחו הדגמות ומידע על המוצר שלהן, מתוכן נבחרו 12 הטכנולוגיות הטובות ביותר המחזיקות במוצר שיכול להציל חיי אדם באתרי בנייה.

"הכי קל לשבל ולצקצק"

בכנס הזדמנויות טכנולוגיות למניעת תאונות בענף הבנייה שהתקיים בחודש מאי האחרון הוצגו והודגמו הטכנולוגיות השונות. אחת מהחברות היתה 'סקייליין קוקפיט' ((SKYLINE Cockpit), שפיתחה גם היא טכנולוגיה המאפשרת מרכז שליטה מהקרקע לצורך הפעלה בטוחה של עגורני צריח.

על יתרונות השימוש בטכנולוגיה של סקייליין אפשר ללמוד מדברים שאמר מירון ענבר, מנהל הבטיחות בחברת 'אלקטרה בנייה' שעשה שימוש בטכנולוגיה בפרויקט 'אור ים' באור עקיבא.

"באמצעות השימוש בטכנולוגיה באתר הבנייה באור ים הגענו לתוצאות טובות מבחינת רמת הבטיחות והתחזוקה והעבודה באתר הסתיימה עם אפס תאונות וכמעט ללא אירועי 'כמעט נפגע' כמו נפילת חפצים וכיוצא בזה", מסביר ענבר. "הטכנולוגיה מאפשרת למנופאי לנווט את המנוף מרחוק באמצעות מרכז ניטור המוקם בקרקע וזה מעניק שליטה ובקרה על כל המתרחש באתר. העבודה נעשית בשיתוף פעולה מלא עם מנהל העבודה הצופה על כל הליקויים באתר, בשל כמות המצלמות הפרוסות במקום ויחד עם המנופאי הם יכולים לעצור את העבודה אם מתעורר חשד למפגע בטיחותי. השימוש במערכת הוכיח שחדשנות משפרת בטיחות ומאפשרת להגיע לתוצאות טובות יותר".

"היום אנחנו עושים צעד גדול וחשוב בנושא הבטיחות", אמר בכנס ראש מטה הבטיחות בענף הבנייה, איל בן ראובן. "מעבר לנושאים שהעסיקו אותנו עד היום, בהם נושא הבקרה העצמית של העובד, ותוכנית הכוכבים, הצלע הנוספת שהייתה חסרה לנו כדי לעלות לרמה חדשה לגמרי היא הצלע הטכנולוגית. מרגע שהבנו את זה הסתערנו על הנושא".

שגב קיים, מנכ"ל קרן מנוף אמר: "כל מי שעובד עם ענף הבנייה והתשתיות יודע שמדובר בענף מסוכן מאוד. הכי קל לשבת על הספה בבית ולצקצק על המצב, אבל הרבה יותר קשה לעשות. פה נמצאים גופים שעושים. הכנס היום הוא אבן דרך חשובה בתהליך: השילוב של יישומים ופתרונות טכנולוגיים לבטיחות בבנייה הוא מתבקש והכרחי".

טכנולוגיות נוספות שהוצגו בכנס כוללות גם את חברת גרבו - שפיתחה ידית המסוגלת להרים משאות כבדים בצורה יעילה ובטוחה; חברת וישאל בטיחות והנדסה – שפיתחה מכשיר טכנולוגי המסייע למעסיק לשמור על בטיחות עובדים הפועלים במקומות מסוכנים או מרוחקים, ע"י חיישנים המותקנים בגוף המכשיר ושולחים אותות במצב מצוקה; חברת Samsom Logic – טכנולוגיה המספקת "מערכת מארזים חכמים" בעזרתה מתנהלים עם חומרי ציוד ובנייה; חברת PUSH THE BUTTON – שפיתחה 'קסדה רושמ"ת' (רואה, שומעת, מתריעה, מתעדת) - המצלמה צמודה לכל קסדה שהינה בעלת תקשורת דו כיוונית של קול ושמע והיא מתעדת ומקליטה את העובד וסביבתו.

החברה תצא בקרוב לפיילוט באמצעות מטה הבטיחות והוקם צוות מחקר לקידום הנושא; חברת רתוך טכנולוגיות בטיחות מקבוצת 'גטר' - פיתחה בולם נפילה נגלל עם חיישן בקצה האונקל המתריע על חיבור או אי חיבור נקודת עיגון ברתמה; החברה פיתחה גם מערכת המאפשרת חילוץ עצמי / חילוץ בעזרת מחלץ במקרה של נפילה מגובה של עד 20 מטר; חברת SKYSAVER - פיתחה גם היא מערכת לחילוץ עצמי במקרה של שריפה, רעידות אדמה ומצבי חירום; חברת פנגאיה די דבליו – שפיתחה מערכת לניטור וזיהוי עובדים וספקים ללא הרשאות כניסה מתאימות.

אלי רוזנטל מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז מציין: "טכנולוגיה שדאגנו להנגיש ולחשוף אותה הינה חדר בקרה שמאפשרת שליטה בעגורן צריח מהקרקע. יש עוד מגוון טכנולוגיות שאנו בוחנים דוגמת הרמת משקולות כבדים ללא מנוף, אלא באמצעות ידית וואקום ייחודית, אבזור קסדות העובדים במצלמות זעירות ועוד. המטרה הכי חשובה היא הפחתה משמעותית וצמצום תאונות העבודה והורדת כמות ההורגים באתרי הבניה ל-0".

לדברי עידו פדלון, בעלים ומנכ''ל משותף של קבוצת שפונדר פדלון: "ענף הבנייה בישראל מתקדם מאוד בטכנולוגיות הבנייה והחידושים, אך הבעיה העיקרית היא דווקא ההון האנושי והאחריות האישית של כל עובד. בעשור האחרון חל שיפור משמעותי בסטנדרט הבטיחות באתרי בנייה בארץ, החל מהכנסת מפקחי בטיחות לאתרים, תוכנית הכוכבים, התקשורת ששמה במרכז את ריבוי תאונות העבודה באתרי הבנייה, חובת מינוי עוזר בטיחות שנכנסה בשנתיים האחרונות ועוד. אך יש עוד כברת דרך לעבור. אם לא יהיה פה חינוך מחדש של הפועלים והעובדים בשטח, הבטיחות לא תשתפר. פתרון הבעייה צריך להיות מהבסיס, לייצר אחריות אישית אצל כל עובד ועובד באתר הבנייה, באמצעות חינוך, תמריצים כספיים והרתעה אמיתית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר