אין הצדקה לחרוג מיעד הגירעון

גירעון יכול להיווצר בכל מדינה, בשל הוצאות לא צפויות. אך בישראל גם ההוצאות ה"לא צפויות", הן צפויות למדי • פרשנות

משרד האוצר בירושלים, צילום: אורן בן חקון

לא ברור מתי תוקם הממשלה הבאה ומי יעמוד בראש המשרדים הכלכליים, אבל די ברור מהם אתגריה.

בראש ובראשונה - הצורך לאזן בין הוצאות הממשלה לבין הכנסותיה. גירעון יכול להיווצר בכל מדינה, בשל הוצאות לא צפויות. אך בישראל גם ההוצאות ה"לא צפויות" הן צפויות למדי.

בטווח של קדנציה שלמה סביר שיהיה עימות צבאי שידרוש תוספת תקציבית חריגה. גם תרחישים של קריסות פיננסיות אינם בלתי סבירים, וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על קטסטרופות שאליהן חשופות גם מדינות אחרות, כמו רעידות אדמה ואסונות טבע.

בכל אחד מהמקרים האלה הגירעון בישראל יזנק, מכיוון שאין לנו רזרבות למקרים האלה, וגם סיכויי הביטוח בארץ אינם מהגבוהים. גירעון גדול מגדיל את הסיכון של ישראל - וחריגה ממנו מגדילה אותו עוד יותר. 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר