קבוצת שטיר פתחה היום (שלישי) את אירועי שבוע תעשיות המזון, האירוח וקמעונאות המזון הגדול של ישראל "תערוכת ישראפוד 40", באקספו תל אביב. בכנס המזון השתתפו בעלים ומנכ"לים של רשתות השיווק הגדולות במשק, ביניהם רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה; אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי; איתן יוחננוף בעלי רשת יוחננוף; מיכאל לובושיץ, מנכ"ל קרפור ישראל; חגי שלום, הבעלים של רשת טיב טעם; וקינן ממן, מנכ״ל קשת טעמים.
לובושיץ ציין כי לדעתו הרפורמה של "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" תוזיל את העלויות לצרכנים. "אני חושב שבגלל החוק יכנסו יותר מוצרים שיהוו אלטרנטיבה לצרכן. התחרות תגבר וגם יבינו שיוקר המחייה לא נמצא ברשתות השיווק. היום ההוצאה על מזון מהווה 15-20%, בעבר היא היתה יותר גבוהה".
נעמן ענה: "הספקים הריכוזיים בארץ הם גם ריכוזיים בעולם". רביד הוסיף כי "העשרה הספקים הגדולים מהווים אצלי 32%, בעבר זה היה יותר".
ממן: "אין ריכוזיות שמשפיעה על יוקר המחייה. יוקר המחייה מגיע מהעולם של הרגולציה וקידוד המחירים. אומרים מה שטוב לאירופה טוב לישראל אבל אין שום מקום באירופה שמקודדים מחירים - ייבאנו גלידה אורגנית מגרמניה. תוך שבועיים זימנו אותנו לחקירה ממשרד החקלאות. בין ההצהרות של הפוליטקאים לשטח, יש פער מטורף".
רביד התייחס לכך שהוא אינו מציע מותג פרטי. "אנחנו מתעסקים בייבוא ולא ממתגים את המוצר. אני לא מאמין שיש פה אחד שקונה מותג פרטי כשהוא בסופר, למעט בעלי הרשתות. אנחנו הישראלים, אנחנו העם הכי ממותג בעולם עם נאמנות למותג. בשופרסל, רמי לוי וסופר פארם, יש מותגים פרטיים מאד חזקים, אבל בשאר המדינה נתח השוק של המותג הפרטי עומד על 7%".
"אנחנו מדשדשים על המספר הזה שנים. בישראל זה לא הגיע לדו ספרתי כמו בעולם. מחיר הטסטר צויס עלה ב 7 שקלים וממשיכים לקנות טסטר צויס. אני אומר שאם לצרכן יש 40-50 פריטים בסל, הוא צריך להישאר על 10 פריטים שהוא סגור עליהם ולהחליף את השאר. אם הוא לא יחליף, איזה מוצר ירד במחיר?"
רמי לוי התייחס גם הוא למחירי המותג הפרטי שהתייקרו לאחרונה ואמר: "לי יש כוח מול היצרנים בארץ. אין לי כול מול היצרנים בחו"ל. אם הרווח הגולמי שלי היה 24% ועכשיו הוא עומד על 21%, זה אומר שאני מתווכח ומוריד את המחיר. מבחינת המפעלים בעולם, אנחנו קטנים. אנחנו יכולים להתווכח בארץ". עוד נשאל במסגרת הפאנל האם יכול להתווכח עם תנובה ושטראוס? וענה "בטח שאני יכול".
לובושיץ מאידך מציין כי המותג של קרפור מוצלח וטוען כי הצרכנים מתנסים ורוכשים את המוצרים הללו. לדבריו, "מוצרי קרפור נמכרים ב 50 מדינות. אנחנו לא נפרסם את אחוז החדירה אבל אנחנו מאד מצליחים. אנחנו מכניסים השנה 700 מוצרי מזון. עם כל הרגולציה, זה יותר קל להכניס קודם מוצרי ניקיון. בשר לה מרשה זו הצלחה מטורפת ואנחנו נביא גם גבינות של קרפור לארץ. בקטגוריה של שמן זית, קרפור מהווה 72% מהקטגוריה, בתה קרפור מהווה 40% מהקטגוריה, הדבש מהווה 80% מהמכירות. זה מביא הרבה אלטרנטיבה. ככל שתהיה יותר תחרות, זה יהיה יותר טוב לעם ישראל".
במסגרת הפאנל התייחס לוי לבהלת האייפונים וההתנפלות של הצרכנים: "הביאו 4,000 מכשירי אייפון 17 והגימיק הזה לא טוב למערכת. שמעתי שהיו רבים בתור ו-10 מכשירים. זה לא עושה טוב כשאתה לא משרת את הלקוחות בצורה הנכונה. גם לנו הציעו למכור אייפונים, אבל ראיתי שבסופו של דבר אני לא יכול לתת שירות בצורה שתיטיב עם כולם. לאותו ספק היו 700-1,000 מכשירי טלפון. יש לי 2.5 מיליון לקוחות בחודש שהיו מקללים אותי על זה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
