נערים ונערות רבים אשר טרם סיימו את התיכון מתחילים ללמוד נהיגה ומגלים עד כמה המחירים יקרים. המחיר משתנה בין אזורים שונים בארץ, אך המחיר הממוצע עומד על 180–200 שקלים ל־40 דקות — מחיר גבוה מאוד ואינו נגיש לכולם. לסכומים אלה מצטרפות עלויות נוספות, כדוגמת אגרת טסט והטסט עצמו, אשר עומדות יחדיו על 373 שקלים. מי שאין לו גב כלכלי ונעזר בהוריו, נאלץ לעיתים לדחות את לימודי הנהיגה, משום שבתקופה זו הוא לומד לבחינות הבגרות ופחות פנוי לעבודה.
מבדיקת דן אנד ברדסטריט עולה כי בשלוש השנים האחרונות חלה עלייה של 15%-20% במחירי שיעורי הנהיגה. לפי דן אנד ברדסטריט מדובר בעלייה של כ־5.5% בממוצע בשנה — עלייה אשר תואמת את העלייה ברמת המחירים בשאר השוק בישראל. עם זאת, מדובר כאמור בסכום גבוה מאוד, וכמו כל ההתייקרויות שהצרכנים חווים, הוא אינו קורה במקביל לעליית השכר במשק.
לפי דן אנד ברדסטריט, התייקרות שיעורי הנהיגה נרשמה על רקע מספר מגמות אשר משפיעות, בין היתר, גם על מורי הנהיגה: עלייה במחירי הרכבים ומעבר לרכבים חשמליים, צורך יחסית תכוף בהחלפת הרכב, התייקרות ביטוחי הרכבים, עליית מחירי הדלק ותחרות גוברת תוך שימוש ברשתות החברתיות.
במרבית האזורים מדובר בעודף ביקוש על ההיצע, כלומר עודף של תלמידים על מורים — מה שיכול להצביע על גורם נוסף לעליית מחירי השיעורים.
עוד עולה מהבדיקה כי טווח המחירים של שיעורי הנהיגה יכול לנוע בין 150 ל־220 שקלים לשיעור בודד. הממוצע הוא בין 180–200 שקלים במרבית ערי המרכז, כאשר באזורים כמו צפון תל אביב ורעננה המחיר עשוי להגיע גם ל־220 שקל לשיעור, ואילו ביישובים מרוחקים יותר, כמו בצפון ובדרום המדינה, המחיר עומד על כ־150–160 שקלים לשיעור.
ארי ברומברג, מתאם פעולות בכנסת של מועצת התלמידים והנוער הארצית ולומד שיעורי נהיגה כעת, סיפר ל"ישראל היום": "אני נמצא כעת בשלב שבו נכשלתי בטסט הראשון ואני מחכה לטסט השני. המחיר הממוצע עומד על 160 שקלים ל־40 דקות, ושמעתי גם על כאלה שמשלמים 290 שקלים לשעה — שזה שיעור וחצי.
בישראל יש מינימום של 28 שיעורים, וזה נכון לעשות זאת כי צריך לשמור על חיי אנשים. אבל במובן הכלכלי מדובר במינימום 4,500 שקלים. אני כבר עברתי את ה־10,000 שקלים, ועל כל טסט יש להוסיף עוד כ־400 שקלים.
מותרות?
הוא מוסיף: "יש כאלה שאומרים ששיעורי נהיגה זה מותרות. זה ממש לא מותרות, בעוד שמחיר התחבורה הציבורית ממשיך לעלות והתחבורה הציבורית לא נגישה. לנוער אין דרך להתנייד. כולנו מוציאים רישיון כי התחבורה הציבורית לא נגישה — ואז יש יותר רכבים על הכביש. בדיון בכנסת אמר לי אחד מהמורים לנהיגה: 'איך יש לך אייפון?' אז אין לי אייפון וגם לא היה לי אז. ובלי קשר, מחיר שיעורי נהיגה עולים הרבה יותר".
ברומברג חושב שהמדינה צריכה להתערב במחירים. לדבריו:
"זה בסיסי שהמדינה תתערב באיזושהי מידה במחירי שיעורי הנהיגה, כי זה חלק מהתהליך שאנחנו עוברים כבוגרים. התחבורה הציבורית זקוקה לשיפור, ולא כולם יכולים להרשות לעצמם שיעורי נהיגה. יש כאלה שדוחים את זה לאחרי הצבא בגלל הסיבה הכלכלית. עם זאת, יש לא מעט שמשלמים בעצמם על שיעורי הנהיגה, ואלה נאלצים לעבוד 200 שעות עבודה על מנת לקבל רישיון. חשוב להדגיש שזה נוער שלומד לבגרויות. בנוסף, יש יותר נכשלים מאשר עובדים כל שנה. רק 20 אחוז עוברים בטסט הראשון, ולכן זה אומר עוד עלויות.
מורה לנהיגה במרכז הארץ הסביר את עליות המחירים של שיעורי הנהיגה ואמר:
"הכול התייקר. כולנו חיים באותה המדינה. ב־2020 רכשתי רכב חדש והוא עלה לי 142,000 שקלים. בתחילת 2022 הרכב שלי נגנב ורכשתי את אותו הדגם ב־185,000 שקלים. מורי נהיגה רוכשים את הרכבים היקרים אשר יכולים להגיע עד 200,000 שקלים. רכבים זולים לא מחזיקים לשיעורי נהיגה. חצי מההכנסות שלנו הולכות על מיסים. העלויות של הביטוחים גבוהות מאוד והן גם התייקרו. אני משלם מעל 10,000 שקלים על ביטוח בשנה ויש לי ארבעה טיפולים בשנה, שזה אלפי שקלים כל טיפול. טיפול גדול עולה 5,000 שקלים. הדלק זה זניח — אני משלם על דלק 4,000 שקלים בחודש. אנחנו לא עשירים גדולים, אבל אנחנו גם לא מסכנים".
לגבי המחירים אמר המורה לנהיגה:
"המחירים בשורה התחתונה הם לא סימפטיים ואנחנו מודעים לזה. עם זאת, הכסף נשחק וגם אנחנו מפרנסים. אני ב־2019 התחלתי ללמד ואז גביתי 140 שקלים לשיעור והיום אני גובה 190 שקלים. יש באזור שלי גם כאלה שגובים 200 שקלים, ויש כאלה שגובים 190 שקלים. בשנה האחרונה המחיר לא זז בגלל ההוצאות הגבוהות והמלחמה, אך בסופו של יום גם זה יעלה. כאמור, אנחנו לא מסכנים. אנחנו עובדים הרבה שעות בעבודה לא פשוטה ואנחנו מתוגמלים. אני לא מרגיש בנוח להעלות את המחיר כעת בגלל המלחמה, כאשר אנשים במילואים, אבל יגיע היום ששיעור יעלה יותר מ־190 שקלים. אני כרגע לא חושב על זה כי מרגיש לי לא בנוח לעשות את זה, אבל יש לי חבר אשר מלמד ברמת גן והעלה לא מזמן את מחיר השיעור ל־200 שקלים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה:
"הפיקוח על מחירי שיעורי הנהיגה איננו קשור כלל למשרד התחבורה ונמצא תחת אחריותה של רשות התחרות. משרד התחבורה אחראי על ההיבטים המקצועיים והבטיחותיים בתהליך הכשרת נהגים חדשים בישראל. כמו כן, המשרד מפקח על מערך המבחנים העיוניים והמעשיים ברמה הארצית. משרד התחבורה מפקח על מחירי המבחן העיוני והמעשי וכן על העמדת רכב למבחן מעשי, העומדים כיום על 229 שקלים — מחיר שלא השתנה במשך שנים. פיקוח זה נועד להבטיח נגישות שוויונית לבחינות רישוי, שהן חלק הכרחי בתהליך הוצאת רישיון הנהיגה".

