חגיגות בלאק פריידיי מתפרסות על תחומים מגוונים, אך לאורך השנים בולט במיוחד ענף מוצרי החשמל. הרשתות מתייחסות ל־29 בנובמבר כאל חג לכל דבר ומציעות מגוון רחב של מבצעים על מוצרים רבים, וניכרת היערכות מוגברת והצטיידות במלאים יותר מאשר בימי שגרה, בעיקר על רקע אמברגו הסחר מצד טורקיה והאיום החות'י שמעכב משלוחים דרך הים.
ליאור לוי, סמנכ"ל הסחר של שריג אלקטריק - היבואן הרשמי של המותגים שארק, נינג'ה ומורפי ריצ'רדס - אומר כי בשליש הראשון של השנה אכן הורגשה בעיה גדולה בשרשרת האספקה בשל המצב הביטחוני, גם מחוץ לגבולות ישראל, אבל "למדנו לחיות איתה ועשינו את ההתאמות הנדרשות. אנחנו עדיין לא במאה אחוז, אבל למדנו את העיכובים ונערכנו עם מלאי בהתאם. למרות המצב הקשה במדינה, דווקא ההתכנסות בבית והמתח גרמו לאנשים לצאת לקניות כפיצוי. במבט לאחור לא רואים ירידה במכירות, אלא גידול דו־ספרתי. זה מפתיע על רקע המחסור והמלחמה. אפשר לחבר את זה גם לכך שיותר אנשים נשארו בארץ, וגם כמובן להתחדשות הטכנולוגית".
לרגל בלאק פריידיי יצאו בשריג אלקטריק במבצעים של עד 44% הנחה על יותר מ־20 מוצרים. כך, לדוגמה, גרילים ביתיים של נינג'ה מוצעים במחיר של החל מ־799 שקלים, עם שלוש שנים אחריות ופאנל הפעלה בעברית. בתחום האאוטדור מוצע טאבון חיצוני של נינג'ה ב־1,990 שקלים במקום 2,490 שקלים. במוצרי הביוטי של שארק מציעים מברשת לייבוש ולעיצוב השיער ב־499 שקלים במקום 649 שקלים, ומוצר הדגל - מעצב ומייבש שיער ב־1,390 שקלים במקום 1,990 שקלים. לוי מבהיר כי לאחר בלאק פריידיי, למרות ההתייקרויות בהובלות ובשרשרת האספקה, הוחלט שלא להעלות מחירים מהמחיר שהיה לפני המבצעים.
מנכ"ל שיאומי, אבי קורנפלד, מציין כי השנה החברה נערכה עם מגוון רחב של מבצעים, אחרי שאשתקד דילגו על חג הקניות: "היינו בתקופה של תחילת המלחמה ועדיין היה כאוס. בבת אחת הטיסות לארץ נעצרו, והיתה בעיה של אספקה. כמו כן, על רקע המצב בלאק פריידיי לא עניין את הצרכנים. השנה התארגנו מראש ויצאנו במבצעים מאוד רציניים. לדוגמה, בתחום השואבים הרובוטיים אנחנו מציעים דגם של שואב שוטף עם עמדת טעינה חכמה אוטונומית לחלוטין, שיודעת לרוקן את המים ואת האבק ולמלא מים חדשים. מוצר זה מוצע ב־3,190 שקלים ומקבלים שואב אלחוטי מתנה בשווי 700 שקלים.
"מעבר לזה יצאנו במבצעים על הטלוויזיות ומסכי המחשב. לדוגמה, טלוויזיה 86 אינץ' ב־5,290 שקלים, כולל הובלה, במקום 6,000. מסך מחשב 27 אינץ' מוצע ב־500 שקלים במקום 600. מעבר לכך יש מבצעים על הסמארטפונים. לדוגמה, כשהשקנו את הרד־מי־נוט 13, 256 ג'יגה, לפני כשלושה חודשים, הוא עלה 999 שקלים. במבצע ירד המחיר ל־899 שקלים ועכשיו הוא מוצע ב־799. זה אחד המוצרים שנמכר הכי הרבה, והמבצע הוא מאוד אגרסיבי".
לשאלה עד כמה הרכישות של הישראלים באתרים דוגמת אמזון - בשל הפטור ממע"מ עד 75 דולר - משפיעות על המכירות, משיב קורנפלד: "אם משווים את המחירים של הסמארטפונים שלנו לאחר ההוזלה לאלו של אמזון - לא ישתלם ללקוח לרכוש מהם. בקנייה מעל 75 דולר משלמים מע"מ, וללקוח אין אחריות. ההפרש מתגמד - גם אם יש הפרש. כמו כן, מול אירופה אנחנו הרבה יותר זולים, על אחת כמה וכמה במוצרים גדולים. מטבע הדברים הלקוחות רוצים לדעת שיש להם שירות ותמיכה, ואת זה הם יקבלו אצלנו".
איכות תמונה ללא פשרות
קובי בש, מנהל החטיבה הצרכנית בסמסונג ישראל, גורס כי הטרנד בשנים האחרונות מתמקד במוצרי פרימיום: "הצרכן מחפש טלוויזיות גדולות. אם הוא לא יכול היה להרשות לעצמו טלוויזיה של 85 אינץ', בעקבות ירידת המחירים מ־10,000 ל־8,000 הוא יכול כעת לקנות באותו תקציב טלוויזיה של 75 אינץ'. זה אומר שהלקוח חסך כסף ואפשר לעצמו מוצר שבעבר לא יכול היה להרשות לעצמו. הטרנד השני מתמקד בטכנולוגיה. הלקוחות בעולם, ובמיוחד בישראל, מאמצים טכנולוגיה מהר. הם מחפשים טלוויזיות קיו.לד ואו.לד. המבצעים מתמקדים בטכנולוגיה הגבוהה ביותר, ושם נמצא החיסכון הגדול. נוסף על כך, עם הכניסה של הבינה המלאכותית לכל מקום, רבים שואלים איזה מוצר תומך בה ואיך זה משפיע.
"ערכנו בימים אלה מחקר לגבי מה חשוב ללקוח, והתשובה היתה איכות התמונה בטלוויזיה, כולל בצפייה באור יום. לכן התמקדנו במבצעיםבקיו.לד ובנאו־קיו.לד, שיודעת להתמודד עם כל תנאי התאורה. ההנחה שלנו מגלמת בין 10% ל־25%. כמו כן, אנחנו מציעים מבצעים בעולמות המקררים ומכונות הכביסה. אנחנו מזהים שהחגיגה משפיעה על תרבות הצריכה, ובאווירת הקניות הצרכנים מחליפים מקרר אף שלא תכננו זאת, והמכירות של כל המוצרים גדלות. אנחנו נמצאים במצב ביטחוני מורכב. פחות טסים לחו"ל, ואנשים רוצים להתחדש במוצרים חשמליים ומפצים את עצמם באמצעות הכסף הפנוי".
גם בש, כמו קורנפלד, טוען כי אין השפעה של אתרים בחו"ל על המכירות: "בעולמות החשמל הקנייה באתרים מחו"ל פחות מורגשת כי מדובר במוצרים גדולים פיזית. נוסף על כך, אנחנו מאוד תחרותיים ביחס לעולם, כשמחשבים את מחיר ההובלה, המיסים והאחריות. אני מעריך שבתחום של הגאדג'טים עשוי להיות יתרון לקנייה באתרים מחו"ל".
מני דהן, מנהל תחום חוויית לקוח ודיגיטל בקבוצת ח.י, מספר על ההיערכות לא רק ברמת המוצרים אלא גם ברמת הרגישות לנוכח התקופה: "מצד אחד אנחנו רוצים לחזור לשגרה ואנחנו צריכים את זה בתור עסק, ומצד שני המלחמה כואבת ויש רגישויות. למשל, אנחנו לא מוציאים דיוורים של פרסומות בשעות הבוקר, אם יש חדשות קשות". לצד זאת, מספר דהן על טראפיק גדול מאוד: "הקהל כנראה צמא לזה. הציבור היה במעין השבתה השנה, ועכשיו חזר. מבחינה המוצרים יש ביקוש למסכים יותר ויותר גדולים, והשנה יש כבר 98 אינץ', שזה מפלצתי. מסכי האו.לד עומדים להיות הכוכב של השנה. בטלוויזיות יש מבצעים מטורפים כי כולם רוצים לחזור לעניינים. למשל, 98 אינץ' של LG עולה 14,990 שקלים, לעומת יותר מ־20 אלף עד כה, ואו.לד 65 אינץ' עולה כעת 5,790 שקלים ונמכרת בכמויות אדירות. טלוויזיה 77 אינץ' או.לד לא היה אפשר להשיג בפחות מ־11 אלף שקלים, והיום היא מוצעת ב־9,190 שקלים.
"גם במסכי המחשב יש דרמה גדולה עם הנחות עומק, דוגמת מסך שעולה פחות מ־400 שקלים. יש גם הרבה מסכי גיימינג. המבצעים עלו לאחרונה וזה מתפוצץ. יש לנו גם מזגנים של הייסנס בהנחות כבדות, כדי לחסל מלאי שנשאר מהקיץ. כך, למשל, מזגן 1 כוח סוס עולה 999 שקלים, כולל הובלה, ו־2.5 כוח סוס עולה 2,490 שקלים במקום יותר מ־3,000. נוסף על כך, אף פעם לא עשינו מבצע בבלאק פריידיי על מותג אסקו שהוא סופר־פרימיום. אנחנו מציעים מייבש אחד של המותג ב־3,890 במקום 6,900 שקלים, וזה דרמטי. יש גם כמויות מטורפות של מוצרים מתצוגות שאנחנו מחסלים, ומוצעים בעד 50% הנחה בחלק מהמקרים".
שחור זה השחור החדש
לדברי עידו שני, סמנכ"ל השיווק של ניופאן, הקטגוריות המובילות הן תחום האודיו, האלקטרוניקה והמסכים, עם גידול של 60%-40%. "בקטגוריית האודיו שגדלה משמעותית אנחנו משיקים מגוון של אוזניות בוס בצבעים שונים, כולל קולקציית היהלום החדשה, המוצעת לרגל חגיגות ה־60 של בוס. גם במותג JBL נציע מגוון מוצרים במבצעים. במותג המגהצים של טפאל מי שירכוש מוצר מהסדרות המובילות יקבל מצנם בשווי 348 שקלים. בתחום הבישול והאפייה נציע לכל מי שירכוש מיקסר של קיצ'ן אייד שובר בשווי 1,000 שקלים לנעמן ורדינון".
שחר מעוז, מנהל יחידה עסקית בתחום הטלוויזיות באלקטרה, מספר גם הוא שהמסכים הגדולים תופסים נפח עיקרי משוק המכירות: "המותג הצומח ביותר הוא TCL, והוא נחשב גם בשלישייה הצומחת בעולם. שמנו דגש על מסכים גדולים, מ־75 עד 105 אינץ'. מקבוצות המיקוד הבנו שהצרכנים מצפים לקבל איכות תמונה מושלמת, ולכן המבצעים ממוקדים לקיו.לד ומעלה, עם איכות תמונה מעל הממוצע. כך, למשל, מסך 65 אינץ' עולה החל מ־2,690 שקלים במקום 3,490, מסך 75 אינץ'קיו.לד מוצע ב־3,990 במקום ב־4,790, וגולת הכותרת היא מסך קיו.לד 98 אינץ' ב־7,990 שקלים. זה שובר את המחיר בארץ בעולם".
חברת קלינטון סחר יוצאת לרגל בלאק פריידיי בהנחות של עד 40% באאוטלט של החברה בראשון לציון. בין המוצרים יוצעו מקררים, מקפיאים, מיקסרים, תנורים וכיריים מהמותגים TEKE ,NORMANDE ועוד. האאוטלט מציע מגוון מוצרים מתצוגה ומיבוא, כולל מוצרים עם פגמים קלים, כולם באחריות מלאה. לדברי אסי ארביב, מבעלי קבוצת קלינטון סחר, "השנה, למרות בעיות המלאים שחווינו בתחילתה, אנחנו ערוכים עם מבצעי סוף שנה חסרי תקדים ומגוון רחב של מוצרים".
עינת הולנדר, סמנכלית השיווק של BSH בישראל, מדגישה זווית מעניינת מבחינת נראות המוצרים: "השנה חשבנו להציע מבצע על מוצרים שחורים, כי זיהינו עלייה עולמית בביקוש להם. החלטנו להתנהל עם רמות מלאי נמוכות כדי לגלגל מלאי מהיר, כדי להוריד עלויות אחסנה ומימון. אנחנו שומרים על רמת מחיר אטרקטיבית ולא רק בחודשים מסוימים. בין היתר, אנחנו משיקים סדרת תנורים חדשה של בוש וסימנס. מדובר בסדרת פרימיום של תנורים מהסדרות הגבוהות שלנו, שחיכינו לה כמה שנים. מדובר בתוצרת גרמניה ובעיצוב יוקרתי, עם מסך שכולו טאץ' וחיבור לאפליקציה. אם רוצים לכוון לטמפרטורה מסוימת, אפשר לקבל התראה לנייד כשהמנה מוכנה. השקנו גם תנורים עם אייר־פריי, המאפשרים הכנה של מנות קריספיות בלי שמן, לבישול בריא, וזה מצמצם את המקום על השיש. נשיק את המבצעים בתחילת דצמבר ונצא במבצע מיוחד לחברי מועדון ולמצטרפים חדשים. מי שיקנה מהתנורים הללו, יקבל 555 שקלים בחזרה לחשבון הבנק, וכן תבנית אייר־פריי במתנה. מדובר בתנורים שעולים 4,990 שקלים. זה תנור שלא מתאים לכל אחד, אבל הוא מאוד טכנולוגי".
במגמת עלייה
ארז וסנר, סמנכ"ל רשת מחסני חשמל, מבחין בין חגי הקניות השנה לאלה דאשתקד. "אם בשנה שעברה נאלצנו מכורח המציאות להתמודד עם מספר רב של בלת"מים אל מול היצרנים, היבואנים, חברות ההובלה, הלקוחות והעובדים, שהשפיעו באופן ישיר על המכירות בחודש החזק ביותר, השנה נערכנו מבעוד מועד. ביצענו את כל ההתאמות הנדרשות כדי להגיע לחגי הקניות עם מלאי מוצרים שגדול בכ־20% מהממוצע בכל קטגוריות המוצרים".
ברמת המבצעים אומר וסנר: "שברנו את תקרת הזכוכית עם מחירים שמשקפים עד 30% הנחה בהשוואה למחיר המקורי כיום. מרבית הישראלים נאלצו לוותר על חופשת הקיץ או החגים שלהם בחו"ל, כך שנותרה להם הכנסה פנויה. לראיה, במהלך סוכות רשמנו עלייה של 15% במחזור המכירות של הרשת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".
לדברי ערן ארליך, סמנכ"ל הסחר ברשת א.ל.מ, "ההנחות הן חסרות תקדים. בטלוויזיות נגיע ל־40%-30% הנחה במותגי LG, הייסנס, שיאומי ועוד. מכונת כביסה 7 ק"ג של LG מוצעת ב־1,690 שקלים במקום ב־2,290, כמעט 40% הנחה. מסך סמסונג 75 אינץ' מוצע ב־3,990 במקום ב־4,990 ועוד. אנחנו לא מרגישים את האמברגו מצד טורקיה, הואיל והספקים נערכו באמצעות יבוא מצד שלישי דרך מדינות אחרות".
ליאור חמו, מנכ"ל לאסט פרייס: "אנחנו מציעים מסך 75 קיו.לד של האייר ב־2,950 שקלים. זה מחיר מצחיק, ולא פלא שזה נמכר בכמויות. אנחנו מציעים גם מקרר 4 דלתות מזכוכית, 550 ליטר, של האייר, ב־4,990 שקלים במקום 6,000. בתחום השואבים הרובוטיים אנחנו מציעים הנחות על אקווקס, דרימי ושיאומי. מדובר ב־20%-10% הנחה, מהמחירים הנמוכים שהיו לנו".
חמו מודה כי יש קושי להביא מוצרים מטורקיה, וכי מרגישים את זה בעיקר בתוספת הזמן שנדרשת ליבוא של מכונות כביסה ומייבשים, בשל העיקוף שצריך לעשות מטורקיה. "במוצרים מטורקיה אין מבצעים, כי לרוב הם לא גילמו את העליות שהיו בעקבות עלויות השינוע. עד שמגיעה סחורה, לא רוצים להיפטר ממנה ברווחיות נמוכה. לגבי המוצרים מטורקיה, בעבר היינו רואים הרבה מייבשים, וכיום זה כמעט לא קורה. כאמור, המחירים עלו - מייבש בלומברג המיובא מטורקיה שעלה בבלאק פריידיי ב־2021 990 שקלים, עולה כיום 1,490 שקלים. בסחורה הטורקית מדובר על עלייה של 20%".
דניאל בר שדה, סמנכ"ל השיווק של רשת עולם הקולנוע והחשמל, מספר על הנחות באמצעות יבוא מקביל בחלק מהמקרים: "יש לנו הנחות על מוצרים של נינג'ה ושארק, ואנחנו מציעים עד 15% הנחה על מגוון מוצרים ביבוא מקביל. כך, לדוגמה, מייבש שיער של שארק בסייבר מאנדיי יעלה 888 שקלים. גריל נינג'ה אקסטרה לארג' עלה ביום הרווקים הסיני 799 שקלים, ואם יישארו מוצרים במלאי, המבצע יוצע גם בבלאק פריידיי. שואב שוטף של שארק יוצע ב־999 שקלים בבלאק פריידיי.
"כמו כן, נציע עד 20% הנחה על מסכי הטלוויזיה של סמסונג ביבוא רשמי. כך, למשל, מסך 75 יעלה 3,299 שקלים במקום 4,000.
"נוסף על כך, אנחנו מציעים הנחה על מייבשים לקראת החורף. מייבש 7 ק"ג של המותג הסיני פירלס מוצע ב־799 שקלים. יש לנו מבצעים על מחשבים, בעיקר מחודשים, ועודפים. לדוגמה, מחשב של לנובו סלים 7, עם שלוש שנים אחריות, מדגם של השנה שעברה אך חדש, מוצע ב־2,999 שקלים במקום במחיר שוק של 4,500".
לשאלה בשורה התחתונה, מה ההפרש בין המחירים השנה לעומת שנים קודמות, משיב בר שדה: "בשנה שעברה לא היה בלאק פריידיי בגלל המלחמה, אז קשה לעשות השוואות. לעומת זאת, בהשוואה ללפני שנתיים יש עלייה במחירים של הצרכן, בגלל העלייה בשערי הדולר ובגלל עליית מחירי ההובלות בעיצומה של המלחמה. זה נע בסביבות 10%. נראה שאחרי בלאק פריידיי תהיה עלייה נוספת, בין היתר בגלל התוספת של המע"מ בשיעור 1%".
גם בר שדה טוען כי אין השפעה של אתרים כמו אמזון על רשתות בתחום החשמל. לדבריו, "היום אנחנו פחות מרגישים תחרות מול אמזון ודומותיה כי אנחנו עובדים יותר על מוצרים גדולים. הצרכנים לא קונים נינג'ה או שואב שוטף מאמזון, בעיקר בגלל האחריות, וגם בגלל המע"מ שמטילים מעל 75 דולר. אנחנו גם מרגישים שאנשים רוצים יותר לקנות בחנויות מאשר באונליין. בחנויות אנחנו גדלים משנה לשנה, ובאונליין יש ירידה לטובת החנויות הפיזיות. גם כשקונים באונליין, יש מי שמעדיפים לאסוף פיזית בסניף כדי להרגיש את חוויית הקנייה".
חברת ברימאג תציע לכל הרוכש רדיאטור של המותג דלונגי, מפזר חום של המותג בתוספת 89 שקלים. כמו כן, מי שירכוש ממגוון מכונות הקפה האוטומטיות של דלונגי שבמבצע, יקבל מארז קפה 1 ק"ג וכרבולית במתנה. אבי זילברשטיין, משנה למנכ"ל חברת ברימאג: "בבלאק פריידי יהיו מגוון מבצעים אטרקטיביים במיוחד על מגוון מוצרים, כגון מכונות קפה של דלונגי או מיקסרים של קנווד".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
