עדיף להיחשף לשמש כמה שפחות. צילום: גטי אימג'ס

שהשמש לא תעבור עליי: כל מה שלא ידעתם על הקרינה המסוכנת

כל שנה גדלה מודעות הציבור לזהירות מחשיפה לשמש, אולם יחד איתה מגיעים גם שאלות ודיסאינפורמציה בנושא • בדקנו מה חשוב לדעת ופחות מוכר בתחום - וגילינו לא מעט • כמה זמן מאז שמרחתם קרם הגנה אתם מוגנים ויכולים לצאת החוצה? מה היתרון של מסנן פיזיקלי בנושא הזה?ומה זה בעצם אומר בגדים מסנני קרינה? • וגם: סקירה - בדקנו 10 קרמי הגנה ויש לנו מסקנות

[object Object]

בכל שנה נדמה שתחום מסנני הקרינה מתפתח עוד יותר, ביחד עם מודעות הציבור לכך שכל חשיפה לשמש חייבת להיות מלווה בהגנה. החל מקרמי הגנה המשלבים מסננים פיזיקליים וכימיקליים, דרך קרמים שמגינים מאור כחול ואינפרה־אדום ועד לכאלה שמתחילים בצבע לבן, ובעיסוי מקבלים את גון העור ליצירת מראה טבעי יותר.

בדקנו עם פרופ' ארנון כהן, מומחה לרפואת עור של קופ"ח כללית, מה חשוב לדעת ופחות מוכר בכל הנושא הזה של הגנה מחשיפה לשמש. כהתחלה, הוא מסביר לנו את ההבדל בין קרם הגנה כימיקלי לפיזיקלי: "הכימי מכיל חומרים שסופחים את אנרגיית השמש, ובמקום שתיכנס לעור היא נספגת בחומרים שבקרם ההגנה ולא יוצרת נזק בעור. בפיזיקלי החומרים 'יושבים' על העור וחוסמים את הקרינה מלהיספג, וככה היא לא חודרת. לכן מסנני קרינה אלה גם יותר כבדים ועם מרקם פחות נעים".

"ממליץ לא לקנות מותגים יקרים כדי שתהיה הרגשה של שפע". פרופסור ארנון כהן, צילום: עצמי

ויש הבדל מבחינה בריאותית בין שני המסננים?
"מכיוון שהכימיקלים נכנסים לתוך העור, לעיתים יכול להיות מקרה שבו הם יכולים לגרום לרגישויות או לפריחה".

מה זה אומר? שאם אתם משתמשים בקרם הגנה כימיקלי ולא צצו לכם פצעונים או אודם בעור, מבחינה בריאותית אין ממש הבדל בין שני מסנני הקרינה עבורכם, ולרוב גם מדובר במקרים די נדירים. פרופ' כהן מרחיב ומנפץ את המיתוס: "החומרים במסנני קרינה לא מעלים את השכיחות לסרטן ולא גורמים לסרטן. במקרים שיש פרבנים בחומר, שהם חומרי שימור, הם יכולים לגרום לרגישות, ולכן בחלק מהקרמים לא כוללים פרבנים, למשל במסנני קרינה עבור ילדים. מובן שאם קונים מחברות לא מוכרות באינטרנט - אין לדעת מה החומר מכיל, אבל חברות גדולות מחויבות לבדיקת כל הרכיבים של תכשירי ההגנה ועוברות פיקוח ובקרה של הרשויות, ולכן אין בהם חומרים מסוכנים".

אז אם אתם רגילים לקנות ב"עלי אקספרס" או ב"שי־אין" חיקוי של קרם הגנה ממותג מוכר - עדיף שלא תעשו זאת. יש בארץ מספיק מסנני קרינה במחירים המתאימים לכל כיס.

יש טענות שקרם ההגנה יושב על השכבות העליונות בעור ולכן עדיף לא לעסות אותו לגמרי פנימה. זה נכון?
"אם מדובר במוצר פיזיקלי, מייד כשמורחים אותו על העור הוא משקף את הקרינה וחוסם אותה, אבל במוצר כימיקלי שמורחים על העור צריך לחכות כ־20 דקות ורק אחרי שהוא נספג אנחנו מוגנים, וכמובן צריך לחדש כל שעתיים את המריחה".

ומה לגבי המלצות למרוח פעמיים, כי בפעם אחת הרוב מורחים מעט מדי?
"צריך למרוח פעם אחת בכמות שתיספג בעור, על כולו, ואני ממליץ לא לקנות מותגים יקרים כדי שתהיה הרגשה של שפע ולא מחשבה שהמוצר יקר מדי ולכן נמרח פחות ממנו".

אין שיזוף טוב

אם תהיתם אם SPF50 מגן עליכם יותר מ־SPF30, ואיזה מסנן קרינה עם איזו הגנה אתם צריכים לקנות, לפרופסור התשובות. "ההנחיה היום היא SPF30 ומעלה, ומבחינת הגנה זה לא משנה אם מדובר ב־30 או ב־50, אם אנחנו מחדשים אותו כמו שצריך כל שעתיים. כשיוצאים לשמש מזיעים, נוגעים בעור, מבצעים פעילות גופנית והקרם יורד לאט־לאט, ולכן חשוב לחדש אותו. לאלה שיש כתמי עור כמו מלזמה כן מומלץ מקדם הגנה 50, ויש עדיפות לקרם הגנה שכולל בתוכו צבע שמכיל איירון אוקסייד (תחמוצת ברזל)". איירון אוקסייד מוכר כחומר שיכול לחסום את הקרניים אשר גורמות לפיגמנטציה ולמלזמה, ולכן אפילו קרם הגנה שקוף שמעליו מייק־אפ המכיל איירון אוקסייד יכול  לבצע אותה פעולה כמו קרם הגנה עם גוון.

יש דבר כזה שיזוף טוב?
"שיזוף נוצר מתגובה של העור לחשיפה לשמש, שמייצר יותר מלנין, ולא מדובר בתגובה טובה. זה קורה ויכול לקרות גם עם קרם הגנה, אבל עדיף כמה שיותר להימנע משיזוף. ככל שמדד ה־UV גבוה יותר, רצוי להקפיד יותר על הנחיות ההגנה מהשמש".

מה לגבי מסנן קרינה מול מחשב, שיכול לפלוט אור כחול?
"אני לא מאמין בדברים האלה".

ובגדים מסנני קרינה?
"זה חשוב. אני בקיץ מטייל עם בגד עבה שהוא מסנן קרינה, ואם הכובע עשוי מבד צפוף - הוא גם יכול לסנן קרינה".

"עיקר ההתמקדות היא בבגדים לעבודות חוץ, טיולים ובגדי ים ובריכה". ענת יהב, צילום: מאיה חליבה

בד בבד

ענת יהב, יזמית ובעלים של חברת SunWay המתמחה בביגוד למניעת נזקי שמש, מסבירה בדיוק מה הכוונה ב"ביגוד מסנן קרינה": "אנחנו עובדים עם בדים שמגדירים אותם כחוסמים יותר מ־98% קרינה, גם בבד הכי בהיר. הבדיקה מתבצעת במעבדה מיוחדת, על ידי העברת הבד שמונה פעמים במכשור מתאים, ויש ממוצע של התוצאות. בעיקר בבגדי ים וכובעים מדובר בבדים צפופים בצורה רב־שכבתית קבועה. כמו כן אנחנו מקפידים שהכל יהיה היפואלרגני".

מה בעצם חוסם את הקרינה?
"בבגדי הים - זה סוג הסיבים ורמת הסריגה, הם לא ארוגים שתי וערב אלא בסריגה רב־שכבתית מאוד צפופה, ומהשנה שעברה אנחנו עובדים גם עם סיב ממוחזר. להגנה יומיומית יש בדים אחרים, כמו בדי במבוק – חומר הגלם עצמו פי אלף יותר איכותי ועשיר מכותנה".

הבדים המסננים לא כבדים יחסית לקיץ?
"החולצות שלנו קלילות ומנדפות. אנחנו מתמקדים בלייצר לישראל עם תנאי הלחות שלה, תוך התאמת המוצר אלינו".

בגדים רגילים אבל עבים מסננים קרינה?
"סוודר צפוף לא בהכרח, אבל מעיל עם שכבת ניילון מגן מקרינה".

נדמה שכל הבגדים המסננים שמוצעים הם באמת לטיולים. מה עם דגמים אלגנטיים יותר?
"כרגע אין לנו משהו אלגנטי במיוחד, אבל יש לנו עליוניות שאפשר ללבוש פתוחות מעל בגדים אלגנטיים ובאירוע להסיר אותן. עיקר ההתמקדות היא בבגדים לעבודות חוץ, טיולים ובגדי ים ובריכה, שאנחנו מייצרים עד מידה 6XL. אין מי שירצה לבלות עם המשפחה בים, ולא נוכל להציע לו משהו במידה שלו".

בדקנו 10 קרמי הגנה - היכנסו לסקירה

כובע מסנן קרינה של SunWay, צילום: טל טרי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו