אל תתנו לשמש לפגוע בכם, אילוסטרציה. צילום: גטי אימג'ס

הטיפים שלא הכרתם: מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לשמש?

גם אם אתם מאלה שמקפידים על מריחת קרם הגנה באופן קבוע, תופתעו לגלות שיש דברים שלא ידעתם בכל הנוגע להפחתת הסכנה בחשיפה לשמש • וגם: אילו קרמי הגנה מציע לנו השוק, ומה יתאים לאלו שמתאפרות?

נדמה שהכל כבר נכתב על חשיבות מסנני קרינה ומקדמי הגנה, אולם עדיין יש דברים רבים בנושא שלא ידועים, ומתוך 10 ישראלים שתשאלו סביר להניח ששמונה מהם יתוודו שאינם טורחים למרוח קרם הגנה כשהם יוצאים כל בוקר, ובטח שלא לחדש אותו כל שעתיים.

"למרות שלכולנו יש מודעות יחסית גבוהה ב-2023, מעטים האנשים בכלל ובישראל בפרט שמקפידים על חוקי המריחה הנכונים וכמות הקרם ועל תדירות השימוש או ההקפדה", מציינת ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר, "ובעיקר - אין הרבה ישראלים המקפידים על מקדם הגנה בכל ימות השנה במדינת ישראל שטופת השמש".

אספנו בשבילכם טיפים חשובים שנתנה לנו ד"ר מרסר, כדי להתגונן בצורה הטובה ביותר מקרני השמש המסוכנות:

1. חשוב להגן על השפתיים. השפתיים הן איבר רירי וגבוה בפנים, כך שהוא נחשף יותר מהר וקולט יותר שמש משאר הפנים, ומעולם לא זכה להסבר הוגן בדבר ההשלכות של חשיפה לשמש. השפתיים לא מייצרות מספיק פיגמנט כדי להיות מוגנות מהשמש, ועל כן הסיכוי באזור הזה ליובש, סדקים, התקמטות מוקדמת, ובעיקר שריפה של תאי הרירית – גבוה יותר.

2. הפחיתו את השימוש בבושם בשעות השמש ושמרו אותו לשעות הערב. שיטת הבישום של רובנו היא התזת הבושם באופן ישיר על העור, אך כשאנו עושים זאת על אזור המחשוף או על הצוואר ויוצאים לשמש, העור מתקשה יותר להגן על עצמו מפני קרני ה-UV ונזקיהן, וכך גם אותו מקדם ההגנה שנמרח באזור נחלש בגלל ריסוס אלכוהולי או שמנוני. הדבר עלול להגביר פיגמנטציה שנובעת מחשיפה לשמש כשהעור מבושם.

3. מכשירים ניידים, טאבלטים מחשבים וטלוויזיות פולטים באופן תדיר קרני HEV, (קרינה כחולה או קרינת המסכים הכחולים) הזהות כמעט באופן מלא לקרניים הנפלטות מהשמש. כבר הוכח לא פעם כי הקרניים האלו הן מהפוגעות והגורמות בין היתר למלזמה או להיפר פיגמנטציה, ועל כן השימוש במכשירים אלה צריך להיעשות תוך הגנה מלאה על העור.

משקפי שמש הם תוספת חיונית בהגנה מפני השמש // צילום: גטי אימג'ס

לא מורחים נכון

ד"ר ולד אוביידוב, מומחה לרפואת עור ומין בכללית מחוז דן-פ"ת ומנהל מרפאת מומחים, מסביר מה זה בדיוק ה-SPF הזה שרשום על כל מוצרי ההגנה מהשמש. "המשמעות היא Sun Protection Factor, וזהו המדד ליעילות התכשיר בהגנה משמש. המדד משקף את יעילות התכשיר בהגנה מקרינת UVB כשהתכשיר נמרח בכמות של 2 מ"ג לס"מ רבוע של שטח גוף. ככל שה-spf גבוה יותר, כך יש יותר הגנה מקרינת UVB, זו שגורמת יותר לכוויות".

הבעיה העיקרית היא, לדברי ד"ר אוביידוב, היא שרוב האנשים לא מורחים קרם הגנה בצורה המומלצת: 2 מ"ג לס"מ רבוע של עור וחידוש המריחה כל שעתיים, ובנוסף כאשר מזיעים חלק מהתכשיר יורד, ולכן גם יורדת השפעתם של מסנני הקרינה.

"תכשירי ההגנה אינם מספקים הגנה מלאה מקרני שמש", הוא מבהיר, "המחשבה שהם כן, גורמת לאנשים למרוח קרם הגנה ולשהות שעות ארוכות מדי בשמש, להיחשף לכמות גבוהה של קרינת שמש ולהעלות את הסיכון לסרטן עור ולנזקי שמש. בנוסף, חשוב למרוח את התכשיר כ-20-30 דקות לפני החשיפה לשמש, ולא למרוח ולצאת מיד מהבית, וכמובן לחדש את המריחה מדי שעתיים – ויש המחמירים וטוענים שצריך לחדש מדי שעה וחצי".

ד"ר אוביידוב מוסיף: "מומלץ לשלב יחד עם תכשיר ההגנה גם כובע רחב שוליים, משקפי שמש ובגדים - ההיגיון הבריא אומר ששילוב של כמה הגנות ייתן את ההגנה הטובה ביותר. יש הממליצים על בגדים מסנני קרינה, אולם לא בטוח שיעילותם נבדקה במחקר ספציפי. והכי חשוב, להימנע מחשיפה בין השעות 12-17, שאז הקרינה היא החזקה והמסוכנת ביותר".

גם בחשיפה לשמש, כדאי להקפיד להיות מתחת לשמשייה // צילום: גטי אימג'ס 

איך מתאימים קרם הגנה?

בשוק היצע רחב במיוחד ומגוון סוגים של קרמי הגנה. איך יודעים במה לבחור? לפני הכל, מבחינים מהן הפעולות שעושים כשיוצאים מהבית אל השמש: האם מדובר בהליכה קצרה לעבודה, בישיבה ברכב במשך שעה או בכלל ביציאה לפעילות ספורטיבית?

ככל שעולה זמן החשיפה, כך כדאי לשים לב שמדובר במריחת תכשיר עם הגנה גבוהה (לפחות 50 SPF), ואם אנחנו יוצאים לפעילות ספורטיבית שתכלול, מן הסתם, הזעה או שחייה - כדאי להתמרח בקרם הגנה עמיד בפני מים או כזה שמיועד לפעולות ספורט - כמו תחליב ההגנה של שייסדו שמשלב טכנולוגיות המחזקות את שכבת ההגנה נגד קרני UV כאשר העור מתחמם, ומגבירות את ההגנה כאשר העור בא במגע עם זיעה ומים, או פרוטקשן ספורט SPF50 של דרמלוג'יקה המעניק הגנה רחבת טווח ונספג בעור בקלות.

לאלו שמתאפרות, את קרם ההגנה מורחים לאחר שגרת הטיפוח הרגילה ולפני מריחת המייק-אפ. כדאי להשתמש בקרם הגנה ייעודי ולא בקרם פנים משולב במסנן קרינה או במייק-אפ שמכיל מסנן קרינה, כדי לקבל תוצאה אופטימלית (ואפשר גם לשלב את קרם הפנים עם ההגנה ומעליו למרוח קרם הגנה רגיל).

יש היום היצע גדול של קרמי הגנה עדינים במיוחד לפנים, נוזליים שנספגים בקלות או שקופים שלא משאירים שכבה לבנה, וניתן למרוח מעליהם את האיפור בצורה חלקה, כמו ג'נסיס סאן פלואיד של ד"ר פישר במרקם נוזלי וקליל במיוחד, תחליב אנתליוס פלואיד של לה רוש-פוזה - נוזלי ונספג במהירות בלי להשאיר מרקם לבן על העור, והפריימר השקוף של חוה זינגבוים שמשלב הגנה והכנת העור למייק-אפ במוצר אחד.

הסטיק של שייסדו מצוין כמוצר שאפשר לחדש איתו את ההגנה מעל מייק-אפ, הוא שקוף, לא דביק, לא נראה על העור ויחסית למוצרים אחרים משאיר את המייק-אפ במצב טוב לאחר המריחה. 

עבור אלו שמחפשות רק טאץ' קליל של איפור מומלצים קרמי הגנה שכוללים גוון - ולדברי רופאים רבים הם עדיפים על פני קרמי הגנה חסרי צבע, מכיוון שהם מסננים בצורה יותר טובה ממסנני קרינה ללא צבע את האור הנראה, שידוע ככזה שגורם להיפר-פיגמנטציה ומלזמה ומחמיר מצבים אלה. 

למרות שהוא נוח ביותר לשימוש, הספריי פחות מומלץ להגנה מלאה מהשמש, מכיוון שיוצאת ממנו כמות קטנה יותר ביחס לנוזל משחתי, ולכן כדאי לשים לב שכשמתיזים אותו על הגוף מוסיפים לכמות הרגילה התזות נוספות. 

ד"ר פישר פותחים את הקיץ, קרם הגנה מסדרת ג'נסיס של ד"ר פישר (מחיר היכרות של 69.90 במקום 94.90 שקלים), צילום: יעל האן
קרם הגנה (200 ש' ל-150 מ"ל) וסטיק הגנה של שייסדו (200 ש'),
PAYOT SUNNY סדרת קרמי הגנה לפנים (49-79 שקלים),
קרם הגנה ספורט של דרמלוג'יקה (190 ש'), צילום: יח"צ
קרם יום (149 שקלים) ונוזל הגנה (104 שקלים) של לה רוש פוזה, צילום: יח"צ
ספריי (189 שקלים) וקרם הגנה (245 שקלים) של GIGI, צילום: יח"צ
קיט הגנה של חוה זינגבוים: פריימר 50 SPF וספריי סרום שמגן מקרינה כחולה (555 שקלים), צילום: יח"צ
קרם הגנה עם גוון ובלי של וישי (109 ש'), צילום: יח"צ
קרם הגנה ליראק (179 ש'), וסרום הרגעה לאחר חשיפה לשמש (259 ש'), צילום: יח"צ חו"ל
ספריי (24.90 ש') וקרם הגנה (29.90 ש') של סקארה, צילום: קית' גלסמן
קרם פנים עם הגנה של סרווה (79.90 ש'),
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו