יום העצמאות | צילום: גדעון מרקוביץ'

לא רק דגלים: המוצרים המפתיעים שחוגגים את יום ההולדת של ישראל

לקראת יום העצמאות הקרב יצאו משווקים רבים עם מהדורות מיוחדות החוגגות את ההיסטוריה הישראלית ו-75 שנים למדינה • חולצות משעשעות, בקבוקים נוסטלגיים ועוד - איך נוצרו הרעיונות למוצרים?

חגיגות יום העצמאות למדינת ישראל מספקות מדי שנה השראה לחברות מסחריות לייצור מהדורות מוגבלות יצירתיות. בדרך כלל מדובר בעיטור עם גילה של מדינת ישראל, שילוב של תמונות מנהיגי המדינה לשעבר, ועוד.

השנה ניתן למצוא מהדורות מיוחדות בתחום המזון, המשקאות, האופנה, ואפילו של מציתים בקרב מותגים מקומיים ובינלאומיים. לרגל יום העצמאות שוחחנו עם מנהלי החברות על הרעיון שעמד מאחורי כל השקה, מה הפרשנות שלהם לעיצוב השנה, ואם זה בכלל משתלם.

לקראת חגיגות 75 שנה למדינה ויובל למותו של דוד בן-גוריון, אסם השיקה בשיתוף עם המכון למורשת בן-גוריון קולקציית רטרו של פתיתי בן-גוריון, כאשר על האריזה מופיע סיפור המצאת הפתיתים: בימי קום המדינה, כאשר היו גלי עלייה עצומים למדינה החדשה, ראש הממשלה דאז בן-גוריון הבין שישראל סובלת ממחסור באורז. ב-1951 הוא פנה לאויגן פרופר, ממייסדי אסם, בבקשה לייצר תחליף לאורז החסר. באסם התגייסו למשימה הלאומית ופיתחו את "אורז בן-גוריון" - מוצר טעים ומשביע שיאפשר לעולים לבשל מנות מנחמות המזכירות את הבית וכיום מוכר לנו כ"פתיתים" (ובחו"ל - "יזראלי קוסקוס").

מהדורת פתיתי רטרו, צילום: סטודיו אסם

לדברי ליאת קידר-פייגין, מנכ"לית חטיבת המזון באסם נסטלה, השילוב של יובל למותו של בן-גוריון והסיפור הציוני היפה גרם להם לצאת במהלך הזה. "כל פעם מחדש מפתיע אותי עד כמה הסיפור הזה מוכר. כל פעם שהילדים שלי קוראים סיפורים על המצאות ישראליות כמו עגבניות שרי, מופיע שם תמיד גם אורז בן-גוריון. יש כל כך הרבה גרסאות להכנת פתיתים, אפילו הגענו איתן למסעדות מישלן. את עיצוב האריזה בחרנו להכין עם לוגו החברה משנות ה-50, וללא ספק זהו פריט לאספנים".

לחגוג ישראליות

מהדורת יום העצמאות ה-75 של בירה "מלכה" וחברת הכרם מוקדשת השנה לאחים שמיר. על תוויות הבירה תתנוסס גרפיקה של האחים שהיו המעצבים הגרפיים הראשונים בישראל, ופעלו מאמצע שנות ה-30 ועד תחילת שנות ה-90.

מאור הלפמן, מנהל תחום בירות ישראליות בחברת הכרם, הסביר את הבחירה: "בירה מלכה היא מבשלת הקראפט הגדולה והוותיקה בישראל. לפני כמה שנים רצינו לחגוג את הישראליות, ועשינו זאת באמצעות דמויות של מנהיגים שעיצב לנו עמית שמעוני. מדובר היה באיורים של מנהיגים כדמויות היפסטריות, וזו היתה הצלחה אדירה. הבנו שעלינו על משהו ואנחנו חייבים שזו תהיה מסורת מדי יום עצמאות.

בירות מלכה במהדורת האחים שמיר, צילום: באדיבות הכרם

"השנה רצינו לעשות כבוד לאחים שמיר, מראשוני המעצבים בארץ, עוד לפני קום המדינה. הם אחראים על כרזות אייקוניות שכולנו גדלנו עליהן, וגם על סמל המדינה וסמל רשות הדואר. רצינו לעשות להם הומאז' בקדמת הבמה. יצרנו קשר עם מרכז שנקר לחקר האמנות בישראל, שמחזיק את הזכויות על האוסף שלהם. הם מאוד התלהבו וראו זאת כדרך להמשיך את מורשתם המפוארת. הם יצרו קשר עם היורשים שלהם, שהסכימו. קיבלנו מאגר של מאות כרזות ואיורים, והם אמרו לנו שיש לנו יד חופשית. בחרנו את חמש הכרזות שהכי התחברנו אליהן: כזו שקוראת לנוער העברי להצטרף לצי, לנשים להצטרף לצבא, ועוד".

לשאלה אם מדובר במהלך שהוא יותר שיווקי מכלכלי, שכן מדובר במהדורה לתקופה קצרה של כחודש, עונה הלפמן: "אנחנו גוף כלכלי ומפעל שמוכר ומייצר. פעם בשנה אנחנו לוקחים את הקטע הקר והמנוכר של האקסלים ומשקיעים בגדול. אנחנו מקדישים את זה לפטריוטיות, בטח בימים המטורפים הללו. עם זאת, בסוף זה רווחי, כי נוצר יותר באזז. יש כאלה ברשתות החברתיות שמחזיקים את כל המהדורות, ויש כאלה שמחפשים להחליף בקבוקים".

גם עלית ומותג Sweetwee משיקים מהדורה מוגבלת לקראת יום העצמאות, במארז שכולל ממתקי עלית והפתעות מעוצבות ונוסטלגיות.

ישראלי באופנה

גם מותגי האופנה לא פסחו על ההשקות המיוחדות, כולל המותג הבינלאומי אדידס, שהשיק חולצות בייצור מקומי. החולצות כוללות הדפסים עם הומור: בן-גוריון רוכב על קורקינט חשמלי לצד השלט של הרחוב הנושא את שמו, איור של הרצל עם הכיתוב באנגלית "זה לא חלום", ועוד. החולצות יימכרו בחנות בדיזנגוף סנטר ת"א.

לדברי שקד בצלאל, מנהל מחלקת מוצר באדידס, הרעיון התחיל בכלל עם ייצור חולצות שהוקדשו לעיר תל אביב לפני כחצי שנה. "לקראת יום העצמאות חשבנו שיהיה מקסים לקחת אותו פרויקט לרגל חגיגות 75 למדינה. בגרסה הקודמת בן-גוריון ישב על וספה, והחולצה הזו נמכרה מצוין".

חולצות היסטוריות משעשעות של אדידס, צילום: אדידס

המותגים הישראליים הוותיקים "קריסטל" ו"מיץ פז" יצאו בשיתוף פעולה עם רשת גולף, ומציעים חולצות טי לגברים ולנשים בהשראת המשקאות המדוברים. בנוסף, מותגי המשקאות הללו משיקים מהדורת רטרו אישית מיוחדת באווירה נוסטלגית בשלושה טעמים: מיץ פז תפוזים, ענבים וקריסטל אורנג'דה. המהדורה מושקת בבקבוקי זכוכית 280 מ"ל עם פקק כתר, בדיוק כמו פעם.

"הרעיון נולד מפנייה של יפאורה אלינו, אחרי שהשיקו מהדורה נוסטלגית של מיץ פז וקריסטל", מספרת חן לוי, מנהלת תקשורת שיווקית בגולף. "אנחנו, כמותג ישראלי ותיק, הרגשנו שיהיה מגניב להשיק חולצות כאלה ביום העצמאות וקפצנו על ההזדמנות, שהעלתה חיוך בצוות והזכירה לכולנו את הילדות. צללנו לארכיון שלהם, שכולל המון חומרים ופרסומות, ויצרנו שפה של טי שירטס עם עיטורי פחיות של קריסטל ומיץ פז".

שת"פ של מיץ פז וגולף, צילום: רהב מדיה

לקראת חגיגות ה-75 משיק גם המותג "זיפו" מצית במהדורה מיוחדת ומוגבלת ליום העצמאות הנוכחי, עם איור של המספר 75 ודגל ישראל. המהדורה כוללת 75 יחידות בלבד, שכל אחת מהן ממוספרת וייחודית, ותימכר ב-249 שקלים באתר המותג.

מצית 75 שנה לישראל של זיפו, צילום: יחסי ציבור

נוסף על המהדורות המוגבלות, ניתן למצוא ברשת גם פריטים ישראליים היסטוריים רבים שמוצעים למכירה. באתר איביי חפצים כאלו יכולים להגיע למחיר של מאות דולרים, למשל סיכה צה"לית נדירה מ-1948, מהראשונות שהטביע המטה הכללי עם הקמת צה"ל, אשר מוצעת למכירה תמורת 600 דולר, או עותק של הספר "המרד" מאת מנחם בגין בחתימתו, שעולה 500 דולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...