שירותי הרכב השיתופי החלו את פעילותם כטרנד לפני כמה שנים, אך כיום מדובר כבר בתופעה שעונה על צורך בכלל המגזרים וכוללת לא מעט חברות בשוק, המדווחות על ביקוש עולה בכל הארץ. מלבד העלאת המחירים, שגורמת לרבים לחשוב לפני רכישת רכב, גם הפקקים, תחזוקת הרכב, הקושי במציאת מקומות חניה ונושא איכות הסביבה וחשיבה ירוקה, גורמים לאנשים להרהר פעם נוספת אם הם יכולים להסתדר בדרכים אחרות.
עבור אלה שפחות ששים לבחור בשירותי התחבורה הציבורית, הרכב השיתופי מציע הזמנת רכב באפליקציה לפי צורך, ובדרך כלל מדובר בהצעה לפי שעות. יש חברות שמאפשרות לפי ימים, בדומה להשכרת רכב.
• לא מה שציפינו לו: הרגלי הקניות המפתיעים של הישראלים
• גם אנחנו הופתענו: מהי התחפושת הכי מבוקשת לפורים?
• נופלים ברשת: כך תוכלו להתגונן כראוי מעקיצה וירטואלית
הרכב השיתופי עדיין לא גרם למסה גדולה של אנשים לוותר על הרכב המרכזי של המשפחה, אך הוא מהווה נתון שיש להתחשב בו עבור המעוניינים לקנות רכב שני. עם זאת, יש כאלה שמספרים שגם ויתרו על הרכב הראשון בעקבות שירותים אלה.
"היה לי רכב וויתרתי עליו לפני כארבע שנים", מספרת לירן רוזן מתל אביב, "הבנתי שזה לא הגיוני להחזיק רכב בתל אביב כי לא נגעתי בו - התחבורה הציבורית בעיר די טובה. השתמשתי ברכב בעיקר בסופי שבוע כשנסעתי לירושלים להורים. עבור השימוש הזה הייתי צריכה לשלם ביטוח, טסט, טיפולים, תיקונים, והרכב צבר אבק. גיליתי בזמנו את קאר טו גו (שלימים הפך ל-GoTo) דרך מודעה. זה עובד מעולה, כי אני עושה הכל בעזרת האפליקציות: שירותי כביסה, אוכל ועוד.
"בשנתיים האחרונות יש לי מודעות גדולה יותר להתחממות הגלובלית, כולם רוצים רכב ויש יותר פקקים והכבישים לא ערוכים לזה. כל הסיבות הללו הובילו אותי לשכור רכב שיתופי עם דלק וביטוח רק כשאני צריכה. זה יוצא לי כשליש מהעלויות הקודמות".
ומה בנוגע לחסרונות?
"כולם גילו את זה ולפעמים אין לי רכב קרוב לבית, אבל זו סתם עצלנות שלי. בעיקר בסופי שבוע צריך לשריין מראש. אבל זה כמו כל דבר, גם למסעדה לא תצליחי להזמין ברגע האחרון ביום שישי. זה עניין של היצע וביקוש".
יש כללים – ויש קרדיטים
חברת GoTo החלה את פעילות התחבורה השיתופית לפני 14 שנים בארץ ובעולם. החברה מפעילה עבור עיריית תל אביב את פעילות הרכב השיתופי אוטותל. החברה פעילה עם מודל "הלוך-חזור" ב-14 ערים מרכזיות בישראל, ופועלת גם במדריד ובגרמניה.
לפי נתוני החברה בחו"ל, מספר הנסיעות באמצעות אפליקציית GoTo גדל בהתמדה וצמח במחצית הראשונה של 2022 בגרמניה ב-59%, ופי שישה בספרד. בישראל התווספו לאחרונה לשירות רכבים חדשים במיקומים נוחים, כדי לעמוד בביקושים. מ-1 במארס תציע החברה מבצע למנויים חדשים, שבמסגרתו יקבלו בחזרה את דמי המינוי הראשונים בסך 50 שקלים, שישלמו בחזרה כקרדיט לנסיעות.
"יש לנו שני שירותים המציעים נסיעת הלוך ושוב לטווח בינוני וארוך של GoTo", מציין תומר גלר, מנכ"ל GoTo ישראל, "בפעילות הזו הרכב יוצא מחניה ספציפית וחוזר לאותו מקום, והמחיר מתחיל ב-14.90 שקלים לשעת נסיעה ואין התחייבות ליותר משעה. המחירים שלנו כוללים דלק ודלקן, צריך לחזור עם רבע מכל דלק או לפחות 15% בסוללה, אבל זה על חשבון החברה. והשקנו כרטיסיה לצבירה: מנויים שייסעו ארבע נסיעות בחודש קלנדרי בסכום של 100 שקלים או יותר לנסיעה, יקבלו קרדיט בגובה 100 שקלים לשימוש בשירות, ומנוי עולה 50-20 שקלים בחודש לפי המסלול הנבחר.
"כמו כן, אנחנו מעניקים קרדיטים למנויים שלנו. אם הם השקיעו ומילאו דלק על חשבון החברה מעבר למה שצריך, הם יקבלו קרדיט לנסיעה הבאה. אם הם השקיעו זמן והכניסו לשטיפומט שלנו, הם יקבלו 35 שקלים לנסיעה הבאה".
כמה זמן רצוי להזמין רכב מראש?
"בסופי שבוע אנחנו בתפוסה מלאה, ולכן צריך להזמין לפחות שבועיים-שלושה מראש. גם באמצע השבוע צריך להזמין מראש, אבל אז הגמישות גבוהה יותר - כשבוע מראש יספיק".
השירות השני שהחברה מציעה, כאמור, הוא של אוטותל בתל אביב. "זכינו במכרז מ-2017, והשירות כולל נסיעה לכיוון אחד עם חיוב לפי דקה, והרכב יכול לחזור לחניה אחרת של אוטותל. הפעילות כללה 260 רכבים, ולאור ההצלחה הוספנו 100 רכבים - 50 מהם יוחלפו בחודש מארס. המחיר עומד על 1.7-1.2 שקלים לדקה, תלוי במסלול. נסיעה של כ-15 דקות תעלה עד 20 שקלים, לעומת 40-35 שקלים במונית. זה גם זול יותר מרכב, כי יש לנו כ-600 חניות פרטיות משלנו, שזה מצרך נדיר בעיר. אנחנו עושים מחקרים, ולא מעט אנשים אומרים שבעיות החניה בתל אביב גרמו להם לוותר על הרכב או על רכב שני. ככל שעובר הזמן, כך יש יותר קושי למצוא חניות, ויש כבר מס גודש שמתחילים לדבר עליו".
נתקלתם בבעיות של רכבים שחזרו פגומים או מטונפים?
"מכיוון שמדובר בלקוחות חוזרים, הם מחזירים לנו את הרכב נקי. יש ערבות הדדית, גם בניקיון וגם בשמירה על הרכב. כדי שנקנוס מישהו על זה, צריך שזה יהיה מלוכלך בצורה דרסטית, ואלו מקרים נדירים בלבד. אבל יש לנו כללי התנהגות ברורים - אסור לעשן ואסור להכניס כלבים לרכב".
ומה קורה אם יש תאונה?
"יש לנו הצעה לתשלום חודשי של 59 שקלים ואז לא משלמים השתתפות עצמית. אפשר גם לשלם תוספת של 30 שקלים לנסיעה. מי שלא עושה ביטוח של ביטול השתתפות עצמית, ישלם לפי החוק תשלום מקסימלי של עד 2,400 שקלים. אם עשית נזק של 300 שקלים, תשלם 300 שקלים, אך 2,400 שקלים הם העלות המקסימלית".
"תאונות סבירות מכוסות"
קבוצת שלמה מפעילה את שירות הרכב השיתופי, שלמה סיקסט Share, בכ-80 ערים ברחבי ישראל, בין השאר בתל אביב, ירושלים, עפולה, קריית מוצקין, פתח תקווה, נהריה ועכו. השירות בתל אביב החל לפעול לאחרונה, לאחר הזכייה במכרז העירייה להפעלת שירותי רכבים שיתופיים לנסיעות בינוניות-ארוכות מחוץ לעיר, והוא מונה 100 כלי רכב שיתופיים שהוצבו בכ-100 מוקדי חניה בתל אביב-יפו. מרבית החניות מצויות בחניונים העירוניים של אחוזות החוף ואתרים, וכן בחניות רחוב המסומנות בכחול-לבן, והן מוצעות בחינם ללקוחות שלנו.
"השקנו את השירות מתוך הבנה שכלכלה שיתופית ותחבורה ציבורית צריכות לתפוס מקום גדול יותר בגלל הגודש והפקקים", מוסר יובל שני, מנכ"ל שלמה טכנולוגיות, "לרוב מדובר אצלנו על לקיחת הרכב ל-24 שעות ב-200 שקלים לטווח נסיעה של 150 ק"מ, והחזרתו למקום שממנו נלקח. אין אצלנו דמי מינוי.
"המודל של תל אביב, בהתאם למכרז העירייה, מותאם לטווחים קצרים יותר. הלקוח מחויב ב-79 שקלים לשלוש שעות השכרה. מעבר לזה, כל שעה עולה 4.5 שקלים. מחיר מרחק נסיעה של עד 25 ק"מ יעלה 1.2 שקלים, ויותר מ-25 קילומטר - שקל אחד בלבד. המודל כולל ביטול השתתפות עצמית מלא, וגם נהג צעיר עם ותק של מינימום שנה רישיון יכול לנהוג אצלנו. מובן שרשלנות ונהיגה פושעת לא מכוסות. תאונות סבירות והגיוניות מכוסות ללא תשלום. מבחינתנו, למרות הסיכון, זה חלק מהקפיצה של תחבורה שיתופית, ואנחנו מקווים שזה לא ינוצל לרעה. מניסיון של שנתיים, מדובר בקהל שאוהב את השירות ושומר עליו".
"פעילות מיוחדת למגזר החרדי"
חברת מיי קאר פעילה במגזר החרדי. מאיר רותם, מייסד החברה, מספר: "אני הקמתי את סיטי קאר (חברה מתחרה) לפני 11 שנה ומכרתי אותה לפני חמש שנים. זיהיתי בזמנו בחו"ל את הטרנד המתגבש של הרכבים השיתופיים, והקמתי את החברה ההיא למגזר החרדי. אז לא היו פתרונות טכנולוגיים, ובלית ברירה נכנסנו לעולמות של פיתוח וטכנולוגיות. אחרי הפעילות של סיטי קאר המשכתי לעבוד שנים בעולם הטכנולוגיה ופיתחנו טכנולוגיות בתחום הרכב השיתופי. יש לנו את חברת טייק מי, שמציעה פתרונות של הזמנת מוניות, משלוחים, קאר פול ועוד, וזו פעילות שמיועדת למגזר החרדי שיש לרובו טלפונים כשרים בלבד.
"בתקופת הקורונה היתה לנו הזדמנות לחזור כשחקנים בתחום הרכב השיתופי, והקמנו את מיי קאר. בכל רכב יש לנו מערכת ניווט. זה נשמע טריוויאלי, אבל במגזר החרדי אין סמארטפונים, ולכן זה יתרון שמקל עליהם. הבשורה הגדולה יצאה לאור אצלנו בשבוע שעבר, ושמה 'בינגו'. אדם שנוסע ברכב השיתופי מירושלים לבני ברק יכול לצרף אליו נוסע בדרך. יש לנו את מערכת טייק מי, שמחברת בין נוסעים לבין נהג הרכב השיתופי, והוא יכול לאסוף אותם. הנוסעים משלמים ישירות למיי קאר, והסכום מקוזז לנהג מדמי ההשכרה. אם, למשל, הנסיעה עלתה 200 שקלים הלוך-חזור, צד אחד יעלה לנוסע הנוסף 90 שקלים וזה יקוזז מהסכום שהנהג צריך לשלם. אנחנו לוקחים עמלה של 5 שקלים כדמי תפעול".
איך הציבור החרדי קיבל את הרעיון הזה?
"כשהתחלתי עם נושא הרכב השיתופי לפני 11 שנה, היה צורך לעשות חינוך שוק. במגזר החרדי היה יותר צורך בכך, כי יש להם פחות רכבים - אבל משפחות גדולות יותר. אנחנו אפילו מקבלים פניות ששואלות למה אי אפשר לשלם ברב-קו, כי אנשים נוסעים ברכבים האלה על בסיס יומי.
"העלות אצלנו עומדת על 12.9 שקלים לרכב קטן ועל 1.5 שקלים לקילומטר, וזה כולל גם דלק. הרכבים הגדולים המשפחתיים עולים 17.9 שקלים, ורכבים של 7-9 מקומות עולים 30-35 שקלים לשעה. הביטוח שלנו הוא בסיסי, עם אפשרות של עד 2,000 שקלים השתתפות עצמית. אם רוצים לרכוש ללא השתתפות עצמית, יש תוספת של 5 שקלים לשעה.
"ב-12-9 בבוקר ומחצות עד 7 בבוקר אנחנו מציעים 50% הנחה. בהסתכלות על יוקר המחיה, העלאת הריבית ומחירי הדלק, אני מאמין שנמשיך לראות את השינוי ואנשים ימשיכו להצביע ברגליים, כי מדובר בחיסכון משמעותי עם ערכים סביבתיים"
חברה נוספת שהתחילה ככזו מציעה שירות לחרדים, אבל פונה לכלל השוק - היא סיטי קאר, שהוזכרה כאן. "החברה התחילה מאברכים בערים חרדיות שהיו צריכים להגיע לחתונות", מספר חנני סגל, סמנכ"ל סיטי קאר, "ואז הגיענו למכרזים עם רשויות מקומיות, כשהרשות משתלטת וצובעת את החניות עבורנו. אנחנו עובדים עם יותר מ-20 ערים, כולל ירושלים, שם אפשר לחנות בכל חניה פנויה בכחול-לבן. יש לנו יותר מ-1,000 רכבים, עם מגוון של קטנים, חשמליים וגדולים, וזו הפעילות היחידה שלנו.
"ההשתתפות העצמית אצלנו היא עד 2,000 שקלים. אפשר לעשות הפחתה, ולפיה ההשתתפות תהיה עד 300 שקלים, ואז אם מדובר בהשכרה יומית של 150 שקלים משלמים 60 שקלים תוספת. אם מדובר לפי שעה, התוספת תעמוד על 5 שקלים לשעה. אנחנו עובדים שישה ימים 24 שעות ביממה, ללא שבת. יש לנו אפליקציה חדשה ומוקד של מענה אנושי, שתמיד זמין ומשמש פתרון לבעלי טלפונים כשרים".
