כך תמכרו בקלות חפצים שאין לכם צורך בהם - ותקבלו הכנסה קטנה נוספת

מכירת חפצים מיותרים שמעלים אבק בבית יכולה "לסגור פינה" לכולנו בחשבון העובר ושב שלנו • איך עושים זאת, ומה האפשרויות העומדות בפנינו? • בדקנו

מכירת חצר, צילום: Getty Images

בתקופה שבה יוקר המחיה ניכר בכל תחומי הצריכה האפשריים וההכנסות נשארות אותו דבר, יש משמעות לכל אפשרות להוסיף להכנסה החודשית. אחת הדרכים היא "להיפטר" מחפצים שנמצאים אצלנו בבית ללא שימוש. אלה יכולים להיות פריטים חדשים לגמרי, שגילינו שאנחנו בעצם לא צריכים, או אף פריטים משומשים שיכולים למצוא חן בעיני אחרים. דרכי המכירה רבות ויכולות לתרום בכמה היבטים: שמירה על איכות הסביבה, חיסכון עבור מישהו אחר, וכמובן הכנסה קטנה לכם.

אחד הערוצים הגדולים ביותר למכירת מוצרים הוא מכירה באתר של איביי. לדברי מיקי סוקולובסקי, מנהל שיווק שווקים מתפתחים ebay, שוק היד השנייה מאוד דינמי: "אי אפשר לדעת מה אנשים יחפשו. גם אני נדהם לפעמים מהדברים שאנשים מכרו או קנו ומהסכומים שהם שילמו. יש מציאות שיכולות להכניס הרבה כסף, כמו עיתונים ישנים, בולים, קלפים ששוכבים מתחת לספה כמו פוקימון או קלפי ספורט".

מהם המוצרים הכי יקרים שנמכרו בארץ דרך איביי?
"המוצרים היקרים ביותר שהיו הינם עמדת עבודה למעבדה שנמכרה ב-43 אלף דולר, LAB PRINTER ב-41,000 דולר ומצלמת וינטג' ייחודית בכ-40 אלף דולר. היה גם ספר תורה שנמכר ביותר מ-20,000 דולר. כמו כן, יש גם ישראלים שרוכשים מוצרים יקרים: טבעת אירוסין משובצת אבני רובי ב-31,800 דולר, חרב סמוראי יפנית ב-26 אלף דולר, שעון רולקס ב-20 אלף דולר, שעון של Audemars Piguet ב-20 אלף דולר ופסל "נשר" של בארי שטיין ב-20 אלף דולר. הקטגוריות הכי פופולריות שמוכרים בהן אי-קומרס הן הלבשה, טכנולוגיה, מוצרי אספנות, ספרים וצעצועים".

דגם דומה למצלמת הווינטג' שנמכרה, צילום: צילום מסך

בעקבות יוקר המחיה ראיתם עלייה במספר האנשים שמוכרים מוצרים?
"מדובר בתחום שהולך וגדל - לא רק בישראל. מובן שיוקר המחיה תורם לזה באופן מאוד משמעותי. בישראל יש שוק מאוד מפותח בהיבט הדיגיטלי, אבל היא עדיין לא בטופ של שלוש-ארבע המדינות שהכי מוכרות באיביי, ולכן אין נתונים על ישראל בהיבט הזה".

"זהב של מישהו אחר"

לפי סקר ה-recomerce שפורסם ב-2022, עולה כי כ-75% רכשו יד שנייה בפלטפורמה מסוימת ממגוון סיבות: כי שם זול יותר, כי לא ניתן למצוא את המוצרים המבוקשים במצב חדש, בעקבות ערכי קיימות ובעקבות תקווה שערך המוצר יעלה ויוכלו למוכרו ברווח. כ-12% מאלה שענו על הסקר החלו למכור מוצרי יד שנייה אונליין בשנה האחרונה. אלה שמובילים בפער עצום הם בני דור ה-Z (מ-1996 עד 2002), שהחלו למכור מוצרי יד שנייה ומהווים כ-32% מכלל הנשאלים.

מיקי סוקולובסקי, צילום: עיבל רונן

אסף ליברמן ממרכז הארץ מוכר באיביי חפצים מיוחדים כהכנסה צדדית. "זבל של אחד יכול להיות זהב של מישהו אחר", הוא אומר. "התחלתי לחקור את נושא מכירת החפצים האישיים. בת הזוג שלי לא מחבבת את העניין כי אני מביא הרבה חפצים הביתה, אבל מצד שני היא רואה דברים שהיא לא מאמינה שאני מוכר. אני יוצא בכל יום לטיול עם הכלב, ובערך פעם בשבוע מוצא שטויות ששמים בחוץ. הודות לניסיון הרב שיש לי, אני יכול לדעת אם זה יכול להצליח. אני מנקה אותם, מצלם, וחלק גדול מהדברים שפרסמתי אכן נמכרו.

"פעם בשבוע אני הולך לשוק בנתניה. ראיתי שם מגזין של 'נשיונל ג'יאוגרפיק'. רציתי לקנות אותו כי מדובר במותג מוכר, והמוכר מכר לי אותו בשקל. מישהו מאנגליה קנה את זה ב-40 דולר. אני לא בטוח שהוא יודע לקרוא בכלל עברית. קניתי את "ספר שיאים של גינס" מ-1996 בעברית בשקל וחצי, ואדם מצ'כיה שאינו דובר עברית קנה אותו ב-45 דולר. מכרתי גם מטבע של 5 אגורות ב-30 דולר כי יש לזה הרבה ביקוש. אנשים לא מבינים שיש שם זהב, אבל צריך לדעת מה לקנות, איך לצלם ומה לכתוב בהודעת המכירה".

ליברמן מדגיש כי יש עמלות מכירה, אך בשורה התחתונה מרוויחים. "על מגזין ה'נשיונל' יצא לי רווח של 100 שקלים", הוא מפרט, "יש עמלות של איביי שעומדות על כ-10%-15%, וזה עדיין מאוד משתלם. צריך להביא בחשבון שגם המשלוח עולה כסף. אני משלם עליו 45 שקלים, אבל הוא כולל אסמכתה שהלקוח קיבל אותו".

ליברמן מספר על מציאות מסקרנות נוספות: "צעיף של מכבי חיפה נגד מנצ'סטר יונייטד שמצאתי בשוק נתניה ומכרתי אותו למישהי בארה"ב, זה מטורף. הוא עלה לי 5 שקלים, ומכרתי אותו ב-50 דולר לישראלי בניו יורק".

ליברמן מסכם כי מדובר בהכנסה נחמדה מהצד: "שלושה חודשים אני לא עובד, ועד שאתחיל עבודה חדשה זה נותן לי תעסוקה. החלום שלי הוא שזה יהיה המקצוע שלי, אבל אין בזה יציבות. אלה מוצרים נישתיים. עבורי מדובר בהכנסה צדדית של 2,000-1,000 שקלים, אבל יש לזה פוטנציאל מטורף".

בלי להתעסק עם החזרות

בני בוחניק, בעל הקבוצה "כזה אני רוצה", מציע פעם בשבוע "גראז' סייל". "חברי הקבוצה שלי קונים הרבה מוצרים בחו"ל. לא בא להם תמיד להחזיר את המוצר ולהתעסק עם ההחזרה, אז מדי יום חמישי ולפעמים בשישי אני מפרסם פוסט של 'גראז' סייל', המאפשר לאנשים למכור בינם לבין עצמם את הפריטים הללו. לרוב מדובר בבגדים, בנעליים וגם באלקטרוניקה קלה. זה הפוסט הכי פופולרי, כי אנשים מוצאים את זה הרבה יותר נוח. אם הם קנו מוצר ב-150 שקלים, הם יכולים למכור באותו ב-120 שקלים ולסגור עניין. יש הרבה שמחכים לקנות את המוצרים הללו כי יש הרבה מוצרים חדשים, ולרוב מדובר במידה שלא התאימה. אנשים מעדיפים להפסיד כ-20% מהעלות ולא להתעסק עם ההחזרות".

בני בוחניק,

אפשרויות נוספות למכירה לאנשים בארץ הן כמובן באמצעות אתר "יד2" וקהילות בפייסבוק. יתר על כן, ניתן למסור חפצים בחינם דרך אתר "אגורה". בפייסבוק אפשר למצוא קבוצות רבות ומגוונות, וביניהן קהילת "פשפשוק" ו"ספסל נתינה", יוזמה שהתחילה מספסל בשכונה שעליו אפשר לשים דברים למסירה בין שכנים, ונלווית לה קבוצת ווטסאפ שכונתית. היוזמה צמחה, וכיום יש עשרות ספסלים מתוחזקים בשכונות ברחבי הארץ וקהילות שנבנות סביבם. קהילת "זה לא יושב בול" מציעה למי שהזמינה מוצר חדש במידה לא נכונה למכור אותו לנשים אחרות, ויש גם יום שמוקדש ליד שנייה.

כמו כן, קיימות עשרות קבוצות של יד2 למכירה או למסירה לפי שכונות או ערים. לפי נתוני האתר, הקטגוריה הכי מבוקשת מינואר 2022 עד יולי 2022 הינה ריהוט. לאחר מכן מדובר במוצרי חשמל, מכשירים סלולריים, מוצרים לתינוק ולילד, מוצרי ספורט, מוצרים לגינה, אופניים ומחשבים וציוד נלווה.

איילת ניצן, צילום: עיבל רונן

"ניתן לראות בנתונים זינוק של 23% בכמות המחפשים של מוצרי יד שנייה באתר יד2 ביולי השנה לעומת יולי 2019", מפרטת איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק באתר יד2, "גם בכמות המודעות של מוצרים המוצעים למכירה באתר נרשמה עלייה של 4% בין התקופות. נראה כי משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות על הציבור, וכן העלייה ביוקר המחיה בישראל בשנים אלה, הובילו לעלייה בביקוש למוצרים מיד שנייה כתחליף ראוי למוצרים חדשים בחנויות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר