ממשיכים להתגרות במערב: איראן תכפיל את היקפי ייצור הנפט

טהרן הודיעה שבכוונתה לעבור לייצור של 5 מיליון חביות נפט ביום - לעומת 2.5 מיליון חביות לפני הסנקציות של טראמפ • איראן ובייג'ין במו"מ מתקדם ל"פיתוח שדות נפט"במקביל למו"מ בווינה: איראן תכפיל את היקפי ייצור הנפט

שדה הנפט אזדגאן באיראן, צילום: אי.פי

על רקע שיחות הגרעין בווינה, האיראנים מתכננים להגדיל משמעותית את היקף ייצור הנפט לרמה של טרום הטלת הסנקציות על ידי הנשיא לשעבר טראמפ. לפי דיווח ב"בלומברג", הודיע ראש מועצת הנפט האיראנית כי בכוונת המדינה להגדיל את היקף הייצור ל-5 מיליון חביות ביום.

מדובר בכמות שגדולה פי עשרה מהשפל של פחות מחצי מיליון חביות, שאליו הגיעה איראן לפני יותר משנתיים בעיצומן של הסנקציות - בהשוואה לכ-2.5 מיליון חביות נפט שייצאה איראן מדי יום לפני השתת הסנקציות של ממשל טראמפ. המשמעות: הקלה משמעותית על המשטר האיראני והגדלת מרחב התמרון הכלכלי-אסטרטגי של שלטון האייתוללות באופן המגדיל משמעותית את מרחב התמרון, עוד בטרם נחתם הסכם נוסף.

נשיא איראן החדש, אברהים ראיסי

בתוך כך, האיראנים מצויים במו"מ מתקדם עם סין לצורך "פיתוח שדות נפט" במדינה, כלשונם, לאחר שדווח כי בקיץ האחרון רכש המשטר הקומוניסטי בבייג'ין לבדו כחצי מיליון חביות ליום, ובכך נעץ סיכה נוספת בסנקציות האמריקניות על טהרן.

לאחרונה חתמו סין ואיראן על עסקת ענק של כ־400 מיליארד דולר ל־25 שנים, שתכליתה השקעה כלכלית מאסיבית של הסינים בטהרן. בעוד ממשל טראמפ הפעיל לחצים כבירים על סין שלא לסייע לאיראן, ובכך לעקוף את הסנקציות של הבית הלבן, נוהג ממשל ביידן בגישה פשרנית המאותתת לאיראנים שיוכלו לסחוט ויתורים נוספים מהאמריקנים.

בשנת 2017, האחרונה לפני הסנקציות אמריקניות, עמדו הכנסות איראן מנפט על 50 מיליארד דולר - כ-70% מכלל הכנסותיה. בתום ימי טראמפ צנחו יתרות מטבע החוץ שלה לשפל של פחות מ-5 מיליארד דולר - בשעה שבשיא כלכלתה, לאחר הסרת הסנקציות של אובאמה, קפצו יתרות המט"ח שלה ל־100 מיליארד דולר.

במהלך 2019 הודה אז הנשיא, חסן רוחאני, כי הרפובליקה האסלאמית עומדת בפני המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז הקמתה ב-1979. שער החליפין של מטבע הריאל האיראני צנח בזמנו לשפל היסטורי, כאשר דולר אמריקני אחד היה שווה ל-130 אלף ריאל. כעת המצב השתפר דרמטית, והדולר שווה לכ-42 אלף ריאל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר