אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה בדחיפות אל שר האוצר, אביגדור ליברמן, בדרישה שלא לכלול את עלויות ההובלה הימית בשווי הסחורות לחישוב עלות המכס.
בהתאם לפקודת המכס כיום, את מסי היבוא מחשבים לפי הערך הכולל של הסחורות, כולל עלות ההובלה. אלא שמניתוח איגוד לשכות המסחר, עולה כי כתוצאה מההתייקרות הדרמטית במחירי ההובלה הימית - מדובר בעלות שנתית של כמיליארד שקלים, המשפיעה על יוקר המחיה ומחירי המוצרים המיובאים.
שני ציין במכתבו כי "אחד הנושאים המשפיעים באופן ישיר ומשמעותי על יוקר המחיה הוא עלויות ההובלה, שזינקו בשיעורים של מאות אחוזים. במהלך השנים 2019-2017, עלות ממוצעת של הובלת מכולה 40 רגל מהמזרח הרחוק נעה בין 1,100 ל־2,000 דולר. מאז, מחירי ההובלה האמירו ל־18 אלף דולר למכולה. מבדיקת לשכות המסחר עולה כי מדי חודש מיובאות מהמזרח כ־34 אלף מכולות בגודל זה.
"לפיכך, רכיב ההובלה מסך היבוא מתקרב ל־2 מיליארד שקלים. בהפחתת הסחורות הפטורות ממכס, חישבו בלשכות המסחר כי המכס המשולם על התובלה בלבד מתקרב ל־79 מיליון שקלים בחודש, שהם 945 מיליון שקלים בשנה. מרבית הסכום הזה מתגלגל, כמובן, לצרכנים".
שני ציין עוד כי לשכות המסחר פנו בנושא זה לראש מנהל המכס כבר בחודש דצמבר, אך הבקשה נדחתה. בתשובת מנהל המכס, הוא ציין כי "המצב מחייב בחינה מחדש של עמדת משרד האוצר, רשות המסים והמכס, ומציאת פתרון שימנע את תוספת עלות זו, המשפיעה בצורה ישירה וקשה על יוקר המחיה. בנוסף, ניתן בהזדמנות זו לבחון ביצוע הפחתות מכסים רוחביות, אשר ימתנו את ההשפעה של העלייה במחירי ההובלה".
מרשות המסים נמסר בתגובה כי "אכן קיימת מגמה כלל־עולמית של עליית מחירי ההובלה ביבוא ממדינות מהמזרח הרחוק. לאחר בחינה מקיפה ומעמיקה של הבקשות שהופנו למכס, לאפשר הפחתת העלויות הנוספות של ההובלה מהמחיר הקבוע לצורכי מכס, נמצא כי לא ניתן לעשות זאת כלל במסגרת הדין הקיים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו