דגמי JAC | צילום: מורג ביטן

"משק החשמל אינו ערוך להסבה מהירה לרכב חשמלי"

אוהד זליגמן, הבעלים של אי. וי. מוטורס - יבואנית מכוניות מסין, מציג דגמים חשמליים למהדרין שיצטרפו לטסלה וליונדאי איוניק • הם ייטענו בתחנות שמספקות חשמל לעצמן

כ-5.5% מכלי הרכב בכבישי ישראל חשמליים כיום - ולא צריך להיות מומחה מוטורי כדי לראות זאת עם טסלה והדגם החדש והחשמלי של יונדאי איוניק. אך ברור לכל שאפקט הדומינו הזה יוביל לכך, שהיעד שהציבה המדינה על איסור נסיעת כלי רכב המונעים בבנזין עד שנת 2030 - יקרה כנראה הרבה יותר מהר ממה שמתכננים שם למעלה.

עוד חוליה בשרשרת הזאת היא חברת אי.וי מוטורס (EV MOTORS). החברה חנכה אתמול באזור התעשייה של נתניה את הסניף המרכזי שלה והציגה את חזונה היומרני: להיות שחקנית משמעותית בשוק הרכב החשמלי בארץ הקודש. הביטחון שמפגינים היבואנים כה גדול, עד כדי כך שבאוצר כבר החלו לבחון חלופות הכנסה מחשש להידלדלות השימוש בדלק לנסיעה.

טעינה סולארית

באולם התצוגה ניתן לראות את המוניות המפורסמות של LEVC LONDON EV COMPANY LIMITED המוכרות מלונדון, שישווקו כעת בתצורה החשמלית בלבד.

אלו הם כלי רכב שתוכננו מלכתחילה כמוניות ומציעים גישה נוחה לתא הנוסעים, גם לבעלי מוגבלויות ואפילו לכיסא גלגלים. בגרסה קצת שונה, אותה מכונית תוצע כמסחרית חשמלית.
תג המחיר שלה עומד על כ־280 אלף שקלים, אך הוא כולל אחריות לחמש שנים על המכונית, שמונה שנים על המצבר וטיפולים פעם ב־40 אלף ק"מ. זאת נוסף על החיסכון המשמעותי בעלות הטעינה.

זליגמן ובכירי החברה, מורג ביטן

בקרוב יושלם הליך התקינה לרכבים המשפחתיים והיוקרתיים יותר של JAC - מותג הרכבים הסיני משנות ה־60 של המאה הקודמת, שעבר לייצור רכב חשמלי וכבר מסר יותר מרבע מיליון כלי רכב ברחבי העולם, עם כושר ייצור של מיליון כלי רכב בשנה. טווח הנסיעה של כלי הרכב שיוצעו עולה על 500 ק"מ.

בזכות הנדל"ן

נוסף על כך, היבואנית משווקת אוטובוסים חשמליים של NKAI, היצרנית הסינית, שבמשך שנים ייצרה את האוטובוסים של SETRA הגרמנית.

פרט לסגמנטים האלה, תפעל היבואנית גם בשוק הטעינה לרכבים החשמליים. היא תפרוס בתקופה הקרובה רשת תחנות הטענה עצמאיות, מנותקות מרשת החשמל המרכזית.

לדברי יו"ר החברה ואחד מבעלי החברה, אוהד זליגמן, הפעילות שלה בתחום הנדל"ן אפשרה לה לתפוס מיקומים אסטרטגיים לאורכה ולרוחבה של המדינה ולהציע מודל חדשני, שלפיו התחנות יספקו חשמל מייצור עצמאי באמצעות אנרגיה סולארית וייצור חשמל מגז טבעי.

זליגמן סבור ש"מי שקורא נכון את הנתונים, מבין שלחברת החשמל לא תהיה שום יכולת לענות על ביקוש החשמל מצד בעלי הרכב החשמליים".

לפי עדותו, "כבר כיום צריכת האנרגיה בארץ עומדת על 160 טרה ואט, שרק 36% מהם הם מחשמל. 23% מצריכת האנרגיה נצרכים באמצעות בנזין לתחבורה ו־20% נוספים באמצעות סולר לכלי תחבורה.

"במילים אחרות, מעבר לכלי רכב חשמליים ידרוש מחברת החשמל ומהיצרנים הפרטיים להכפיל את כושר הייצור שלהם, דרישה שלא נראית ריאלית. לכן, חשבנו על פתרונות שיאפשרו להגשים את חזון החברה שלנו ומצאנו את התשובה בתחנות העצמאיות".

מחברת החשמל נמסר: "החיבור בין יכולת ייצור וצריכה משקית, לאנרגיה דלקית ואנרגיה חשמלית מעוותת ורחוקה מלייצג את "המשמעויות הנגזרות מכניסת רכבים חשמליים. בבסיס התפיסה נדרש לנהל בצורה חכמה את הטעינה והאגירה,כך שיתקיים איזון משאבים אשר יביא להתייעלות אנרגטית. מה שבהכרח ימנע הכפלת מערך ייצור שכבר היום נהנה מרזרבות. בימים אלו משרדי הממשלה מגבשים את מודל הרגולציה שיסדיר את התחום ואת בזבוז המשאבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...