רשות המסים מגבילה סיוע הומניטרי לעזה: רק ספקים וקמעונאים גדולים יוכלו להשתתף.
רשות המסים פרסמה לאחרונה תנאים לאישור חברות ישראליות שיספקו סיוע הומניטרי מישראל לרצועת עזה, לפיהם רק ספקים וקמעונאים גדולים יוכלו להשתלב במהלך. הנוהל כבר החל לפעול, ובפועל, מעורר זעם בקרב ספקים קטנים, הטוענים לאפליה ולהדרה.
משאיות סיוע הומניטרי בדרכן לרצועה (ארכיון)
בהנחיות שפורסמו תחת הכותרת "הסדר ייעודי לשילוב סקטור ישראלי להגברת הפיקוח במסגרת העברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה", נקבע כי אישור חברה ישראלית יינתן אם היא עומדת באחד משלושה תנאים:
ספק גדול - כהגדרתו בחוק קידום התחרות בענף המזון, שמחזור המכירות שלו לקמעונאים או באמצעותם בישראל בשנת הכספים הקודמת עמד על כ-344 מיליון שקל.
קמעונאי גדול - המחזיק בשלוש חנויות לפחות, שמחזור המכירות שלו בשנת הכספים הקודמת עמד על כ־286 מיליון שקל.
קמעונאי עם חנות מקוונת - שמחזור המכירות שלו בישראל מהחנות המקוונת, ואם הוא מחזיק גם חנויות פיזיות - סך הכנסותיו עמד על כ-286 מיליון שקל.
בנוסף, החברות נדרשות לעמוד בקריטריונים ותבחינים ביטחוניים.
ספק קטן אמר ל"היום": "בתור יצרן קטן אני יכול להגיד שההחלטה הזו היא שערוריה וזו אפליה של הספקים הקטנים. משתמשים פה בהגדרות של חוק המזון לצורך מכירות לעזה. אנחנו חיים בדמוקרטיה - למה למשל אין העדפה לעסקים קטנים?".
עוד הוא הוסיף: "אם יש היגיון, שיסבירו מה ההיגיון בזה. למה אני לא יכול לבוא ולמסור סחורה? מי קבע שספק קטן לא יכול לעמוד בתבחינים? זה לא גודל הספק אלא איכות הספק. אם ברשות המסים מעוניינים, הם יכולים לבקש מאיתנו תעודת יושר. ספקים גדולים הם יותר אוהבי ישראל מאיתנו?".
גם בקרב ארגוני היצרנים נשמעת ביקורת. ליאור לוי, יו"ר איגוד תעשיות המזון ויו"ר ענף יצרני הפארם, אמר: "ההגדרות בחוק קידום התחרות בשוק המזון והפארם נועדו להאיץ תחרות. לא מובן מדוע בחר לכאורה מינהל המכס ברשות המסים להשתמש בהגדרות אלו לשם הדרת ספקים קטנים ובינוניים. אנו תומכים בקידום כלל היצרנים הישראלים - גדולים כקטנים. אני מקווה בכל ליבי כי מדובר בטעות ואנו לומדים את הנושא".
ברקע לפרסום ההנחיות מציינת רשות המסים כי העברת הסיוע ההומניטרי מישראל לרצועת עזה כרוכה באתגרים שונים, בהם חשש מהסטת סחורות לגורמי טרור, פערים בפיקוח ואיומים כלכליים הקשורים למימון טרור.
לטענת הרשות, ההסדר הייעודי נועד לאפשר פיקוח הדוק על שרשרת האספקה ולמנוע ניצול של ציר הסיוע להתעצמות כלכלית של חמאס. עוד נכתב כי עבור אוכלוסיית העוסקים ברש"פ עזה מדובר בתהליך חובה, ולא יתאפשר רכש באמצעות מנגנון חלופי.
לשאלה מדוע ההסדר כולל רק חברות וספקים גדולים נמסר בתגובה מרשות המסים: "העברת הסיוע ההומניטרי מישראל לרצועת עזה כרוכה באתגרים שונים, לרבות מניעת התעצמות חמאס ומימון טרור. לצורך התמודדות עם אתגרים אלה גובש הסדר ייעודי לפיו רק חברות ישראליות אשר יעמדו בתבחינים כלכליים וביטחוניים יהיו רשאיות להעביר את הסחורות המאושרות במסגרת הסיוע ההומניטרי".
גורם באוצר אמר ל"היום": "הקריטריונים לאספקה הומניטרית לרצועה, אינם קשורים רק לגודל העסק אלא בעיקר לקריטריונים הקשורים לביטחון. עם זאת, זה הרבה פעמים עולה בקנה אחד עם גודל היות ויש דרישות של מערך אבטחה מסוים, כדוגמת חברת אבטחה חיצונית על מנת למנוע הברחות וכדי שתהיה בקרה יותר טובה בפיקוח".
עוד הוסיף: "יש לציין שהיו הרבה הברחות בציר של הסיוע ההומניטארי שבסוף מגיעות לחמאס, כדוגמת סיגריות וכל מיני מוצרים שנמכרים בשולי רווח מאוד גבוהים ברצועה אבל בסוף מגיעים מישראל או דרך מעברי הגבול השונים שמעבירים את הסיוע".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו