בימים האחרונים (למעשה אי שם ביום רביעי האחרון) אישרה הרשות השניה את הסכם ההיפרדות של קשת ו-RGE כך שקשת תחזיק 100% מ-freetv ותמכור את חלקה ב-RGE בחזרה למשפחת רקנטי.
האישור שנתנה הרשות השניה הוא לא רק לעסקה בין קשת ל-RGE אלא למעשה היתר להמשיך להפעיל את freetv לעוד 4 שנים, מה שאמור לשמור על התחרות בענף בריאה עם יותר משני שחקנים.
ההסכם הזה היכה גלים בעולם הטלוויזיה הרב-ערוצית וגורמים בענף אף מציינים שהוט וyes השחקניות הגדולות בענף התנגדו לו מתוך חשש לפגיעה בנתח השוק שלהם.
לפני שניכנס לעוביו של הסיפור נספר כי ההתנגדות של הוט ו-yes למייזם freetv כללה ביקורת משמעותית על זמן המסך שמעניקה קשת ל-freetv בערוץ 12 הפופולרי כשלטענתם הם נאלצים לרכוש זמן פרסום בכסף רב בעוד הנגישות של freetv לזמן המסך בקשת היא קלה יותר ומייצרת לה עדיפות על פניהם. הטענות האלה נדחו כאמור הן על ידי קשת והיום על ידי הרשות השניה.
כך או אחרת,freetv נחשבת בעולם הטלוויזיה הרב-ערוצית למחוללת תחרות. היא מספקת לא מעט תכנים בעלויות נמוכות, משהו שבאופן עקרוני היה אמור להתחרות במוצרים כמו סטינג של yes, סלקום TV ו-פרטנר TV.
במהלך השנה חתמו סלקום ופרטנר על הסכמים עם yes והוט במסגרתם סלקום ופרטנר יעברו לשדר את התכנים של הוט ו-yes ולמעה יהיה סוג של זרוע שיווקית ותפעולית של הערוצים האלה.
אם אכן ההסכמים האלה יאושרו בסופו של דבר על ידי רשות התחרות, עולם הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל יחזור להישלט על ידי שני שחקנים וזה למעשה סוגר את הרפורמה הגדולה שהייתה שנפתחה לפני כעשור בענף.
freetv היא ייצור אחר. היא עצמאית אבל בבעלות קשת שהיא יצרנית התוכן המרכזית בישראל. בשנים האחרונות קשת "סבלה" ממצב בו כדי להמשיך לשדר בפלטפורמות הלא ליניאריות (כלומר לא בממיר הישן והטוב) היא נאלצה לשלם סכומים לא מבוטלים לגופים yes ו-הוט ובקשת נפל בסוף האסימון שאם הם חפצי חיים, לאורך זמן, הם צריכים פלטפורמה משל עצמם.
קשת הקימה את freetv כפלטפורמה עצמאית כשאחד ההבדלים המשמעותיים בין freetv לשאר הפלטפורמות היה נושא שידורי הספורטי והתכנים לילדים וכאן היא חתמה על הסכם עם RGE שמפעילה את ערוצי הספורט ומחזיקה בתכנים פופולריים לילדים.
זה אמור היה להיות גורם שמשנה את הענף וגרם לחוסר נוחות בקרב השחקנים הגדולים בענף.
נכון להיום ל-freetv יש כ-150 אלף לקוחות, אמנם מספר קטן יחסית למתחרות שמחזיקות במצבת לקוחות של מיליון לקוחות אבל עדיין מדובר במצבת לקוחות שכבר מתחילה לתפוס תאוצה ומייצרת לקשת את העצמאות שהיא צריכה בעולם המשתנה של התקשורת הרב-ערוצית.
כך או אחרת. ובאופן תיאורטי למדיי, כל שחקן שנכנס לעולם הטלוויזיה הרב-ערוצית זה דבר מבורך שכן תחרות היא הפתרון להרבה בעיות. freetv, גם היא לא תהפוך לשחקן הגדול בענף הרי שהיא מחוללת תחרות ומחייבת את השחקנים הגדולים להמשיך להשקיע בתכנים (בטח מקוריים) ולשמור על רמות מחירים סבירות.
לסיום כדאי להבין כי הרגלי הצריכה של הישראלים בעולמות הטלוויזיה הרב-ערוצית הם כאלה: הישראלים מתחברים לאחת הספקיות הישראליות ששם משודרים הערוצים המרכזיים כמו 12, 13 ו-11 ושאם הם צורכים חדשות וכן הלאה ואת תרבות הפנאי שלהם הם צורכים באמצעות שירות תכנים אחר כמו נטפליקס, דיסני, אפל TV וכן הלאה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו