עוד גזירה משמעותית בדרך: לקראת עליית המדד, מחירי התחבורה הציבורית אשר התייקרו באופן משמעותי בפעימה האחרונה, צפויים לעלות מ־8 שקלים ל־9 שקלים ב־25 ביוני.
התייקרות זו מתווספת למציאות יוקר המחיה של ישראל 2025, וצפויה להשפיע על ההוצאות של רבים שנוסעים מדי יום למקום עבודתם, לבית הספר ועוד.
רק כדי לסבר את האוזן: אם המחירים אכן יתייקרו ל־9 שקלים, תחול עלייה של 60% במחיר התחבורה הציבורית בשנה וחצי. זאת היות שהמחירים עלו מ־5.5 שקלים לפני שנה וחצי. כתוצאה מכך, הפורום למאבק בעוני דורש משרת התחבורה מירי רגב למנוע עלייה נוספת במחירי התחבורה הציבורית.
בפורום מציינים כי רק בחודש אפריל האחרון היתה עלייה של 33% במחירי התחבורה הציבורית במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי". כעת, חודשיים בלבד לאחר העלייה, יש חשש כי תתרחש עלייה נוספת בסוף החודש בעקבות עליית המדד. על רקע זה פנה הפורום למאבק בעוני במכתב דחוף לרגב בדרישה למנוע את העלייה הצפויה.
על פי הצו הקיים, מחירי התחבורה הציבורית אמורים להתעדכן אוטומטית ב־25 ביוני של כל שנה בהתאם לעליית מדדי העלות. אולם על פי הפורום למאבק בעוני, העלייה האחרונה של 33% חורגת מהמנגנון הקבוע בחוק ונעשתה במסגרת הרפורמה, ולא כחלק מהעדכון השנתי הרגיל. על כן עולה החשש כי תתרחש עליית מחירים נוספת בסוף החודש במסגרת העדכון האוטומטי הקבוע.
במכתב מדגיש הפורום כי התחבורה הציבורית היא כלי מרכזי עבור אנשים החיים בעוני לניהול חיי היומיום ולהנגשת זכויות.
"הנטל נופל על הנוסעים"
חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, מציין כי עליית המחירים היא תוצאה של מדיניות לקויה. לדברי הרצוג, "הגודש בכבישים הולך וגדל, פרויקטי הרכבת הקלה מתעכבים. ובמקום שהמדינה תעודד מעבר לתחבורה ציבורית היא מייקרת את מחירי הנסיעה.
"התייקרות מחירי התחבורה הציבורית מחמירה את בעיית הגודש בכבישים ופוגעת בעיקר באוכלוסיות מוחלשות".
לדברי סיון שמואלוביץ', מנכ"לית ארגון "15 דקות": "כל ניסיון להעלות שוב את מחירי התחבורה הציבורית ייתקל בהתנגדות ציבורית מוצדקת, והממשלה צריכה לעשות הכל כדי לבלום עוד העלאה. יחד עם זאת, מאז שמחיר הנסיעה עלה, הנוסעים מחכים לשיפור בשירות התחבורה הציבורית שלא מגיע.
"מבחינתנו הבעיה המרכזית ברפורמה היא שההשקעה הממשלתית לא צריכה להיות בהוזלת המחירים, אלא בשיפור השירות.
"למרות שמשרד התחבורה קיבל תקציב של 250 מיליון שקלים לתוספות שירות שאמורות לייעל את תדירות הקווים, להפחית את העומסים ולשפר את זמני ההמתנה, הכסף נותר עד כה על הרצפה ללא שימוש והתחבורה הציבורית ממשיכה לסבול מאמינות ירודה".
מ"לובי 99", הלובי הציבורי, נמסר: "במקום להשקיע בשיפור קווי האוטובוס, בזמינות ובאמינות, משרד התחבורה שוב בוחר להפיל את הנטל על הנוסעים. בכך הציבור יוצא קירח מכאן ומכאן - גם מחירי התחבורה הציבורית מזנקים, גם השירות כושל ואין שום תמריץ אמיתי לזנוח את הרכב הפרטי".
חן מחולון, אם לשלושה ילדים, מסבירה את הקושי: "זה ממש ביזיון אם מחירי התחבורה הציבורית יתייקרו שוב. זה יוצא ממש יקר לנסיעה הלוך־חזור. הבן שלי חוזר כל יום באוטובוס מבית הספר וזו הוצאה משמעותית".
"מתנגדים נחרצות"
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה בהובלת השרה מירי רגב מתנגד נחרצות לעליית מחירי התחבורה הציבורית.
"המשרד פועל מול משרד האוצר במאמץ למנוע את עליית תעריף הנסיעה, ואיתור מקור תקציבי לצורך כך. שרת התחבורה אף פנתה אתמול במכתב בהול לשר האוצר סמוטריץ' במטרה לפתור את הסוגיה בהקדם האפשרי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו