חברת הביטוח מנורה הודיעה היום (חמישי) שלא תשפר את הצעתה לרכישת ישראכרט ולא תשווה אותה להצעה של יצחק תשובה ועידן ולס. משמעות הדברים כי הצעתה של קבוצת דלק נותרת הגבוהה ביותר וזה סולל את דרכה של קבוצת דלק לרכישת השליטה בישראכרט.
ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל ומשכך אחד ממוצרי החברה נמצא בכיס, בארנק או בסלולר של כל אחד משני ישראלים ומכאן האטרקטיביות של החברה למי שרוצה לחדור לעולם התשלומים ועולם האשראי הצרכני בישראל.
ישראכרט היא חברת האשראי היחידה שנותרה במבנה בעלות מבוזר כך שלמעשה אין בחברה גרעין שליטה אלא שזו נמצאת בידי האסיפה הכללית כששם נמצאים המוסדיים. חברת כרטיסי האשראי כאל נמצאת בבעלות בנק דיסקונט וחברת כרטיסי האשראי MAX נמצאת בבעלות חברת כלל אחזקות שמחזיקה גם בשליטה בחברת הביטוח כלל.
מה שהביא לכל התהליך הזה היה המלצות ועדת שטרום, זו בחנה את מבנה עולם הפיננסים הישראלי והמליצה על שורה של פעולות שיגבירו את התחרות בו. אחת ההמלצות המרכזיות הייתה להפריד את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי מהבנקים.
התהליך הזה יצר למעשה היפרדות של MAX מבנק לאומי (נמכרה לכלל אחזקות במהלך שהצית את התחרות והוביל אותו מנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה), היפרדות של בנק הפועלים מישראכרט (המניות של ישראכרט חולקו גדיווידנד בעין לבעלי המניות של הבנק) ובסופו של דבר היפרדות של בנק דיסקונט מכאל (היפרדות שעדיין מתרחשת).
בסופו של יום מי שהגיבה ראשונה למהלך של כלל אחזקות הייתה חברת הביטוח הראל שרכשה את ישראכרט אולם המהלך נחסם על ידי רשות התחרות. מנורה של ארי קלמן הייתה השניה שהציע לרכוש את החברה אבל גם כאן עלו חששות שלאור פעולת רשות התחרות, גם העסקה הזו לא תאושר.
כך באה לעולם ההצעה של תשובה ועידן ולס באמצעות קבוצת דלק. קבוצת דלק היא היום חברה נזילה מאוד עם מרכזי רווחיות וצמיחה לא רעים בכלל, וזה איפשר לה, עם מעט יצירתיות, להרחיב את מרכזי הרווח שלה גם לעולמות הפיננסים וזה הביא את קבוצת דלק להציע הצעה לרכוש 37% מישראכרט (לקבוצת דלק יש כבר כמה אחוזים בחברה) לפי שווי של 3.56 מיליארד שקל.
ההצעה של תשובה כוללת הזרמה של 1.2 מיליארד שקל לחברה במזומן ובתמורה להקצאת מניות. המזומנים האלה ישמשו את ישראכרט עצמה, ובהסכמת תשובה וולס, לחלק דיווידנד משמעותי לבעלי המניות שלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
