בעקבות הגבלות היבוא מטורקיה, יש מוצרי חשמל שנכנסים או שייכנסו בתמחור חדש וגבוה יותר ב־20%-10%.
ארדואן: נתניהו ייחקר כפושע מלחמה (04.12.23) // רויטרס
בשיחה עם מנכ"ל אתר הסחר "לאסטפרייס" (LastPrice) ליאור חמו, הוא טוען שהסיבה להתייקרות נובעת ממניפולציות ביבוא, כמו הזמנות מגורם שלישי, באופן שמשפיע באופן מהותי על תעשיית מוצרי החשמל.
מציאות בעייתית
"יש קטגוריות שבהן היבוא מטורקיה עומד על 20%. בתחום הטלוויזיה, למשל, היבוא מטורקיה מהווה פחות מ־5% - אבל בתנורי האפייה מדובר ב־20%-15%".
חמו מבהיר: "הרבה יצרנים מייצרים בטורקיה, כמו בלומברג, למשל".
חמו מוסיף כי המצב הנוכחי "מביא אותנו למציאות בעייתית, שלפיה הסחורות מתייקרות בשל השינוע הימי, והיבואנים מבצעים מעקפים ומזמינים סחורה לקפריסין, ליוון או לרשות הפלשתינית. מעבר לעלויות הגבוהות, יש יצרנים טורקים שחוששים לבצע את המעקפים מאחר שהממשל אוסר לייצא סחורה לישראל".
מנכ"ל "לאסטפרייס" מדגיש את המסע שעובר המייבא הישראלי: "אם צריך להביא סחורה דרך גוף שלישי - הוא יזמין, ישלם על הסחורה, ישלח ליוון, יפרוק וימצא קו לישראל. כך מחיר הסחורה יעלה ב־10% באופן צנוע וב־20% בצורה ריאלית. זה מאוד משמועתי".
חמו מבקר את שר האוצר, שבעיניו מקשה גם הוא את המצב הנוכחי: "אם מביאים מוצר טורקי דרך יוון זה בסדר? זה אומר שאוסרים יבוא ישיר, שהיצרנים ממשיכים להביא את המוצרים בדרכים עוקפות ושהצרכן משלם את המחיר. אז יש בעיה".
בעיה נוספת שגדלו ממדיה היא ניסיונות היבוא והשילוח מהמזרח הרחוק, בפרט לנוכח התקינה והאקלים. תעריפי ההובלות מסין זינקו מ־3,000 או 4,000 דולר ל־6,000, 8,000 ואפילו 10,000 דולר.
״אם לוקחים את התייקרות ההובלות מסין, צריך לקחת לדוגמא מקררי ארבע דלתות בנפח גדול, שמחיר ההובלה שלהם בלבד יעלה ב 150 דולר לפריט. מקרר בסדר גודל כזה תופס מקום רב יותר במכולה, ולכן אפשר להוביל פחות מוצרים בהובלה אחת, מה שמייקר משמעותית את מחירו של כל מוצר. כשההתייקרות הזו מתגלגלת ללקוח, היא מתבטאת במאות שקלים שנוספו לעלות המוצר".
"צריכים שוק חופשי"
השילוב בין המחסור בסחורות אצל היבואנים לבין עלויות השילוח יגרום לכך שהצרכן הישראלי ישלם את מחיר האינפלציה, ויוקר המחיה ימשיך להיות בכותרות. יש לחשוב על הצרכן. אם יתקלקל לה מייבש הכביסה או המקרר שעלה 3,000 שקלים - כעת הוא יעלה כ־3,800 שקלים.
לשאלה בתוך כמה זמן תחול ההתייקרות עונה חמו: "אנחנו רק עכשיו מתחילים לראות את ההשפעה מאז ההגבלות. אני לא רואה את הסוף של זה, אלא אם תהיה הפסקת אש והסחר עם טורקיה יחזור".
"היתה לנו דרישה למקררים טורקיים, שמכרנו אותם והם אזלו. החוסר הוא בעיקר במכונות הכביסה, אך גם במייבשים ובמדיחים. אני מעריך שבחודש-חודשיים הקרובים לא תהיה ברירה והמחירים יעלו.
"זה מתחיל כמו כדור שלג. אף יבואן לא רוצה להיות הראשון שמעלה את המחירים, אבל ברגע שהראשון יעלה - כולם יעלו אוטומטית בעקבותיו".
גילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר, מוסיפה: "כלל הענפים במשק מתקשים למצוא מקורות יבוא חלופיים בשל העלויות הגבוהות, ופועלים כל העת בנושא. הם מחפשים ערוצים חלופיים, ויצרו קשרים עם סין, עם איטליה ועם מדינות נוספות".
לדבריה, "להגבלות על היבוא מטורקיה יש השפעה על ענף הבנייה, וכן על ענפי מוצרי הצריכה, המזון והטואלטיקה. צריך להשאיר את השוק חופשי ופתוח לתחרות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו