נוהל גילוי מרצון חוזר, וכולל גם הכנסות מקריפטו – מה זה אומר, ואיך מממשים את הרווחים?

מנהל רשות המיסים שי אהרונוביץ' הודיע על חזרתו של נוהל גילוי מרצון, שמאפשר לאנשים לדווח על הכנסות שטרם דווחו ללא חשיפה פלילית, והדגיש כי הקריפטו יהווה חלק מרכזי בנוהל - כל מה שצריך לדעת

מטבע קריפטוגרפי . צילום: Gettyimages

הודעתו של מנהל רשות המיסים באה ברקע נסיקת הביטקוין בשבועות האחרונים, אז מיהרו משקיעים רבים לממש את רווחיהם על המטבע. ואולם רבים מהם אינם מודעים לחובת תשלום המס שיש במטבעות קריפטו, ולהשלכות שעלולות להיות להם באם לא יעשו זאת.

 

הנוהל שצפוי להיכנס לתוקף בקרוב, מאפשר גם למשקיעים שלא דיווחו לרשות המיסים על רווחים ממימוש כספי קריפטו, לדווח מבלי שייענשו על כך. עם זאת, חשוב להכיר את הנוהל כדי לדעת כיצד נכון לדווח על הרווחים.

עו"ד ורו"ח רחלי גוז-לביא, שותפה מנהלת במשרד עמית, פולק, מטלון ושותפה בכירה במחלקת המיסים, עונה על השאלות.

עו"ד רו"ח רחלי גוז לביא, צילום: אייל טואג

 

מה זה נוהל גילוי מרצון?

 

נוהל גילוי מרצון מאפשר לנישום לדווח לרשות המיסים בגין רווחי הון (לא רק קריפטו) אשר לא דווחו ומעניק לנישום - במידה ופעל כראוי לפי הנוהל – חסינות מהליך פלילי. עו"ד גוז-לביא ממליצה להיוועץ בעו"ד המומחה במיסים בטרם הדיווח על פי הנוהל הגילוי מרצון, וזאת בשל חובת החיסיון החלה על עו"ד.

אני רוצה לממש את הרווחים על מטבע קריפטו שברשותי, מה עליי לעשות?

לפי עמדת רשות המיסים, הקריפטו אינו נחשב מטבע אלא נכס, ולכן, ככלל, בעת מימושו נישום יהיה חייב בדיווח ולשלם 25% מס רווחי הון בגין רווחים ריאליים. במקום להגיש דוח על כל פעולה בנפרד, ניתן יהיה להגיש דוח שנתי ובו הנישום יפרט מהם כלל המימושים אשר ביצע. לשם כך מומלץ להיעזר במומחי מס.

האם אוכל להמיר את המטבע בכסף בחשבון הבנק שלי, להעביר את הכסף לישראל ולשלם את המס?

עו"ד ורו"ח רחלי גוז-לביא מסבירה כי אין מניעה להמיר את הכסף לפיאט (כסף המוגדר כ"הילך חוקי" על ידי מדינה ומונפק בה). לדבריה, ביחס להעברת הכסף לחשבון בנק בישראל, חשוב לדעת כי באופן עקרוני במספר פסקי דין ספציפיים נקבע כי על בנקים לקבל כספים אשר מקורם בקריפטו. יחד עם זאת, הואיל וקריפטו משמש לעיתים ככלי למימון טרור והלבנת הון, והיות שקשה לעקוב אחרי נתיב הכספים שמקורם בקריפטו, בנקים לא פעם מסרבים לקבל כספים אלו.

מס הכנסה במבצע מיוחד // מס הכנסה במבצע מיוחד, צילום: ללא

גוז-לביא מציינת כי לאחרונה פרסמה רשות המיסים את הוראת ביצוע 06/2024, שמפרטת נוהל לפיו נישום יוכל לשלם את המיסים על הרווח שהפיק מקריפטו באופן ישיר לחשבון בנק של רשות המיסים גם מבלי להפקיד את כספיו לבנק בישראל. במסגרת הדיווח, על הנישום להסביר מה מקור הכספים והנתיב אשר עברו. לאחר שההכנסה תדווח לרשות המיסים וישולם המס כדין, ההיתכנות להעברת הכסף לישראל תגדל. גוז-לביא מציינת עוד כי נישום שמדווח לפי הנוהל מוגן מחשיפה פלילית.

יש ברשותי מטבעות בשווי 100 אלף ש"ח, כמה מס אצטרך לשלם?

כדי לחשב את המס בגין המטבעות צריך לדעת מהו הרווח אשר נוצר בעקבות ההשקעה, אומרת גוז-לביא. חישוב הרווח (במידה והשקעתו של נישום לא עולה לכדי עסק) מתבצע באמצעות הפחתה של הסכום המקורי שרכש משקיע מהסכום שקיבל בעת מימוש השקעתו. לדוגמא, אם משקיע רכש קריפטו בשווי של 40 אלף ש"ח, אז הרווח שיהיה חייב במס יהיה 60 אלף ש"ח (בהתעלם מעליית המדד). אותו רווח יהיה חייב במס בשיעור 25%. כלומר, בדוגמא שלנו 60 אלף ש"ח*25% = 15 אלף ש"ח.

טיוטת החוזר מתייחסת להיבטי מס הכנסה // צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

אני מחזיק ביטקוין במשך עשור ומעולם לא דיווחתי עליו, האם אוכל לשלם מס כעת מבלי לשלם קנס?

גוז-לביא מדגישה כי חובת תשלום המס על הקריפטו חלה רק בעת מימושו לפיאט ולא בעת ההחזקה ואין חובה לדווח על ההחזקה. זאת למעט מקרים בהם נישום מחזיק בנכסים זרים (לרבות מטבעות קריפטוגרפים) בסכום העולה על 1.5 מיליון ₪, כאשר אז הוא מחויב בהגשת דו"ח.

לדבריה, במידה ועד היום הקריפטו לא מומש, ניתן יהיה לממשו כעת ולשלם מס בגינו. יחד עם זאת, במידה והיו בעבר מימושים, לרבות החלפה של מטבעות (לדוגמא ביטקוין לאיתריום), אז ככל הנראה בגין פעולות אלה המשקיע היה חייב במס כבר בעת החלפת המטבעות. אף בעניין זה מומלץ להיוועץ בעו"ד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר