"זול יותר מהנזק הפיזי והאנושי שהיה נגרם לנו": המחיר הכלכלי הכבד ששילמה ישראל על התקיפה האיראנית

ישראל רשמה הצלחה צבאית כבירה בבלימת המתקפה ממדינת האויב ובעלות בריתה - אך יש לכך מחר כלכלי לא פשוט • טילי היירוט לבדם מוערכים בכחצי מיליארד דולר, וזה עוד לפני הנזקים המשוערים להורים שנאלצו לוותר על יום עבודה, ביטולי חברות התעופה והפגיעה הפוטנציאלית במשקיעים • הזווית הכלכלית של ליל התקיפה האיראנית

יירוט בשמי ישראל של המתקפה האיראנית. צילום: אי.פי.אי

מתקפת הטילים האגרסיבית של איראן הלילה (בין שבת לראשון) על ישראל נבלמה בהצלחה יוצאת דופן של מערכת ההגנה הרב שכבתית של צה"ל, לצד שיתוף פעולה עם ארצות הברית, צרפת ומדינות ערב.

עלויות הלחימה בלילה האחרון היו כבדות במיוחד לקופת המדינה - והן כוללות, בין היתר, עלויות היירוט, עלויות שעות טיסה של מטוסי הקרב ועוד. כדי לסבר את האוזן, שעת טיסה של מטוס קרב מוערכת בכ-10 אלפים דולר, והיו לא מעט כאלה באוויר החל מיום שישי בצהריים.

לכל אלה יש להוסיף את העובדה שכבר לפני שבוע החלו כוחות הביטחון לגייס מילואימניקים מהיחידות הקרביות. מעבר לכך, ישנן עלויות לא מבוטלות למשק כתוצאה מכך שכל מסגרות החינוך סגורות היום, וכנראה ימשיכו להיות סגורות גם מחר, דבר שלא מאפשר להרבה הורים לילדים לעבוד בתפוקה מלאה.

שר הביטחון גלנט בסוללת כיפת ברזל (ארכיון), צילום: תקשורת שר הביטחון

בשיחה עם "ישראל היום", מעריך ד"ר יהושע קליסקי חוקר בכיר ב- INSS, המכון למחקרי ביטחון לאומי, את עלויות הלחימה הישירה בלבד בכ-2 מיליארד שקל ואומר: "זה עדיין זול יותר מהנזק הפיזי והאנושי שהיה נגרם לנו".

לדבריו, "יירוט סדר גודל  של 100 טילים בליסטיים על ידי כל המערכות שלנו בממוצע ובשיקלול מחיר המיירטים הוא בערך חצי מיליארד דולר. עלות מטוסים, שעות טיסה, חימושים, דלק, הפעלת מערכות שליטה ובקרה  הכל מה שנדרש, ליירט חלק גדול מ כטבמ"ים וטילי השיוט בערך לפי הערכה שלי  בין 10 ל-15 מליון דולר. יש גם הוצאות נוספות של תחזוקה וכדו'. מעריך על כן את ההוצאות ב-550 מיליון דולר או בתרגום לשקלים בערך 2 מיליארד שקל".

מחיר כלכלי כבד

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעץ Bdo מפרט כי העלות הכלכלית של התקיפה האירנית כוללת 3 מרכיבים. הרצוג פחות שמרן בהערכותיו ואומר לנו כי "המרכיב הראשון, עלות ההגנה האווירית, הינו כ-5 מיליארד ש״ח". 

הרצוג המשיך: "במרכיב השני, פגיעה בכלכלה כתוצאה מסגירת מערכות החינוך ליומיים, סגירת המרחב האווירי ופגיעה בפעילות העסקית במשק. המרכיב השלישי, עליית פרמיית הסיכון של ישראל".

לדבריו, "פגיעה כלכלית ארוכת טווח שתלך ותתעצם ככל שהמתיחות מול איראן תגבר. בשבועות האחרונים, לאחר מאמצים רבים, החלו חברות התעופה הבינלאומיות לחזור לישראל. היום ביטלו רוב החברות הזרות את הטיסות לישראל להמשך השבוע והחשש הוא לבידוד כלכלי של ישראל כתוצאה מהגדלת הסיכון. התפתחות זירה נוספת עלולה להיות בעלת מחיר כלכלי כבד גם להשקעות הזרות בישראל ולפעילות חברות בינלאומיות בארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר