התקיפה האיראנית: התשובה הישראלית צריכה להתחיל קודם כל ברפיח

איראן יכולה להיות מרוצה, תקפה את ישראל והפעילה מנוף לחץ על ממשל ביידן באמצעות חטיפת ספינה פורטוגלית ואיום על הפצצת בסיסים אמריקנים • האמריקנים הבינו את המסר ומבקשים מישראל להבליג על המתקפה האיראנית • בירושלים צריכים לדרוש לקבל אור ירוק לפעולה ברפיח בתמורה

רפיח. צילום: אי.אף.פי

שעות לפני המתקפה הלילית - משמרות המהפכה השתלטו על ספינה עם דגל פורטוגל ליד מיצר הורמוז. כוח קומנדו פשט על כלי השיט באמצעות מסוק והוביל אותו למים הבינלאומיים של איראן. אחד מהעיתונאים המקורבים לשלטון בטהרן הבהיר אז כי לא מדובר בתגובה על החיסול בדמשק, אלא חלק מ"הלוחמה הפסיכולוגית והכלכלית" נגד ישראל, ובמסר לארה"ב: אנחנו, איראן, שולטים בנתיב השיט במפרץ הפרסי, ולא נהסס לנצל זאת.

תיעוד של השיגורים מאיראן לעבר ישראל | ללא קרדיט

למעשה, איראן הפעילה מנוף לחץ על ממשל ביידן, לבל ישתתף במתקפת נגד. היא אמרה לו: "DON'T". עוד קודם לחטיפת הספינה ליד מיצר הורמוז, התפרסמה הודעה של המיליציות הפרו־איראניות: "אנו מטילים על האמריקאים את מלוא האחריות, אם כוחותיהם או הישות יבצעו מעשה שטות כלשהו בעיראק או במדינות הציר (כלומר - איראן, סוריה, לבנון ותימן; ש"ק). תגובתנו תהיה באופן ישיר לכל מקום שידינו יגיעו אליו".

ספינה במצרי הורמוז, צילום: איי.אף.פי

הבוקר (ראשון) המסר כבר הגיע באופן ישיר. טהרן הזהירה את וושינגטון דרך שווייץ כי תפגע בבסיסים שלה אם תתמוך בתגובה כלשהי של ישראל, כך לפי הטלוויזיה האיראנית. כלומר, מלבד האיום הכלכלי בים האדום, איראן הציבה איום צבאי על הכוחות של ארה"ב במזרח התיכון.

נכון לעכשיו, על סמך המסרים המתפרסמים מטעם ארה"ב הקוראים להבלגה, איראן יכולה להיות מרוצה. היא הפגינה עוצמה בשיגור של עשרות טילים בליסטיים ומאות כטב"מים לעבר ישראל, ואף פגעה בילדה בת שבע שנפצעה באורח קשה בנגב. רסיסים נפלו גם בבסיס חיל האוויר נבטים. אך יותר מזה, היא הכניסה טריז נוסף בין המשטרים הערביים השמרנים לבין הציבורים שלהם. שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לירדן למשל, יצא לאור דווקא בשמי הלילה, כשחיל האוויר של המלך יירט מטרות שעשו דרכן לעבר השכנה ממערב. עושי דברה של טהרן ידאגו לטפטף זאת למשתתפי ההפגנות, כדי לערער את יציבות הממלכה. ממשל ביידן? שם שוב חותרים לשקט אזורי מדומה.

טילים איראניים (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

מעבר לכך, איראן הוכיחה את יכולתה לפגוע ביעדים אסטרטגיים בישראל. המתקפה הנוכחית אמנם הסתיימה ביירוט של 99% מהשיגורים, אבל מספיק טיל אחד שיפגע במקום הנכון כדי לגרוף הישג. מה גם, שהמתקפה הזו לא כללה שימוש במלוא היכולות של חיזבאללה, על ארסנל הטילים המדויקים והרקטות שהוא מחזיק בלבנון. בקיצור, בישראל שוב מתגאים בהצלחה מבצעית, כשמדובר רק בחזרה גנרלית.

לפני פעולה יש לפנות 1.4 מיליון פליטים. רפיח, צילום: אי.פי

בטווח הארוך איראן תמשיך לחתור לפצצה גרעינית תוך הידוק הטבעת של ארגוני הטרור על ישראל. לשם כך, היא מקווה שהעולם יכפה הפסקת אש קבועה ברצועת עזה, למרות הדחייה בפועל של חמאס את ההצעה האחרונה במשא ומתן לעסקת חטופים. כך היא תוכל לשמור על "חזית דרום־מערבית" מול ישראל, תוך ערעור המצב הביטחוני בירדן וזריעת כאוס, שיאפשר פתיחת "חזית מזרחית".

לנוכח המסרים האמריקנים, ישראל צריכה לשקול אם מוטב לה לדרוש אור ירוק לרפיח במקום: הכרעת חמאס בתמורה להבלגה על המתקפה האיראנית בשלב הזה. ברפיח אגב, נמצא גם מרכז הכובד של הג'יהאד האסלאמי, אחד ממיזמי הדגל של איראן. אחרי הכרעת מעוזי הטרור האחרונים בעזה, ומעבר לשלב של "כיסוח הדשא", ישראל תוכל להתפנות לדחיקת חיזבאללה בצפון. ורק לאחר מכן, היא תוכל לשקול איך לנקום באיראן ובאופן חשאי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר