בעקבות המתקפה האיראנית: האינפלציה השנתית עלתה - גם מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בתקופה הקרובה תיתכן עלייה בציפיות האינפלציה, וזאת על רקע אפשרות לפיחות של השקל • בינתיים, המסחר בבורסה לניירות בתל אביב נפתח הבוקר כשמדד ת"א 35 יורד ב-0.5%, מדד ת"א 90 יורד ב-0.9% • "אי הוודאות לגבי ההמשך עלול לגרום לטלטלות ותנודתיות גבוהה מאוד של השווקים", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות

דיון על התקציב בצל הביקורת. צילום: יהושע יוסף

מאות טילים וכטב"מים שנורו הלילה לא מצליחים להפיל את הבורסה בישראל: בצל המתקפה האיראנית המסחר בבורסה לניירות ערך מתנהל בשעה זו בירידות שערים קלות - מדד ת"א 35 יורד ב-0.5%, מדד ת"א 90 יורד ב-0.9%. יש לציין כי המסחר נפתח באופטימיות והמדדים המובילים עלו קלות. נזכיר כי היום לא מתקיים המסחר במט"ח.

תיעוד של השיגורים מאיראן לעבר ישראל

ביום שישי האחרון הדולר זינק ל-3.77 שקלים בעקבות המתקפה הצפויה מאיראן. יש לציין כי ההתקפה האיראנית הייתה מתומחרת כבר בשווקים על ידי הירידות החדות שנרשמו בשבוע שעבר.

השוק מודד את האירוע

בבורסה לניירות ערך מסבירים כי "השוק מודד את האירוע במבחן הנזק בחיי אדם ורכוש ואינו מתמחר נזקים הרתעתיים ומשמעויות אסטרטגיות ארוכות טווח שעוד יתבהרו ונתונים להתפלמסות. נראה כי המשקיעים סבורים כי התגובה הישראלית תהיה מתונה".

"שוק אופציות השקל-דולר נותן זווית נוספת לבגרות של השוק המקומי בתחילת השבוע. מחד צריך לזכור שהכל נזיל ומנגד אפשר לנשום לרווחה לאור הפתיחה היציבה בשווקים".

הבורסה בתל אביב (ארכיון), צילום: קוקו

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת המסחר בבורסה מסר: "אנחנו פותחים הבוקר את המסחר בבורסה כרגיל, כפי שפעלנו גם ב- 8 באוקטובר. בורסה פתוחה משמעותה חוסן כלכלי של מדינה ואל לנו לפגוע בכך. בורסה פתוחה מסמלת למשקיעים שהשוק הפיננסי של כלכלת ישראל פועל גם בתקופות קשות וזו התשובה הכי טובה שאנחנו יכולים לתת לאויבים שלנו".

לדבריו, "שוק ההון עובד, הכלכלה עובדת ובדרך זו אנו שומרים על החופש הכלכלי של המשקיעים לפעול ולהגיב בבורסת ת"א - גם על שער החליפין שאנו צופים שתהיה בו תנועה ערה. מהזוית של המשקיע הישראלי -  הציבור בארץ לצערי מאוד מנוסה באירועים מהסוג הזה, עד כמה שהאירועים מהסוג של הלילה האחרון הם דמיוניים ולכן אני חושב שלא נראה כאן התנהלות חריגה של פדיונות ענק, אבל כן נראה עליה במחזורים ועליה בתנודתיות. לאורך זמן מה שיקבע זו התגובה הצה"לית ואנחנו נמשיך ונעדכן".

ההתקפה האיראנית הייתה מתומחרת כבר בשווקים על ידי הירידות החדות שנרשמו בשבוע שעבר. שיגור של כטב"ם איראן (ארכיון), צילום: רויטרס

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר: "תקיפת איראן הינה אירוע מכונן מבחינת שוקי המניות, איגרות החוב והמט"ח. האירוע עצמו אמנם לא הפתיע לחלוטין, כי דובר על כך שתבוא תגובה איראנית ומנהיגיה התחייבו לכך, ולכן כבר תומחר חלקית בשווקים, אך עצם התרחשותו, חומרתו מבחינת היקף השילוח והתקדימיות שלו, עלולים להוליך לעצבנות בשוק ולירידות שערים נוספות בימים הקרובים".

לדברי מנחם, "אי הוודאות לגבי ההמשך - האם האירוע יוכל על ידי ישראל, או שלפנינו גל של תגובות ותגובות נגד, עלול לגרום לטלטלות ותנודתיות גבוהה מאוד של השווקים. הם יהיו קשובים למגעים הפוליטיים ולניסיונות של ארה"ב להגביל את תגובת ישראל לטובת יוזמה/לחץ של כוח רב לאומי בהנהגתה. לכך יש להוסיף את תשובתו השלילית של החמאס להצעת המתווכות, שגם תביא תפגע מן הסתם בסנטימנט השוק".

בחדרי העיסקאות בישראל מחכים לראות כיצד יתפתח המצב הביטחוני. הבורסה בתל אביב (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

עלייה בציפיות האינפלציה

מנחם מוסיף עוד כי בתקופה הקרובה תיתכן עלייה בציפיות האינפלציה, וזאת על רקע אפשרות לפיחות של השקל (גם על הרקע המקומי וגם נוכח התחזקות של הדולר בעולם), התייקרות נוספת של הסחורות מחו"ל (על רקע פעילות החותים והשתלטות איראן על ספינת סוחר בסוף השבוע) וביקוש גבוה של הציבור למזון ומוצרי יסוד. 

מנחם מזכיר בהקשר של פיחות השקל כי בנק ישראל עוקב מקרוב, ואם יחליט שמדובר בפיחות חד מדי שיערער את היציבות הוא יכול למכור סכומים גדולים של יתרות מט"ח העומדות לרשותו כדי למתן זאת. זאת במסגרת התוכנית שהציג באוקטובר האחרון.

היום לא מתקיים המסחר במט"ח, צילום: יהושע יוסף

"לבסוף, ניסיון העבר מראה כי עם הזמן ציבור המשקיעים נהיה טולרנטי יותר למשברים ומצבי קיצון ומחפש גם הזדמנויות. הדבר עשוי להביא להיקף פעילות גבוה בשווקים השונים", הוא מדגיש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר