"היבוא הסתכם ביותר ממיליארד דולרים": כך ישפיע המשבר עם טורקיה על ענף הנדל"ן

מניתוח נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2023 היבוא מטורקיה של מתכות, ביניהם ברזל ופלדה, הסתכם במעל 1.2 מיליארדי דולרים • "לא מן הנמנע כי הדבר יבוא לידי ביטוי בהתייקרות תשומות הבנייה, וכתוצאה מכך במחירי הדירות", טוען יואל אמיר, מנכ"ל חברת המידע העסקי Coface Bdi

המחירים ימשיכו לעלות?(ארכיון). צילום: יהושע יוסף

בעקבות הכרזת משרד הסחר הטורקי על הגבלת יצוא של חלק מהמוצרים לישראל החל מהיום (שלישי), צפויות השלכות רבות על המשק הישראלי. מומחה מזהיר מפני פגיעה במשק הישראלי ובתחום ענף הבנייה, ובהתאם - מחירי הדירות, בפרט. 

ארדואן: נתניהו ייחקר כפושע מלחמה (04.12.23) // רויטרס

ההגבלות החדשות כוללות 54 סוגי מוצרים, כולל ברזל, מלט, בלוקים, מוצרי אלומיניום, סיבים אופטיים, מלגזות, דשנים כימיים, צינורות פלסטיק, דלק סילוני ומנופים. לדברי הטורקים, הגבלת הסחר תישאר בתוקף עד שישראל תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה, שתאפשר מתן סיוע מתמשך.

לדברי יואל אמיר, מנכ"ל חברת המידע העסקי Coface Bdi, המתמחה בניהול סיכוני אשראי וניתוחים כלכליים במגוון ענפי המשק הישראלי: "הצעד של טורקיה להגבלת היצוא לישראל של עשרות מוצרים, אשר מהווה הפרה של הסכמי הסחר בין המדיניות, עשוי להיות בעל השפעה רבה. מניתוח נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2023 היבוא מטורקיה של מתכות, ביניהם ברזל ופלדה, הסתכם במעל 1.2 מיליארדי דולרים, המהווים מעל 20% מהיבוא לישראל של מוצרים אלו".

מכולות בנמל חיפה (ארכיון), צילום: מישל דוט קום

"כמו כן, היבוא מטורקיה של מוצרי בנייה נוספים כגון מלט וזכוכית משמעותי. במידה והמהלך יהיה ממושך לא מן הנמנע כי הדבר יבוא לידי ביטוי בהתייקרות תשומות הבנייה, וכתוצאה מכך במחירי הדירות. בנוסף, יהיה צורך באיתור מקורות יבוא חלופיים, אשר צפויים להיות ברמת מחירים גבוהה יותר, בין היתר משום ששכר העבודה בטורקיה נמוך מאוד".

הוא מוסיף ומדגיש: "האירוע הזה מחדד את החשיבות של תעשייה מקומית חזקה ויציבה, המספקת את הצרכים השונים, לחוסן של המשק הישראלי". להערכת Coface Bdi, היבוא מטורקיה הסתכם בשנת 2023 בכ-4.6 מיליארדי דולרים, המהווים 5% מסך היבוא לישראל. ערך היצוא לטורקיה הסתכם בשנה זו בכ- 1.5 מיליארדי דולרים.

ארדואן. מסורת של תמיכה בחמאס, צילום: אי.אף.פי

כחלק מהתגובות הסוערות בישראל למהלך של ארדואן, נשיא התאחדות התעשיינים אמר: "חייבים להפסיק את התלות - רק באמצעות חיזוק של התעשייה המקומית נבטיח עצמאות". שר החוץ כ"ץ האשים: "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו בחמאס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר