שגיאת מדיניות חמורה? כך תשפיע הגבלת הייצוא הטורקית על ישראל | ההשלכות והמשמעויות

משרד המסחר של טורקיה הודיע על הגבלת היצוא לישראל של מוצרים ב-54 קטגוריות ובכללן ברזל ובנייה • החשש: ההגבלות יתרחבו גם לתחומי נפט ויגרמו לעליית מחירי הדירות • נשיא התאחדות התעשיינים: "חייבים להפסיק את התלות - רק באמצעות חיזוק של התעשייה המקומית נבטיח עצמאות" • שר החוץ כ"ץ: "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו בחמאס"

נתניהו וארדואן (ארכיון). צילום: צילומים: נעם ריבקין פנטון - פלאש 90, אי.פי.אי

משרד המסחר של טורקיה הודיע הבוקר (שלישי) על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל. הגבלת הסחר תישאר בתוקף עד שישראל תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה, שתאפשר מתן סיוע מתמשך. בעקבות הצעד החד צדדי, שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע: "נגיב בהתאם ונכין רשימה מורחבת של מוצרים שישראל תמנע מטורקיה לייצא".

נשיא טורקיה ארדואן: "נשלח את נתניהו לאללה שיטפל בו, יאמלל אותו" // רשתות חברתיות

ההגבלות יחולו החל מהיום, ויכללו מוצרים מ-54 קטגוריות שונות. הן יכללו מוצרי ברזל, מלט, פלדה, בלוקים, מוצרי אלומיניום, סיבים אופטיים, מלגזות, דשנים כימיים, ציוד ומוצרי בנייה, צינורות פלסטיק, דלק סילוני, מנופים, מכונות ומוצרי תעשייה נוספים.

נדרשת הפרדה מוחלטת

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "מדובר בשגיאת מדיניות חמורה של ממשלת טורקיה. הממשלה הטורקית שוגה שאינה מפרידה הפרדה מוחלטת בשאלות מדיניות לשאלות כלכליות ושאלות של יחסי מסחר. בכך שהיא מגבילה את היצוא לישראל היא פוגעת באנשי עסקים במדינתם".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, צילום: משה שי

לין הוסיף כי "בין המגזר העסקי בישראל לבין המגזר העסקי בטורקיה שוררים יחסי אמון ויחסי ידידות שנבנו על בסיס עשרות שנים של שיתוף פעולה. מרגע שטורקיה אוסרת יצוא לישראל על שורה ארוכה של מוצרים, היא מערערת יחסים אלה לרעת כלכלת טורקיה ולרעת אנשי העסקים שלה".

בהתאחדות הקבלנים אמרו ל"ישראל היום" כי ההשפעה של הגבלת היצוא צפויה להשפיע על מחירי הדירות. בתחום זה ישנם ספקים רבים, אשר מייבאים חומרים מטורקיה. בהתאחדות אומרים כי אם סוגיה זו לא תטופל ולא ימצאו שווקים חדשים, תהיה השפעה על מחירי הדירות וכן על מחירי התשתיות.

בניה בבני ברק, צילום: יוסי זליגר

בהתאחדות אומרים כי ענף הבנייה תלוי מאוד בטורקיה, שכן מייבאים משם מלט בכמויות גדולות וכן המון סוגים של מוצרים מכל מיני סוגים, כדוגמת גבס, חומרים לייצור אמבטיות ועוד. עוד אומרים בהתאחדות כי לאורך השנים נוצרו קשרים טובים בין היבואנים לבין גורמי המסחר השונים. עם זאת הם אומרים כי חייבים למצוא תחליף, שכן בקורונה ניתן היה לראות את ההשפעה של בעיות ביבוא.

בתחילת הקורונה, היבוא מהמזרח הרחוק די נסגר ומדינות מאירופה שהיו מייבאות מסין, כולל ישראל, התחילו לייבא מטורקיה. כתוצאה מכך, טורקיה שיווקה לאלה שנתנו את המחיר הכי גבוה ואז גם שם נוצר מחסור והמחירים עלו בצורה משמעותית.

הפגנות נגד ישראל וארה"ב באיסטנבול,

כל אלה משפיעים על מחיר הדירה. המלט מהווה עלות של אחוזים בודדים מעלות הדירה, אבל אם מקבצים הכל ביחד, יש לזה השפעה ניכרת על המחיר.

מעדיפים תוצרת "כחול-לבן"

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, מסר בתגובה להודעה של טורקיה כי בכוונתה להגביל את היצוא לישראל, כי "הדבר מדגיש את מה שאנו טוענים מזה זמן רב - אנחנו חייבים להפסיק את התלות בטורקיה. ישראל חייבת להיות עצמאית גם במוצרים שהיא מייצרת - חייבים להיות מסוגלים לייצר הכל בעצמנו".

ההרס ברצועה, היום, צילום: אי.פי

עוד הוסיף כי "שמירת היכולת והכוח של התעשייה הישראלית מהותית לחוסן הלאומי שלנו - הן בעיתות שגרה, הן בעיתות משבר עולמי כגון מגיפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה וכדומה, ובוודאי במשברים מקומיים כגון מלחמה, בהם אנו מגלים שהעולם שולף את נשק המסחר כדי ללחוץ ולהשפיע על ישראל".

כמו כן, הדגיש רון תומר כי בשנים האחרונות האיום מצד טורקיה הלך והתגבר. "טורקיה נמצאת מזה כבר זמן מה בתהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל, כגון תעשיות הבנייה שלנו. הטורקים מייצאים לישראל סחורה מסובסדת שמיוצרת על ידי עובדים בשכר משפיל וללא שמירה על תקני איכות סביבה מערביים, וכך מחסלים את התעשייה הישראלית המקומית ופוגעים בעצמאות היצרנית שלנו".

אתרי בניה (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

"בקצב זה, לא רחוק היום ונהיה תלויים אך ורק בטורקיה למוצרים הבסיסיים ביותר, ומיותר לומר עד כמה מצב זה מסוכן למדינה," תקף. "הטורקים כבר משתלטים על ענף הפלדה ממנו נותרו בישראל רק שני מפעלים, על ענף המלט ממנו נותר בישראל רק מפעל אחד בודד ועוד".

רון תומר מקווה שממשלת ישראל תתעורר ו"תבין שעליה להתנתק מהתלות הטורקית ותעדיף את התעשייה הישראלית. העדפת תוצרת הארץ הנה קריטית יותר מתמיד, כאשר מוטלת עלינו החובה לשקם את המדינה אחרי המלחמה".

ד"ר רון תומר, צילום: אורן בן חקון

רון תומר הודיע כי חברי הקבלנים בסקטור הפרטי החליטו אף הם לא לקנות תוצרת טורקיה ולהעדיף תוצרת "כחול לבן". "העדפה זו של תוצרת ישראלית הנה מהותית לביטחון שלנו, לכלכלה שלנו ולרוח והגאווה הישראלית שלנו. רק באמצעות חיזוק של התעשייה המקומית נבטיח את העצמאות והחירות שלנו במדינה״.

ישראל תנקוט בכל הצעדים המתבקשים

שר החוץ ישראל כ"ץ הורה הבוקר לאגף הכלכלה במשרד החוץ להכין רשימה נרחבת של מוצרים שישראל תמנע מטורקיה לייצא לישראל, בעקבות הפרה חד צדדית לש הסכמי הסחר בין שתי המדינות.

שר החוץ ישראל כ"ץ, צילום: אי.פי.אי

בנוסף, ישראל תפנה למדינות וארגונים פרו-ישראלים בארה"ב לעצור השקעות בטורקיה ולמנוע יבוא מוצרים מטורקיה, ולידידיה בקונגרס האמריקני לבחון הפרה טורקית של חוקי החרם נגד ישראל ולהטיל עליה סנקציות בהתאם.

שר החוץ ישראל כ"ץ מסר: "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס שאנסו, רצחו וחיללו גופות של נשים, נערות, מבוגרים ושרפו ילדים בחיים. ישראל לא תיכנע לאלימות ולסחטנות ולא תבליג על ההפרה החד צדדית של הסכמי הסחר. ננקוט בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר