"עלייה מטורפת בגניבות": זינוק של כ־40% במחירי ביטוח הרכב

הגנבים משתוללים - ואנחנו שוב משלמים את המחיר: גידול של 170% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של 2024 בהשוואה לפרוץ המלחמה • עוד סיבות לדאגה: ייתכן שהמחירים עוד ימשיכו לעלות • "רק אכיפה יעילה תשים למצב הזה סוף"

זינוק בגניבות רכבים. צילום: GettyImages

העלייה בגניבות הרכבים משפיעה ישירות על הכיס שלנו, כי בגללה מחירי פוליסות ביטוח הרכב ממשיכים לטפס.

בחודש מארס האחרון נרשמה עלייה בשיעור של 1.7% בממוצע במחירי פוליסות הביטוח ומתחילת 2024 של 6%. בהשוואה לאותה התקופה ב־2023, פוליסות הביטוח התייקרו בשיעור של כ־37% בממוצע לביטוח מקיף לרכב וב־14% בממוצע לביטוח חובה לרכב. כך עולה מבדיקה שנערכה במחלקת המחקר והאנליזה של wobi - אתר להשוואה ולקנייה של מוצרי ביטוח. 

כך, למשל, מחיר הביטוח של טויוטה קורולה התייקר ב־39.1% מחודש מארס אשתקד וב־3% בחודש מארס לעומת חודש פברואר האחרון. מחיר ביטוח של סקודה אוקטביה התייקר ב־37.9% לעומת אשתקד וב־1.1% לעומת חודש פברואר האחרון והביטוח של מיצובישי אאוטלנדר התייקר ב־36.6% וב־1.6% לעומת פברואר האחרון.

מנתונים של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב לגבי הרבעון הראשון של 2024, עולה כי חל גידול של 35% במספר גניבות רכב ברבעון זה לעומת הרבעון הרביעי של 2023.

ביטוח רכב // שקיפות בחברות הביטוח, צילום: ללא

לפי נתוני חברת פוינטר חל גידול של 170% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של 2024 ביחס לרבעון הרביעי של 2023 שבו פרצה המלחמה. גורמים בענף מעריכים כי אם רמת הגניבות תמשיך לעלות, המחירים יכולים להמשיך לעלות בשיעור של עד 5% בשנה הקרובה.

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה של wobi, אמר ל"ישראל היום" כי "בתחילת המלחמה, כלומר בחודשים אוקטובר ונובמבר, היתה ירידה משמעותית בניסיונות גניבות הרכבים עם 900 כלי רכב בחודש, שזה בערך כמו נתוני 2019 וזו ירידה משמעותית. עם זאת, מדצמבר ועד עכשיו גניבות הרכב התחילו לעלות באופן משמעותי, עם גידול של כ־35% לפי איתוראן ופוינטר. זה אומר שהמספרים עומדים על 2,000-1,800 בחודש.

"נוסף על כך, אנחנו מזהים פערים גדולים מאוד בין חברות הביטוח השונות, הן מבחינת הפרמיה שהן דורשות והן מבחינת המיגון שהן דורשות. המשמעות של מיגון למבוטח עומד על עלות התקנה חד־פעמית בגובה של 3,000-1,500 שקלים ושל דמי מנוי בגובה 50-30 שקל - 600-400 שקלים בשנה. זו הוצאה שצריך להוסיף אותה למחיר הביטוח, ומשום כך חשוב לבחון את המחירים".

לגבי עליות המחירים הצפויות בשל העלייה במספר הגניבות אמר שרייבמן כי "חברות הביטוח פרסמו את הדוחות הכספיים שלהן מהשנה האחרונה. לפי התוצאות יש פערים גדולים בין הרווחיות של חברות הביטוח. מי שהעלה את המחירים והתאים אותם לרמת הסיכון, עכשיו מעלה פחות. מי שלא, יצטרך להעלות יותר ולכן הכל תלוי חברת ביטוח. 

"בשנת 2022 חברות הביטוח סיימו את השנה עם הפסדים גדולים בענף ביטוח הרכב. היחס בין הסכום שהן קיבלו מהלקוחות לסכום שהן שילמו ללקוחות עמד על 100% ולזה יש להוסיף את כל ההוצאות של החברות. כתוצא מכך הענף הפסיד מיליארד וחצי שקלים. בעקבות עליית המחירים הדי גבוהה, היחס עומד על 81%. בגדול, עד שהיחס לא יעמוד על 75%-70%, לא תהיה ירידת מחירים".

אתי אלישקוב, צילום: אבי מעולם

אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית חברת הביטוח ליברה, התייחסה למחירי הביטוחים בענף ואמרה כי "ב־2022 ראינו האטה בתוצאות של חברות הביטוח. חלק מזה נבע מהמחסור בחלקי החילוף בשל הקורונה. לקראת סוף 2022 החלו לעלות גניבות הרכבים בצורה מטורפת, ברמה של פי שלושה. לכן מהמחצית השנייה של 2022 וב־2023 המחירים בענף עלו בכ־40%. זו עלות מאוד גבוהה למשק הבית.

"באוקטובר היתה ירידה משמעותית בגניבות. 70% מהגניבות הן מהשטחים, ולכן במלחמה היתה ירידה של 70%. בסוף נובמבר התחלנו להרגיש עלייה בגניבות בערים כמו כפר סבא, רעננה, חדרה ועוד, כלומר באזור השרון עם קו התפר של איו"ש.

"היתה מחשבה שכיתות הכוננות והאכיפה יעזרו, אבל הגניבות חזרו במלוא הדרן, מה שאומר כי יש חשש שלא רק זה שזה לא יקטן, אלא יחזור וימשיך להתרחב".

ניידת משטרה (אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ'

אז מה הפתרון? אלישקוב אומרת כי "אכיפה תעשה את העבודה. לא צריך לעשות דברים מטורפים, אלא לתת משאבים. אני חושבת שצריך להחזיר את יחידת 'אתגר' של המשטרה לאיתור גניבות רכב, שבעבר חברות הביטוח מימנו אותה והיא הורידה באופן משמעותי את מספר הגניבות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר