הורים לילדים עד גיל 3? מחכה לכם תוספת של מאות שקלים בתלוש הקרוב

חוק הסיוע להורים עד גיל שלוש נכנס לתוקף רטרואקטיבית מתחילת השנה - כך הודיעה רשות המיסים • החוק מגדיל את ההכנסה הפנויה לעומדים בתנאים • המשמעות: החל משנת המס 2024 תתקבל תוספת של נקודות זיכוי ממס בהתאם לגיל הילדים • בנוסף, הורים עובדים בעלי הכנסה נמוכה יקבלו תוספת למענק עבודה

גן ילדים. צילום: אפרת אשל/ארכיון

בשורה מעודדת: רשות המיסים הודיעה הבוקר (רביעי) כי חוק הסיוע להורים עד גיל שלוש, המגדיל את ההכנסה הפנויה של הורים לילדים בגילאים אלה, פורסם ברשומות ונכנס לתוקף רטרואקטיבית מתחילת השנה.

נתניהו מבטיח לפני הבחירות: חינוך חינם ל-0 עד 3 (22.02.23) // דוברות הליכוד

בהתאם לחוק, החל משנת המס 2024 יקבלו הורים לילדים שגילם עד 3 תוספת של נקודות זיכוי ממס בחלוקה הבאה: בשל כל ילד שנולד בשנת המס נוספה נקודת זיכוי אחת לכל הורה, בשל כל ילד שמלאו לו שנה או שנתיים בשנת המס, נוספו שתי נקודות זיכוי במס לכל הורה, ובשל כל ילד שמלאו לו שלוש שנים בשנת המס, נוספה נקודת זיכוי אחת לכל הורה.

שווי נקודת זיכוי לשנת 2024 הוא 2,904 שקלים לשנה, ומשמעותה של כל נקודה היא הפחתה של כ-242 ₪ לחודש בחבות המס. לדוגמא, שווי הטבת המס להורה שזכאי לשתי נקודות זיכוי עומד על עד 484 שקל לחודש ו-968 שקל לחודש למשק בית עם שני הורים עובדים עבור כל ילד בגילאי 0-3.

תלוש שכר, צילום: GettyImages (אילוסטרציה)

כאמור, החוק יחול  רטרואקטיבית החל מתחילת שנת המס (01.01.24). עצמאים, וכל שאר החייבים בהגשת דוחות שנתיים למס הכנסה, ייהנו מההטבה כחלק מחישוב המס השנתי לאחר הגשת הדוח. שכירים שעובדים במקום עבודה אחד אינם נדרשים לבצע כל פעולה על מנת לממש את ההטבה, המעסיקים שלהם יחשבו את תוספת נקודות הזיכוי ללא פניה.

כמו כן, רשות המסים תפעל לתקן באופן יזום תיאומי מס שהוגשו במהלך השנה על ידי מי שיש לו יותר ממעסיק אחד, על מנת שהורים שערכו תיאום מס לפני אישור ההטבה יקבלו את נקודות הזיכוי מבלי להידרש לפנות לרשות המסים על מנת לקבל תיאום מס חדש. האישורים המתוקנים יישלחו בהקדם.

מענק לבעלי הכנסה נמוכה

חוק זה כולל גם מתן תוספת למענק עבודה להורים עובדים בעלי הכנסה נמוכה לילדים עד גיל 3. התחולה  מיום ה-1.1.25 בגין שנת הזכאות 2024. סכום התוספת יעלה בהדרגה בטווחי ההכנסה הנמוכים, עד שיגיע לסכום מרבי של 470 ₪ לחודש בגין כל ילד שגילו עד 3, ואז יירד בהדרגה בטווחי ההכנסה הגבוהים.

גן ילדים (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: הרצי שפירא

התוספת תינתן להורים שהכנסתם החודשית הממוצעת נמצאת בטווח ההכנסה המזכה, והם עומדים בתנאי הזכאות האחרים שנקבעו בחוק מענק עבודה.

2.2 מיליארד שקל בשנה

כזכור, במהלך מערכת הבחירות התחייב ראש הממשלה נתניהו לספק חינוך חינם עד גיל 3, וזאת על ידי מעונות יום חינם. כוונות אלה לא יצאו לפועל, אך הוצגה תכנית חלופית המקלה באופן חלקי על הורים עובדים לפעוטות בגילאים האמורים. העלות התקציבית של תוספת נקודות זיכוי הינה כ-2.2 מיליארד שקל לשנה.

יוע״מ גיתית שלומי, מ״מ נשיא לשכת יועצי המס בישראל מסבירה בשיחה עם "ישראל היום": "הנטו של הורה שיש לו שני ילדים בגילאי שנה ושלוש צפוי לגדול ב-726 ש"ח לחודש, הזיכוי ינתן רטרואקטיבית מ-01/01/24 כך שהורים ששילמו מס בינואר ופברואר יקבלו החזר בתלוש השכר הקרוב".

יוע״מ גיתית שלומי, מ״מ נשיא לשכת יועצי המס בישראל, צילום: קיו עלית ביוטי

שלומי מוסיפה כי הוספת נקודות זיכוי, יחד עם העלאת שכר המינימום ב-01/04/24 ל-5,880 ש"ח, אלו הטבות רק לחלק מההורים, מתן סבסוד למעונות בדרך של נקודות זיכוי תשנה את תלוש השכר רק של חלק מההורים, הורים שלא חייבים במס, לפי ההכנסה ונקודות הזיכוי שכבר נוצלו, כלומר משלמים 0 ש"ח למס הכנסה לא ישתנה הנטו שלהם. 

לדבריה, "לדוגמא, אב לילד בגיל שנה יהנה מההטבה הנוספת רק אם השכר שלו מעל כ- 10,000 ₪ ברוטו ואם לשני ילדים בני שנה ושלוש תהנה מההטבה הנוספת רק אם השכר שלה מעל כ-14,000 ש"ח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר