בדרך לחינוך חינם לגיל הרך? נתניהו הציג את התוכנית עד גיל שלוש

על פי התוכנית, החל מינואר 2024 הורים יקבלו עד 940 שקלים לכל ילד בגילאי אפס עד שלוש • בנוסף, הבטיח נתניהו כי הילדים שנמצאים במעונות המפוקחים יקבלו סבסוד מלא וכי מספר המעונות המפוקחים יגדל באופן משמעותי

נתניהו, קיש וסמוטריץ' במסיבת העיתונאים, צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש מסרו הערב (ראשון) הצהרה, בה הציגו את השלב הראשון של תכניתם לחינוך חינם עד גיל שלוש.

לפי התוכנית שהציג ראש הממשלה, החל מינואר 2024 הורים יקבלו עד 940 שקלים לכל ילד בגילאי אפס עד שלוש. בנוסף, הבטיח ראש הממשלה כי הילדים שנמצאים במעונות המפוקחים יקבלו סבסוד מלא וכי מספר המעונות המפוקחים יגדל באופן משמעותי.

שר החינוך יואב קיש (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בין היתר, פעוטונים וגנים פרטיים שיעמדו בתנאים מסוימים ויקבלו כסף, כ-1800 שקלים עבור כל ילד עד השעה אחת וחצי בצוהריים. הבעיות בתוכנית: הדרישה שהמטפלות יעברו הכשרה ופיקוח פדגוגי בגנים. לא ברור מהיכן יגיעו המפקחות.

כמו כן, על פי התוכנית תחול העלאת שכר מיידית לשיפור תנאי המטפלות: העלאת התעריף המפוקח ויישום המלצות ועדת המחירים – 8.7%, עדכון אוטומטי צפוי בחודש אוגוסט (הצמדת מדדים) – 4.5%
ומענק התמדה 000,6 שקל עבור 12 חודשים – 7.6%.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "אנחנו מקבלים כעת החלטה היסטורית שמהווה מענה ישיר ליוקר המחיה להורים לילדים בגילאי לידה עד 3 באמצעות מתן נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי, בנוסף להגדלת הסבסוד למעונות היום המפוקחים. מדובר בהטבה של עד 940 שקל לכל משק בית עבור כל פעוט בגילאי לידה עד 3.

"לצד זאת, כפי שהדגשתי לאורך כל הדרך, הממשלה תשקיע משאבים רבים לשיפור איכות המענה החינוכי במסגרות המפוקחות והפרטיות, בכדי לשפר את איכות החינוך בגיל הרך של כלל ילדי ישראל".

כאמור, משנה לשנה מחירי הגנים הפרטיים הולכים ומזנקים - גם בפריפריה וגם במרכז, מחירם נע בין 3,500 שקלים ועד 5,500 שקלים לחודש. עד כה קרסו הורי הפעוטות תחת נטל התשלומים של המסגרות, סבסוד בחינוך יכול להביא בשורה של ממש – אלא שעדיין יש לא מעט בעיות שיש לפתור.

מעונות ילדים // צילום אילוסטרציה: אורן בן חקון, צילום: אורן בן חקון

הנתונים מראים כי ההוצאה הציבורית בישראל על מסגרות לפעוטות נמוכה ביחס למדינות האיחוד האירופי (כ-18% לעומת כ-71% בהתאמה).

החינוך לגיל הרך ותחום המעונות הפרטיים היה לאורך שנים פרוץ ומופקר ורשימת הבעיות ארוכה וכוללת מחסור בכוח אדם ותקציבים והזנחה של שנים. מתוך 548,200 פעוטות בישראל עד גיל 3, כ־35% שוהים במסגרות פרטיות (כ־190,800 פעוטות) ו- 27% מהפעוטות שוהים במסגרות מפוקחות מסובסדות על ידי המדינה (160,000 פעוטות בלבד). ומנגד, 38% מהפעוטות שוהים בבית (כ־210 אלף, שהוריהם בחופש לידה או מטפלת).

חוסר במטפלות

הבעיה הכי גדולה של התחום הוא מחסור במטפלות, זה נכון גם למעונות היום המפוקחים מסובסדים וגם למסגרות הפרטיות שמופעלות על ידי אנשים פרטים. זה נובע מהשכר הנמוך אותו המטפלות מרוויחות. העבודה של המטפלות במעונות קשה פי כמה לעומת הסייעות בגני הילדים לגילאי 3-6, הן נדרשות להאכיל, להחליף חיתולים לנקות ועוד.

מחירי הגנים הפרטיים הולכים ומזנקים, צילום: Getty Images

שכרן הזעום (מינימום) גורם להן לברוח ולארגונים ולמעסיקים להתפשר על עובדות שאינן מקצועיות. לפי נתוני הארגונים המפעילים מעונות מסובסדים - בשנות הלימודים 2018-2021, בין 35% ל-48% מכלל העובדות התחלפו מדי שנה, ויותר מ-50% מהעובדות עזבו במהלך שנת עבודתן הראשונה. במצב הזה מעונות יום פשוט נסגרים, לדוגמא: במקום ארבע כיתות מעון נפתחות רק שתיים, בשל מחסור בידיים עובדות. למרות שהפוטנציאל הוא 160 אלף פעוטות שיכולים להתחנך במסגרות מסובסדות, היום ניתן מענה רק ל- 115 אלף, והכל בשל מחסור במטפלות.

בנוסף, יוקר המחייה ששוטף את המדינה משפיע גם על בעלי הגנים - השכירות, החשמל, המים והמזון מביא חלק מהם למלחמת הישרדות יום-יומית. במצב הזה, למרות שהורים יקבלו סבסוד מהמדינה בגובה מסוים, המחיר החודשי של המסגרות רק יעלה, אחרת המעונות יקרסו.

כאשר מתייחסים למעונות היום, יש להתייחס לחוק משמעותי – חוק הפיקוח. במסגרת החוק מחויבים בעלים של מעון יום שבו מעל ל- 7 פעוטות להוציא רישיון הפעלה, להעסיק אנשי צוות ללא עבר פלילי, להדריכם ולהכשירם בתחומי מתן עזרה ראשונה ולקבל הדרכה וייעוץ מקצועיים ליצירת סביבה חינוכית- טיפולית מיטבית עם סטנדרטים אחידים.

מעונות, צילום: גדעון מרקוביץ'

התקנות הללו מבורכות וחשובות, אלא שעבור בעלי הגנים הפרטיים שהיו רגילים לעבוד ללא סטנדרט הן יוצרות כאב ראש והוצאה כספית נוספת. מנגד, משרד החינוך מעסיק מעט מאוד מפקחים אל מול אלפי מוסדות בפיקוח – והתוצאה שפשוט לא מצליחים להשתלט ולפקח על כל המוסדות.

"אין ברירה - נפתח במאבק"

פורום מסגרות החינוך לגיל הרך: "שכר המטפלות נשחק ואין בתוכנית הממשלה כל מענה לכך. נקודות זיכוי זהו דבר מבורך אך בלי מטפלות אין מעונות! אין לנו כח אדם (מטפלות-מחנכות)  בכדי להפעיל את המעונות. תוכנית הממשלה כפי שהוצגה תביא לקריסת מערך המעונות לגיל הרך. התנהלות חד צדדית וחסרת אחריות מצד משרדי הממשלה, פוגעת באופן ישיר בהורים, במטפלות-מחנכות ובמעונות היום. בעוד שכר הסייעות יעלה - שכר המטפלות יישחק. על- כן, לא יתאפשר לשמר את כח האדם של המטפלות ובכך יגדע הרצף החינוכי החשוב כל כך לפעוטות".

תגובת יו"ר ויצו אניטה פרידמן: "לצערנו, אין בתוכנית הממשלה מענה לבעיה האמיתית של ענף הגיל הרך - שכר המטפלות - ובשל כך נוצר מחסור אדיר במטפלות. צריך להבין, בלי מטפלות - אין מעונות. במצב הנוכחי, לא תהיה לנו ברירה אלא לפתוח במאבק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר