מרגישים בכיס: גל ההתייקרויות כבר כאן, והוא כולל מגוון רחב של חברות מזון אשר רק בשבוע שעבר הודיעו על העלאות מחירים שמגיעות עד 25%.
בין החברות אפשר למנות את אלה שהמחירונים שלהן עודכנו ל־1 בפברואר. עימן נמנות חברות שטראוס, שסטוביץ, ויליפוד ואחוה. בינתיים הצטרפו אליהן אסם, יוניליוור, ויסוצקי, טמפו (מוצרי האלכוהול), בארכה ועוד, אשר הודיעו על העלאה החל מ־1 במארס.
בניגוד לגל העלאות המחירים הקודם, אשר עורר "מלחמה" בין הרשתות לבין הספקים ויצר מחסור במדפים ברשתות מסוימות, נראה כי בימים הקרובים העלאות המחירים יבואו לידי ביטוי על המדפים.
קינן ממן, סמנכ"ל קשת טעמים, אומר ל"ישראל היום" כי "אנחנו בעיקרון רשת שונה בנוף הקמעונאות, כי הרשת שלנו מתבססת יותר על מוצרים טריים כמו נקניקים ואטליז, ולכן אנחנו פחות תלויים בספקים הגדולים שמעלים מחירים. יחד עם זאת, אנחנו נאלצים, במקומות שהספק העלה את המחיר, כמו שסטוביץ ויוניליוור - לעשות את ההתאמות הנדרשות.
"עם זאת, יש לנו הרבה תחליפים טובים שאנחנו מייבאים. במוצרים שיש לנו שליטה עליהם, אנחנו משתדלים לא לגעת במחיר. מדובר באלטרנטיבות ברמת המחיר והאיכות. אנחנו לא מוכרים אותם כמותג פרטי, אלא כמותג מחו"ל כמו שהוא, למשל שמן זית מאיטליה שנמכר באותו שם מותג באיטליה. יש מקרים, כאמור, שהספק מכריח אותנו להעלות את המחיר, ואין לנו ברירה ונהיה חייבים להתאים את עצמנו. מובן שתמיד יש משא ומתן. אנחנו לא מאשרים באופן גורף את העלאות המחירים. איפה שאפשר להפעיל מנופי לחץ, אנחנו מפעילים, סופגים חלק מהעלייה וחלק מגלגלים ללקוח.
"יש עדיין מלאים"
"אנחנו לא מהרשתות הענקיות, ולכן לא תמיד יש מנוף ולא תמיד יש אפשרות. יש לנו ספקים שיש לנו יותר מנופי לחץ עליהם ויש פחות, ואנחנו פועלים בהתאם. זה שהספקים שלחו מחירונים חדשים זה 'נחמד ויפה', אבל אנחנו מנסים להקטין את העלייה האגרסיבית כדי לדאוג לצרכנים שלנו עם מינימום עליית מחיר, ואיפה שאפשר - אז לא להעלות בכלל. אני חושב שבזמן מלחמה, מוטב היה שהספקים היו דוחים את העלאת המחירים".
ממן אומר כי בינתיים יש עדיין מלאים וסחורות במחיר הישן, ומובן שעליית המחיר תתייחס לפי קטגוריות. לדבריו, "אם התמהיל מספק את הרווחיות הנדרשת, לא נעלה מחירים. אם קטגוריה מובילה להפסדים או לאי־רווחיות, שם לא תהיה ברירה ונבצע העלאה מדודה. זה טרי, כי כולם שולחים מחירונים ועושים מו"מ עם הספקים, והחלטה צפויה בהמשך. עם זאת, לא צפוי אצלנו גל התייקרויות".
"לגבי שמן הזית שאנחנו מייבאים, אנחנו יודעים על המחסור בעולם כבר מזמן, כי הספק התריע בפנינו לפני גל העלאות המחירים שיש מחסור בעולם. מצד שני, יש גם גבול לכמה שיכולים לבקש מהצרכן הישראלי על ליטר שמן. אנחנו צריכים ללכת בתפר שבין המוצר שהוא סופר־איכותי לבין ההתייקרויות בתחום, כי היורו עלה וגם המחסור העלה את המחיר. את מרבית העלייה ספגנו ועשינו התאמה לפני כמה שבועות בגלל התייקרות היורו, אבל זה לא היה דרמטי".
יגאל דהן, סמנכ"ל סחר ותפעול ברשת שפע ברכת השם, מוסיף כי "כדור השלג של העלאות המחירים נהיה עצום ממדים, ממש צונאמי. אם בעבר היו עליות מתונות, אנחנו פוגשים היום עליות דו־ספרתיות גבוהות ובצורה שחוצה את רוב קטגוריות המזון והצריכה. אין שום היגיון. מישהו כאן איבד שליטה. הצרכן לא יוכל להחזיק עצמו. אני רוצה לקוות שאין כאן ניצול ציני של המלחמה".
גורם בכיר נוסף בענף המזון מוסיף ואומר ל"ישראל היום" כי "אנחנו עדיין לא העלינו מחירים ועדיין לא אישרנו את העלאות המחירים. זה ברור שאנחנו לא רוצים להעלות את המחירים, ובסוף כועסים עלינו, על הרשתות. הממשלה לא העלתה עכשיו את מחיר הדלק והחשמל? מעלים הכל. זו חוצפה להעלות מחירים במלחמה הן מבחינת הספקים והן מבחינת המדינה. יכלו לחכות עוד חודש".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

