איש כוחות הביטחון החות'ים ברקע ספינה בים סוף. צילום: אי.פי.איי.

טרור על הכיס: "האיום החות'י ייקר מוצרים מיובאים בלפחות 3.5%"

חזית כלכלית: בישראל מעריכים כי פעולות ארגון הטרור יובילו לעיכובים משמעותיים במשלוחים, וכפועל יוצא לעליית מחירים • התחומים שייפגעו: מוצרי מזון, ביגוד, אלקטרוניקה ורכב • "בתקופה הקרובה יהיו חוסרים במוצרים שמגיעים מהמזרח"

איום המורדים החות'ים מתימן: לאחר שכמה חברות ספנות, לרבות "מרסק" הדנית שהיא חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם, הודיעו כי הן משהות את פעילותן במצר באב אל־מנדב, בים האדום ובתעלת סואץ, בישראל מעריכים כי הצעד יביא לעיכובים משמעותיים במשלוחים, וכפועל יוצא - לעליית מחירים.

באיגוד לשכות המסחר מעריכים כי ההתייקרות הנוכחית בהובלה ימית בשיעור של כ־40% תוביל לעליית מחירי מוצרים מיובאים בשיעור של לפחות 3.5%. מדובר במגוון רחב של מוצרים שמובאים לישראל דרך הנתיב הימי מהמזרח – החל ממוצרי מזון, דרך ביגוד, אלקטרוניקה, ועוד. במקרה של מכוניות עליית המחירים אף צפויה להיות חדה יותר באופן משמעותי.

החבילות יתעכבו, צילום: יח"צ דואר ישראל

סגן נשיא לשכת המסחר תל אביב, אמיר שני, פנה אתמול למינהל המכס בבקשה שלא לכלול את תוספת העלויות הנובעות מהארכת המסע של האוניות במערך הטובין לצורכי מכס, אחרת התייקרות המוצרים המיובאים החייבים במס תהיה אף גבוהה יותר.

במכתבו מפרט שני כי התוספת למשך ההפלגה של אוניות חברת מרסק, צים ו־MSC אשר יפסחו על הים האדום ויצטרכו לעקוף את יבשת אפריקה יעמוד על כ־20 יום. סך זמן ההפלגה יהיה בין 40 ל־45 ימים.

כתוצאה מהאיום ומהשינויים האלו, בכיר באחת מרשתות החשמל ציין כי ההשפעה המהותית של היבוא דרך הים תבוא לידי ביטוי בעיקר לקראת פסח כשהמחירים של המוצרים שמיובאים מהמזרח יגלמו עלייה ממוצעת של כ־5%, זאת כתוצאה מהתייקרות רכיב ההובלה. מדובר בעיקר בהשפעה על מוצרים לבנים גדולים וגם על מסכים גדולים.

רכבים חדשים. ויקרים, צילום: ללא

אסי ארביב, מבעלי קבוצת קלינטון סחר, מספר כבר על ההשפעה בפועל: "יש כבר איחורים בהגעות. מכולה שהיתה צריכה להגיע ב־2 בדצמבר תגיע ב־6 בינואר. במקום 30 יום, ההגעה יכולה להתעכב ל־60 יום. בנוסף, מחיר ההובלה מהמזרח הרחוק התייקר ב־1,000 דולר. מדובר בעלייה של 50%, היות שהעלות של מכולה עלתה ל־2,000 דולר".

לשאלה האם האיומים של החות'ים ישפיעו על חג הפסח הקרוב ענה ארביב: "אם המצב יישאר, המשלוחים יושפעו כנראה, אבל את זה אנחנו לא יודעים".

מחברת לוגיסטיקר - העוסקת בפתרונות לוגיסטיים, אחסון וניהול מלאי של כמה קמעונאיות חשמל מובילות - נמסר כי לאחרונה קיבלה עדכונים מהלקוחות על עיכוב צפוי של 18 יום בסחורה של מוצרי חשמל המיובאים מסין.

תחום נוסף שמגיע מהמזרח הרחוק הוא היבוא האישי, שפופולרי מאוד בישראל. בדואר מציינים כי היבוא האישי אינו מושפע מהאיום החות'י משום שהפריטים מגיעים באופן מוטס.

לדברי ערן קריסטל, סמנכ"ל הסחר בדואר ישראל: "מלחמת חרבות ברזל השפיעה גם על תחום היבוא האישי, ובעיקר על הזמנת מוצרים מאתרי סחר בינלאומיים. אלו אמנם לא מושפעים מאיום בתובלה הימית משום שהפריטים מגיעים באופן מוטס, אבל גם בנתיב האווירי היו ועדיין יש מגבלות. ההזמנות מאתרי הסחר הבינלאומיים - עלי אקספרס, שמוביל מבחינת ההיקפים, וכמובן גם אתרים סיניים אחרים ואתרים מאירופה וארה"ב כמו נקסט ואמזון - לא מושפעות מאיומים ימיים אלא מהיצע טיסות המטען לארץ.

בימי הלחימה הראשונים האתרים הבינלאומיים לא הצליחו למצוא טיסות למשלוח החבילות לארץ, מכיוון שחברות התעופה הבינלאומיות הפסיקו לטוס לישראל והתעדוף במטענים היה באופן כמעט מוחלט לצורכי חירום. בחודש האחרון אנחנו רואים התאוששות משמעותית מאוד".

"עוד שבועות בים"

בין מוצרי המזון המגוונים יש גם לא מעט כאלה שמיובאים מהמזרח הרחוק ועלולים גם הם להיות מושפעים מהמצב. 

מורדים חות'ים בתימן, צילום: איי.פי

טל שגיא, סמנכ"ל חברת המזון מיה: "אני מאמין שבתקופה הקרובה יהיו חוסרים במוצרים אשר מגיעים מהמזרח הרחוק, תלוי בספק. אנחנו עושים הזמנות לפני צפי ולוחות זמנים, ולכן יכול להיות שיהיו עיכובים ומחסור במלאים. אלו שבנו על סחורות לפסח צריכים לקחת בחשבון שהן עלולות להגיע מאוחר".

לדברי נאור לוי , מנכ"ל חברת היבוא קיטהקאטה, המייבאת מוצרים מיפן, "דיברתי עם משלחים וקולגות. אני לא משתמש בשירות של צים, אבל מדובר בתוספת של כנראה עוד שלושה שבועות בים, מעבר לחודשיים וחצי שלוקח לייבוא להגיע מהמזרח.  ז

ה כנראה ייקר במיליון דולר את העלות לספינה, שזה כמה מאות דולרים לכל מכולה. בתחום הזה, זה משהו שהוא לא אמור להשפיע מאד על המחיר. אני לא העליתי מחירים בשנה וחצי האחרונות. כרגע אין החלטה גורפת שלא עוברים דרך תעלת סואץ אבל את זה נדע בקרוב.

אני מביא מוצרים מיפן ואני לא צופה למחסור. יש לי משלוחים בדרך ואני מנהל מלאי. אנחנו אף פעם לא על הקשקש. אנחנו תמיד מנהלים מלאי שיהיה מלאי סביר לשלושה שבועות.

בענף יכול להיות שיהיה מחסור. אני לא עובד עם סין ואני לא יודע מה תהיה ההחלטה של הסינים, לגבי מעבר דרך תעלת סואץ. אי אפשר לשכוח איפה סין נמצאת במפה העולמית ולאיזה ציר היא משתייכת. יש את הציר של איראן ורוסיה ויש את הציר של המערב, אבל אין  לדעת מה יהיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו