נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "זו בושה אם מדינת ישראל תשקם את עצמה עם המוצרים מטורקיה"

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, התארח בפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום" ולא חסך ביקורת נוקבת מהממשלה והעיסוק בתקציב • "לא ברור איך עשרות שרים שחלקם בקושי תורמים משהו ביום יום הצביעו בעד"

"ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי של ישראל היום | סוניה גורודיסקי מארחת את רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים

למרות הביקורת סביב אי הסטת הכספים הקואליציוניים לצורכי המלחמה תקציב המדינה המתוקן לשנת 2023 צפוי להיות מאושר השבוע בכנסת.

הכספים הקואליציוניים כמעט ולא קוצצו, אבל התקציבים של משרדי ממשלה רבים – כן. כך למשל, התקציב של משרד הכלכלה שספג קיצוץ של חצי מיליארד שקלים. רק נזכיר שזהו המשרד שאחראי, בין היתר, על תחום התעשייה והעסקים הקטנים. הכספים שקוצצו נועדו, לפי משרד הכלכלה, לשמש מענקים לתעשייה המקומית – הרחבת מפעלים, השקעה בשדרוגים טכנולוגיים ועוד.

רון תומר יו"ר התאחדות התעשיינים, צילום: אורן בן חקון

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, התארח ב"ערך מוסף", הפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום" והתייחס אל סדרי העדיפויות של הממשלה בשעת חירום ומה הממשלה צריכה לעשות כדי לעזור לתעשייה המקומית מלחמה. תומר השמיע ביקורת חריפה על הממשלה בעקבות אישור התקציב המתוקן לשנת 2023 ואמר: "זה לא תקציב מתוקן לשנת 2023, אלא תקציב מקולקל. אני לא מבין איך עשרות שרים שחלקם בקושי תורמים משהו ביום יום הצביעו בעד התקציב. אנחנו נגמור את המלחמה בגירעון גדול. תקציב המלחמה צריך לתת מענה לצמיחה".

"מה שמבהיל אותי בתקציב הזה הוא שיש גירעון גדל והצמיחה נעצרת. התקציב הזה מצד אחד מגדיל את החוב, ומצד שני, התקציב הוא אומר יוק לצמיחה - אנחנו עם אוברדרפט גדל ומורידים את ההכנסות של המדינה. סוכנויות הדירוג רואות את זה ועלולות להוריד דירוג למדינת ישראל כתוצאה מתקציב כזה".

"העתיד יהיה משועבד"

תומר המשיך והזהיר: "כשהדירוג של המדינה נמוך יותר, הסיכון עולה, הריבית על ההלוואות גדלה. מדינת ישראל תצטרך לקחת הלוואות כדי לממן את תקציב הביטחון והיא תיקח אותן בריבית גבוהה, כלומר חלק גדול מהעתיד שלנו יהיה משועבד להחזרי ריבית. כל הכבוד לניר ברקת שהצביע נגד התקציב, והשאלה כאן למה שרים אחרים לא הצביעו נגד התקציב. ומה עם כל המשרדים המיותרים?".

מה הממשלה יכולה לעשות כדי לעזור לתעשייה המקומית בעת הזו?

"קודם כל, חשוב להגיד שכאשר התעשייה צומחת, כלכלה צומחת. פנינו לראש הממשלה בדרישה להכריז את המובן מאליו - שמדינת ישראל תקנה בעדיפות תוצרת הארץ. מנהלת תקומה עתידה להשקיע מיליארדים בהקמת הדרום מחדש ויהיו עוד הרבה השקעות אחרות, גם השקעות ביטחוניות, ואני אומר שאנחנו רואים מה שווים חלק מהחברים שלנו מחו"ל, מה 'הידיד' הטורקי שלנו שווה. הספק הכי גדול שלנו כיום הם הטורקים. אני באמת חושב שזה יהיה בושה למדינת ישראל לשקם את עצמנו במוצרים הטורקיים. זה יהיה אבסורד".

צפו בפרק המלא של ערך מוסף – הפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום"

חפשו אותנו בספוטיפיי/אפל/גוגל או בכל מקום שבו אתם מאזינים לפודקאסטים שלכם

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר