מחקר בארה"ב: מי הרוויח מיליוני ד' מהשקעה נגד ישראל קודם מתקפת 7 באוקטובר?

גורמים עלומים ביצעו עסקאות שורט ערב מתקפת חמאס, וגרפו הון עתק הודות לקריסת השוק הישראלי, כך מפרסם העיתון "דה מרקר" • הערכה: מדובר בגורמים הקשורים לחמאס

סוחרים בבורסה בניו יורק. צילום: AP

העיתון "דה מרקר" חושף הבוקר (שני) כי מחקר שביצעו שני חוקרים אמריקנים על התנהגות משקיעים במניות הקשורות לישראל בבורסה האמריקנית בימים שקדמו למתקפת הטרור על הנגב המערבי, מלמד כי ייתכן שהיה מי שידע על המתקפה ועשה שימוש במידע הזה כדי להרוויח מיליארדים.

מדובר בעסקאות מסוג שורט שבהן למעשה "מהמרים" על ירידה בערך מניות מסוימות ואם אכן הייתה ירידה, אז המהמר מרוויח מכך. המחקר שנחשף לראשונה ב"דה מרקר" מצביע על אפשרות סבירה מאוד שהמידע שהוביל לעסקות המנבאות את נפילת שוק המניות הישראלי ימים ספורים לפני השבת השחורה — הגיע מחמאס.

המחקר מצא כי ב–2 באוקטובר בוצעו עסקות שורט בהיקף חריג ביותר על תעודת הסל EIS המשקפת את המניות המובילות בבורסה הישראלית. כלומר, גורמים עלומים הימרו על כך שבתחילת אוקטובר שוק המניות הישראלי יקרוס.

דובר צה"ל

על פי המחקר, נפח העסקות שבוצעו ב–2 באוקטובר היה כה גדול, שנראה שזה לא היה הימור. מי שביצע את העסקות כנראה צפה ברמה גבוהה של ודאות שיתרחש אסון בישראל — והרוויח ממנו.

"מכאן עולה כי מאוד לא סביר שהמסחר החריג ב–2 באוקטובר היה אירוע רנדומלי", מסבירים ג'ושוע מיטס ותומס ג'קסון, החוקרים שביצעו את המחקר. "עסקות השורט שבוצעו ב–2 באוקטובר היו בהיקפים גדולים הרבה יותר מעסקות שורט שהתרחשו מיד לאחר אירועי משבר רבים אחרים, כולל המיתון שלאחר המשבר הפיננסי הגלובלי של 2008, משבר מגפת הקורונה והעימות בין ישראל לחמאס בעזה ב–2014".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר