ביקורת מוצדקת או התנכלות לחרדים? מה באמת עומד מאחורי מספרי הכספים הקואליציוניים

בעין הסערה: הכספים שלא הוסטו לצורכי המלחמה ומיועדים למגזר החרדי - יצרו תרעומת • המבקרים טוענים: צעד פוליטי ולא חיוני • מנגד, שר האוצר שזוכה לגיבוי של רה"מ, טוען שמדובר בקמפיין שקרי

ישיבת ממשלה. צילום: עמית שאבי

הממשלה אישרה שלשום תוספת תקציב לשנת 2023 בסך 26 מיליארד שקלים בעקבות מלחמת חרבות ברזל, ובימים הקרובים הצעת החוק תגיע לאישורה של מליאת הכנסת.

חמישה שרים מהמחנה הממלכתי הצביעו נגד התקציב במחאה על כך שלא כל הכספים הקואליציוניים הוסטו לצורכי המלחמה, זאת בניגוד להמלצת הדרג המקצועי במשרד האוצר ובנק ישראל.

נושא הכספים הקואליציוניים עורר סערה ציבורית בימים האחרונים. בעוד צד אחד טוען שמדובר בכספים פוליטיים, לא חיוניים ולא מעודדים צמיחה ויש לבטל אותם בתקופת המלחמה, הצד השני טוען כי מדובר ב"קמפיין" של ליברמן ולפיד, התנכלות לחרדים, ועוד.

באמצעות ד"ר גלעד מלאך, ראש התוכנית לחרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, "ישראל היום" עושה סדר מאחורי המספרים ומסביר מה כל כך הרגיז את שרי המחנה הממלכתי והוביל לסדקים הראשונים בממשלת החירום.

"צעד בלתי הפיך"

אחד הנושאים הבולטים שמעוררים מחלוקת בין הצדדים סביב הכספים הקואליציוניים מתייחס לכספים המיועדים למגזר החרדי, כמו "העלאת שכר עובדי ההוראה בחינוך שאינו רשמי (אופק חדש)" בסך 177 מיליון שקלים בשנת 2023. 

סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

מה כל כך בעייתי בהעלאת שכר המורים במגזר החרדי? הרי כמו שהשר סמוטריץ' טוען - העלו גם למורים במגזר החילוני.

"קודם כל, מדובר בכ־250 מיליון שקלים בשנה הנוכחית, כאשר סכום זה יגדל בשנה הבאה ל־900 מיליון שקלים (ההסכם הוחל רק באוקטובר השנה, ומדובר בחלק יחסי). בגדול, ניתן להגיד כי מדובר בתקציבים ציבוריים בהיקפים גדולים שיועברו ללא פיקוח ראוי.

תוכנית 'אופק חדש' זאת רפורמה מקיפה בחינוך הממלכתי שהביאה לעלייה ניכרת בשכר המורים בחינוך הממלכתי. לקח בערך ארבע שנים להטמיע את התוכנית. לעומת זאת, במגזר החרדי כל המערכת היתה כאילו מוכנה תוך חצי שנה, ברור שזה לא רציני.

"תוכנית אופק חדש לחינוך החרדי לא לוותה ברפורמה מקיפה הכוללת אקדמיזציה של מורים ופיתוח הקידום המקצועי שלהם. לתוכנית המקורית נלווה מערך הפיקוח ודיווח מלא ואישי של המורים תוך מעקב אחר הפיתוח המקצועי שלהם. לעומת זאת, תוכנית אופק חדש לרשתות החרדיות לא כוללת פיקוח על הפיתוח המקצועי של המורים, ובכך היא מאפשרת לרשתות לקדם בדרגה מורים בלי שהם ראויים לכך. בשורה התחתונה, לתוכנית זו במגזר החרדי לא נקבעו מנגנוני פיקוח ברורים".

חרדים, אילוסטרציה, צילום: אורן בן חקון

מדוע יש עניין כה גדול בשאלת אופק חדש ברשתות החרדיות?

"החלת תוכנית אופק חדש במגזר החרדי נתפסת כצעד בלתי הפיך, בניגוד לתקציבי ישיבות שאותם ניתן יהיה לקצץ בחזרה. יהיה קשה לבטל הסכם שנותן תוספת שכר למורים, כי בישראל לא נהוג לפגוע בשכר".

הסעיף הנוסף שמעורר סערה הוא 1.089 מיליארד שקלים לטובת תקציב הצמיחה למוסדות תורניים (ישיבות). הרי המדינה ממילא מממנת את המוסדות האלה, למה זה בעייתי עכשיו?

"נושא הישיבות מעורר התנגדות רבה כי מדובר בתוספת של חצי מיליארד שקלים. היה סביר לקצץ את זה בשל התקופה. בסיס התקציב לישיבות עומד על כ־620 מיליון שקלים, שגדל בכל שנה עד למקסימום של 1.2 מיליארד.

"הסכום שאושר עכשיו מגדיל את תקציב הישיבות ל־1.75 מיליארד שקלים - קפיצה עצומה בשנה אחת. אפשר היה להגיד שבתקופה כה קשה לא מגדילים. להוסיף סכום עצום בזמן המלחמה לתקציב האברכים, שהם לא משרתים בצבא ולא יוצאים לעבוד – זהו צעד שנתפס כמקומם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר