המלחמה משפיעה על שוק הנדל"ן: "זה זמן מצוין לקנות דירה"

לפני המלחמה דיברו הרבה על קיפאון בשוק הנדל"ן • יו"ר לשכת שמאיי המקרקעין, נחמה בוגין, סבורה שזו הזדמנות טובה לרכוש דירה • "אתרי הבנייה נעצרו, התחלות בנייה נעצרו, אבל הביקושים ממשיכים להצטבר - אם מוכרים ויכולים לחכות קצת, עדיף - אבל אם קונים, זה זמן מצוין לקנות מאותה סיבה" • "באזור השרון כמעט לא היו אזעקות, אנשים מחפשים שם דירות כדי ליהנות מהשקט"

"ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי של ישראל היום | סוניה גורודיסקי מארחת את יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין

טרם המלחמה דובר לא מעט על הקיפאון בשוק הנדל"ן - הריבית הגבוהה במשק הפחיתה את כדאיות הבנייה וייקרה את עלויות המשכנתא, הקבלנים בנו פחות והרוכשים ישבו על הגדר. המלחמה החמירה את המצב וכעת ענף הנדל"ן הכל כך חשוב למשק הישראלי מושבת כמעט לחלוטין. 

האם זוהי דווקא הזדמנות עבור מי שמחפש לרכוש דירה? יו"ר לשכת שמאיי המקרקעין נחמה בוגין, אורחת "ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום" סבורה שכן.

"רואים עצירה בכמות העסקאות"

לדבריה, "אין ספק שרואים עצירה בכמות העסקאות באוקטובר, ראינו את זה גם קודם בגלל עליית הריבית. כמי שנמצאת בענף הזה יותר מ-30 שנה, אני יכולה להגיד לך שלמזלנו בשוק הנדל"ן הישראלי תקופת ההתאוששות מהמשבר היא מאוד מהירה.

פודקאסט "ערך מוסף" סוניה גורודיסקי מארחת את יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין,

"אנשים צריכים דירות, ובסוף הביקושים 'הכבושים' מתפרצים חזרה, הבעיה היא שגם ההיצע יורד. אתרי הבנייה נעצרו, התחלות בנייה נעצרו, אבל הביקושים ממשיכים להצטבר. אנשים מתחתנים, מתגרשים, בתקופות כאלה יש גם חזרה של היהודים מהעולם, כי יש התפרצות של אנטישמיות ומבינים שכאן יותר בטוח. בנוסף, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש גם 150 אלף עקורים שחלקם מחפשים פתרונות דיור".

אז מה את ממליצה לעשות?

"אם אתה מוכר ואתה יכול לחכות קצת, עדיף שתחכה כי המחירים יעלו בחזרה להערכתי. אם אתה קונה, זה זמן מצוין לקנות מאותה סיבה".

"אציין גם אחרי כל משבר יש שינויים בטעמים. אחרי הקורונה, אנשים למדו להעריך את חלל המגורים שלהם בגלל הסגרים, חיפשו יוצר דירות גן, דירות עם חדר עבודה ועוד. עכשיו הכוכב יהיה כמובן הממ"ד, אין ספק שלדירות עם ממ"ד יהיה ביקוש יותר גבוה מאשר לדירות בלי".

עלייה בביקושים באזור השרון, נתניה, חדרה והסביבה

בהתייחס למפת הביקושים בשוק הדיור בוגין אומרת: "מבחינת הביקושים אנחנו רואים שני קצוות: יש ערים כמו למשל אשדוד ואשקלון שהיו מטווחות מאוד קשה ואנשים חוששים להכנס לדירות שבנייתן הסתיימה".

אתר בניה בבאר שבע, צילום: דודו גרינשפן

"מצד שני, אם ניקח את אזור השרון, נתניה, חדרה והסביבה - במקומות האלה כמעט ולא היו אזעקות, והם חיים בבועה שלא מרגישה את מה שקורה - ושם דווקא יש עלייה בביקושים. אנשים מחפשים שם דירות כדי ליהנות מהשקט שיש שם. אין ספק שבתקופה הנוכחית יש השפעה מאוד משמעותית של המיקום".

בוגין התייחסה גם לענף הבנייה שמושבת ברובו הימים אלה בשל המחסור החמור בידיים עובדות. לדבריה, "אסור לשכוח שענף הנדל"ן הוא קטר משמעותי לכלכלה במדינת ישראל, אסור לעצור אותו לרגע. אני משתתפת באופן קבוע בדיונים בנושא ענף הבנייה בכנסת, והנושא של כל אדם נמצא עכשיו בדיונים מאוד אינטנסיביים בוועדת הפנים של הכנסת".

"מתחילים לראות יותר חברות שמגיעות לקשיים"

"אנחנו מתחילים לראות חברות שמגיעות לקשיים, אסור לשכוח שענף הבנייה נכנס לתקופת המלחמה כבר במצוקה כתוצאה מתקופה ארוכה של עליית הריבית. המלחמה היוותה סוג של מכה נוספת לענף הנדל"ן, והמדינה חייבת להתייחס בכובד ראש למה שקורה.

יש הרבה מה לעשות, יש הרבה חסמים שניתן להסיר, ויפה שעה אחת קודם. אני לא מדברת רק על הסיוע לחברות הנדל"ן לשעת המלחמה, אלא גם על הסרת החסמים הבירוקרטיים, לאפשר לחברות הבנייה להגיע מהר יותר לטופס ארבע, להוציא את הדירות לשוק כדי למנוע החמרה של משבר הנדל"ן וגם כדי שיגיעו לשלב שבו הן מקבלות חלק נוסף של התמורה מהרוכשים".

חשפו "ערך מוסף" בספוטיפיי/גוגל/אפל מיוזיק או בכל מקום בו אתם מאזינים לפודקאסטים שלכם

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר