ח"כ משה גפני אישר את חשיפת "ישראל היום" והודה - שר האוצר מקפיא העברות כספים קואליציוניים למפונים

בדיון בוועדת הכספים, אמר גפני לח"כ אורית פרקש הכהן כי שר האוצר ביקש ממנו לא להביא את העברת הכספים לוועדה • באוצר ניסו למזער את הנזק בטענה שגם כך חלק מהכספים מועברים לצורכי מלחמה

משה גפני ובצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון

הפייק ושברו: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, פנה לחברת הכנסת אורית פרקש הכהן בדיון היום (שלישי) בוועדת כספים ולמעשה אישר את פרסום "ישראל היום" לפיו שר האוצר והוא מקפיאים העברות למפונים מכספים קואליציוניים.

גפני, שהכחיש את הפרסום ביום ראשון, אמר היום את הדברים המופלאים הבאים: "ראיתי שהוצאת הודעה נגדי, שאני לא מביא העברות בעניין המפונים ונושאים מלחמתיים. ביקש ממני שר האוצר לא להביא את זה, אני יכול להביא את זה היום".

לפני כמה ימים, לאחר הפרסום לפיו שר האוצר מקפיא את העברת הכספים הקואליציוניים לטובת מפוני העוטף, יצא סמוטריץ' נגד "ישראל היום" ובציוץ בטוויטר האשים כי מדובר ב"קמפיין שקרי ומסית שפוגע באחדות העם ובמלחמה בחמאס". היום הוכח כי הפרסום ב"ישראל היום" היה אמיתי ומדוייק.  

עומר רחמים, יועץ שר האוצר, ניסה להציל את המצב מהודאתו של יו"ר הוועדה וניסה לומר כי חלק מהכספים ממילא מועברים לצרכי מלחמה אך לא סתר את הודאת גפני כי הכספים הקואליציוניים מוקפאים ולא מועברים.

"זה עלה פה בדיונים קודמים, עוד לפני המלחמה, העולם הזה הקרוי כסף קואליציוני, שאלו למה חלק הולך לשם וחלק לא. אני רוצה לומר איזה דברים קורים היום בניהול המלחמה מהכסף הזה, שקרוי במרכאות קואליציוני, חלק ניכר מהמענה החינוכי במלונות המפונים קורה מכסף קואליציוני, הקמת השכונות הזמניות של המפונים שכולנו מחויבים לתת להם מענה כמה שיותר מהיר, צריכים לקרות מכספי החטיבה היהודית, שחלקם הגדול הוא מהכסף הזה".

דיון סוער בוועדת הכספים על הסיוע לתושבי הדרום | ערוץ הכנסת

עוד אמר רחמים כי "שר האוצר הנחה בצורה מפורשת שנמצא את כל המקורות, ונאשר תקציב, נעביר סכום גדול שייתן מענה לכל הצרכים, גם לתקציב 23, ואם צריך גם לתקן את תקציב 24. יש הערב דיון אצל שר האוצר על המקורות והשימושים שמתאימים את הכספים למצב, נבוא לכאן לוועדה עם כל השינויים, אני מקווה שבשבוע הבא. נראה מה משתנה, מה נשאר, ננהל את הדיון בצורה מקצועית ורלוונטית. אנחנו צריכים לשנות את כל שיטת התקציב שלנו, סדרי העדיפויות נקבעים בפה בחדר, וזה יאושר פה בוועדה".

ועדת הכספים, צילום: אורן בן חקון

ח"כ ולדימיר בליאק אמר "לפני 3 שבועות פניתי לשר האוצר ויו"ר הוועדה, ביקשתי לדעת מה סכום ההסכמים הקואליציוניים שנכון ל-7 באוקטובר טרם הוקצה וטרם מומש, עד עכשיו לא קיבלתי מענה. זה הפך לסוד מדינה. אמרתי שלא מספיק לעצור ולהקפיא את ההסכמים האלה, אלא לשחרר ולהפנות את ההסכמים האלה לצרכי החזית וצרכי העורף"

ח"כ אורית פרקש-הכהן, צילום: אורן בן חקון

ח"כ אורית פרקש הכהן שהעלתה את הנושא אמרה: "אני שמחה שאנחנו מקבלים מענה ראשון בסוגיה, שלא נעשתה עדיין העבודה של החישוב של הצרכים, שעושים את העובדה הזו יש לקחת בחשבון שיש לנו עוד שרים וסגני שרים מיותרים, משרדים מיותרים ועוד מיליוני שקלים למשרד למשימות לאומיות, העברות פה בסכום של מעבר למיליארד ₪, תתחילו לזוז, כל התקציבים לאברכים זה לא התפקיד של הכספים".

גם יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף את שר האוצר סמוטריץ' וחיזק את הטענות כלפיו. בציוץ בטוויטר כתב: "חודש עבר מאז הטבח ב-7.10, וסמוטריץ' לא מעביר את הכספים הקואליציוניים המושחתים לטובת המפונים, ישובי קו העימות, העסקים הקטנים והוצאות המלחמה.כסף עבור שיקום המפונים - אין, לצרכים פוליטיים ציניים - יש. סמוטריץ' עוד לא הבין שהחיים כפי שהכרנו אותם השתנו. עבר חודש - צאו מההלם!

ח"כ גפני, אתמול בכנסת. השיחה בינו לבין רה"מ הסתיימה ללא תוצאות, צילום: ללא

ח"כ משה גפני הגיב לדברים ואמר: "בניגוד לפרסומים בתקשורת, שר האוצר מעולם לא ביקש לעכב העברה של שקל אחד למפונים או לכל צורך אחר של המלחמה.הכותרות שיצאו בשמי בעניין הם שקר מוחלט ועיוות של המציאות. שר האוצר יחד עם ועדת הכספים העבירו כבר מיליארדים רבים לטובת צרכי המלחמה, טיפול במפונים ופיצוי עסקים, עצמאיים ושכירים שנפגעים במלחמה וכך יימשך, כל אמירה אחרת הוא ניסיון לעשות הון פוליטי ופילוג בזמן מלחמה. אני מודה לשר האוצר על גיבוש תכנית מסודרת לצרכי המלחמה, כולל תקציביה הייעודיים ומקורות הכספיים השונים, שיגיעו חלקם מתקציב המדינה, חלקם מהרזרבות וחלקם מהכספים הקואליציוניים ומקורות נוספים".

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "שר האוצר מעולם לא ביקש לעכב העברת שקל אחד למפונים או למלחמה זהו פשוט שקר. אין שום צורך של המפונים או כל צורך אחר של הלחימה שמתעכב בשל העדר תקציב. העברנו כבר מיליארדים רבים לצרכי המלחמה ולטיפול במפונים ובעורף. כל אמירה אחרת היא שקר מוחלט שפוגע באחדות העם ובמאמצי המלחמה בחזית ובעורף. רק יחד ננצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר