תחזית האימים של מודי'ס: בשנה הבאה ישראל תיכנס לאינפלציה גבוהה שתלווה במיתון במשק

כלכלני סוכנות הדירוג הורידו בחדות את תחזית הצמיחה של ישראל לשנת 2024 וצופים כי התוצר יתכווץ ב-1.4% • כזכור, בנק ישראל פרסם לפני שבוע תחזית ורודה, לפיה תירשם צמיחה חיובית ב-2.8% • בסקירת מודי'ס נכתב: "פרופיל האשראי של ישראל משקף סיכונים גיאופוליטיים גבוהים מאוד הנובעים מהסכסוך הצבאי עם חמאס"

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס. צילום: רויטרס

סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס הוציאה היום (ראשון) תחזית קודרת במיוחד לגבי ישראל, לאחר שהכניסה אותה לרשימת מעקב שלילית בשבוע שעבר. 

כלכלני סוכנות הדירוג הורידו בחדות את תחזית הצמיחה של ישראל לשנת 2024 וצופים כי התוצר יתכווץ ב-1.4%, כלומר שהמשק הישראלי ייכנס למיתון. זאת, בשונה מהתחזית הוורדה שהציג רק בשבוע עבר בנק ישראל לשנת 2024 לפיה תירשם צמיחה חיובית של 2.8%.

בניין בנק ישראל, צילום: אורן בן חקון

אם לא די בכך, כלכלני מודי'ס מעריכים כי המלחמה תקפיץ את רמת האינפלציה בשנה הבאה ל-6.8%. גם תחזית זו שונה משמעותית מזו של בנק ישראל וכן של התחזיות בשוק הריביות. לפי תחזית בנק ישראל האינפלציה תעמוד בשנה הבאה על 2.5%, ולפי התחזית של בנק הפועלים האינפלציה תרד לרמה של 2.3% ב-12 החודשים הבאים (בדומה לקונצנזוס החזאים בשוק הריביות).

בשורה התחתונה, מודי'ס מתארים תרחיש של סטגנציה – אינפלציה גבוהה שמלווה במיתון במשק. בסקירת הסכנות נכתב כי "פרופיל האשראי של ישראל משקף סיכונים גיאופוליטיים גבוהים מאוד הנובעים מהסכסוך הצבאי עם חמאס והפוטנציאל לפגיעה מהותית במדדים הכלכליים והפיסקליים של ישראל, כמו גם ברמת האפקטיביות של קביעת המדיניות".

פיץ' השאירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, נתניהו: "בשורה טובה מאוד" // צילום: עומר מירון/לע"מ

יחד עם זאת, מוסיפים במודי'ס כי "פרופיל האשראי נתמך על ידי יכולת מוכחת של המשק להתאושש מזעזועים, איתנות חיצונית וחוזקת המוסדות".

עוד נכתב בדו"ח של החברה למשקיעים: "אנו צופים כי הוצאות הביטחון של ישראל יגדלו משמעותית בשנים הקרובות, עם התחזית המתוקנת שלנו לגירעון תקציבי של 7.8% מהתמ"ג ב-2024, המשקף גם ירידה מהותית בהכנסות ממיסים. אי הוודאות סביב תחזיות כלשהן בשלב זה גבוהה מאוד. ממשלת ארה"ב ביקשה מהקונגרס לאשר חבילת סיוע פיננסי של למעלה מ-14 מיליארד דולר, שתספק הקלה תקציבית מסוימת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר