ראש השנה של הביוקר: "מחירי הפירות והירקות עלולים לזנק לקראת החגים"

גורמים בענף הקמעונאות מתריעים כי פגעי מזג האוויר, פיחות השקל וסוף הקיץ ישפיעו • יו"ר התאחדות האיכרים מרגיע: "הם אוהבים לייצר רעש לפני החגים"

פירות וירקות. צילום: יהושע בן יוסף

הכינו את הארנקים: גורמים בענף הקמעונאות מתריעים מפני התייקרות הפירות והירקות לקראת החגים. מבחינת הירקות שעלולים להתייקר, מציינים בענף הקמעונאות בעיקר את העגבניות, הפלפלים בכל הצבעים ובצל יבש. לגבי הפירות מציינים כי אבטיחים ומלונים יתייקרו בשל סוף העונה, ענבים בשל מיעוט הספקים ועוד. לפי הערכות, חלק מההתייקרויות ייכנסו לתוקף כבר לקראת סוף השבוע הבא.

הסיבות העיקריות שצפויות להוביל להתייקרות הן פגעי מזג האוויר, פיחות השקל וסוף עונת הקיץ, כאשר כמות ואיכות הגידולים יורדות וכן ניכרת עלייה בצריכה לפני החגים.

"הציבור נהג לחשוב בעבר שהמחיר של קילו עגבניות או מלפפונים הוא 5-4 שקלים - אלו דברים שעברו מהעולם, כי השתנו מחירי המים, המטע וכוח העבודה. העגבניות יכולות להתייקר בחגים ב־20%-10%", אומר גורם בכיר בענף הקמעונאות בשיחה עם "ישראל היום".

פירות וירקות, צילום: ללא קרדיט

"בשנה האחרונה הנושא של פגעי מזג האוויר נהיה מאוד קריטי. החום הקשה ביולי־אוגוסט פוגע בתנובה של התוצרת החקלאית, בכמות שלה וגם באיכות שלה. הגורם הנוסף שמשפיע על ההתייקרות הוא היחלשות השקל. יש הרבה סחורה שמיובאת מחו"ל, וזה משפיע על המחיר. פרט לכך, הסיפור של פגעי מזג האוויר לא קורה רק בישראל אלא גם בטורקיה ובספרד, כך שגם במדינות האלה יש התייקרויות", הוא מסביר.

"יתבטא בבריאות"

הגורם מוסיף כי "ההיצע של פירות וירקות בארץ הולך וקטן. הדבר נובע בעיקר ממיעוט של שטחים, ומאי־כניסה של גורמים חדשים לתחום החקלאות. החקלאות נותרה בידי חבר'ה מבוגרים, חקלאים של פעם, ואין כמעט דור חדש, אין התחדשות. עליות המחירים גורמות לאנשים לצמצם את צריכתם, וזה רע ברמה הלאומית. אם נושא החקלאות לא יטופל כמו שצריך, זה יתבטא בבריאות הציבור".

מנגד, יו"ר התאחדות האיכרים בישראל אומר בשיחה עם "ישראל היום" כי מדובר ב"רעש" שמייצרים הקמעונאים כדי להגדיל את שורת הרווח ולהעלות מחירים לפני החגים. "בכל פעם לפני החגים יש רעש שמייצרים הקמעונאים על מחסור וצפי לעליית מחירים, הם מכניסים את זה לתודעה. אני לא בטוח שזה נכון. היבוא פתוח, המכס ירד משמעותית, אבל הם מייצרים גל כזה. אנחנו עושים את הכל כדי שהמחירים לא יעלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר