המחיר הכבד של סבסוד הדלק נחשף: 2.2 מיליארד שקלים בשנה

מחירי הבנזין צפויים לעלות ולחצות את רף ה־8 שקלים • אלא אם כן שר האוצר יחתום שוב על צו שמגדיל את הטבת המס על מחיר הדלק • ויש מי שלא אוהבים את זה

עלייה נוספת על הדלק באפריל?. צילום: GettyImages

סבסוד המס על הדלק לציבור בשנה האחרונה עמד על 2.2 מיליארד שקלים - כך עולה מהערכות של פירמת הייעוץ BDO. ההערכה מתייחסת לשנה האחרונה - מיולי 2022 עד יולי 2023. באשר לפעולות הממשלה החדשה - מתחילת ינואר 2023 ועד היום - ההערכה היא שהסבסוד עומד על 1.1 מיליארד שקלים.

תחנת דלק. סבסוד הבנזין עולה מיליארדים, צילום: יוסי זליגר

נסביר כי מאז אפריל 2022 ממשלת ישראל מחילה הוראות שעה, שמטרתן להפחית את מס הקנייה ומס הבלו על הבנזין - כדי להשאיר את מחירו על כנו. מדובר בעלות מצטברת מאז של 2.6 מיליארד שקלים.

ההפחתה האחרונה נעשתה בסוף יולי, אולם כעת העלייה בשער הדולר משפיעה על מחירי מוצרים מיובאים, ומחירי הבנזין צפויים לעלות ולחצות את רף ה־8 שקלים, אלא אם כן שר האוצר יחתום שוב על צו שמגדיל את הטבת המס על מחיר הדלק. תעריף הדלק צפוי להתעדכן בסוף החודש.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. יחתום על צו הטבת המס?, צילום: אורן בן חקון

הכלכלן הראשי של BDO, חן הרצוג, אמר ל"ישראל היום": "מחיר בנזין בשירות עצמי עומד כיום על 6.86 שקלים לליטר, אחרי סבסוד של 89 אגורות. כלומר, ללא סבסוד - מחיר הבנזין היה עומד כיום על 7.75 שקלים. לאור הפיחות בשער השקל ועליית מחירי הדלקים בעולם, ללא סבסוד המחיר צפוי לחצות את רף ה־8 שקלים לליטר בעדכון הקרוב בסוף אוגוסט".

יהודה שלזינגר

"חסר היגיון כלכלי"

כמו למומחים רבים, ובהם גורמים במשרד האוצר, גם להרצוג יש ביקורת על סבסוד הדלק למכוניות פרטיות, בטענה שהסבסוד מסייע בעיקר לשכבות החזקות.

"סבסוד הבנזין הוא בניגוד להיגיון הכלכלי והסביבתי", הוא מסביר. "מס הבלו משקף את העלות הכלכלית המשקית של השימוש בדלק, וסבסוד הבלו משמעו שמשקי הבית שנוסעים בתחבורה ציבורית מסבסדים את משקי הבית שיש להם כלי רכב גדולים ומזהמים. המאבק ביוקר המחיה חייב לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולתחבורה ירוקה, ולא לסבסד דווקא את הדלק.

חן הרצוג. "סבסוד הבנזין הוא בניגוד להגיון כלכלי", צילום: נתי חדד

"סבסוד הבנזין אינו כלי מדיניות אפקטיבי במאבק ביוקר המחיה. הסבסוד מייצר עלות תקציבית גבוהה שמתגלגלת לכיסו של הציבור, ואינה תורמת לפתרון שורש בעיית יוקר המחיה ולשינויים מבניים.

"במקום לסבסד את הבנזין צריך לסבסד אוטובוסים חשמליים ולהוריד מסים על רכבים חשמליים ועל תחבורה ציבורית".

מעודדים זיהום אוויר, צילום: יהושע-יוסף

הרצוג מביא דוגמה נוספת שמציגה בזבוז כספי ציבור. "עלות סבסוד הבנזין מגיעה כבר ל־14% מעלות ההשקעה בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה. במקום לסבסד תחבורה פרטית מזהמת, המדינה צריכה להשקיע את המשאבים בקידום תשתיות ובהפחתת עלויות של הסעת המונים, ובתחבורה חשמלית שמייצרים הורדה של עלויות יוקר המחיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר