תוכנית חיסכון לכל ילד: רוב ההורים בחרו להשקיע בקופות הגמל ולא בבנקים

מי אמר אני ולא קיבל? בחמש השנים מאז הושקה התוכנית הועברו כמעט 18 מיליארד שקלים לתוכניות החיסכון • אלטשולר בראש הרשימה

צילום אילוסטרציה: GettyImages

כאן חוסכים בכיף: מינהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי פרסם את הדו״ח על תוכנית חיסכון לכל ילד, אשר הושקה ב־2017 על ידי משרד האוצר והביטוח הלאומי.

מהדו״ח עולים נתונים על מסלולי ההשקעה שאותם בוחרים ההורים, והוא מצביע על נתון מעניין, שלפיו יותר ממחצית ההורים בחרו להפקיד סכום כסף נוסף בתוכניות החיסכון (אשר מופחת מקצבת הילדים המשולמת לחשבון הבנק), וכי הורים רבים נמנעים מלבחור מסלול השקעה לילדיהם אשר נולדו אחרי הילד הראשון. המשמעות היא כי לילדים אלה לא מתקיימת הפקדה נוספת.

חיסכון לכל ילד // צילום: GettyImages, צילום: צילום: GettyImages

תוכנית חיסכון לכל ילד הושקה, כאמור, ב־2017, כדי להבטיח לכל ילדי ישראל חיסכון שישמש אותם בהגיעם לגיל 18 או 21. במסגרת התוכנית המדינה מפקידה מדי חודש, נוסף על קצבת הילדים המשולמת לחשבון הבנק של ההורים, 52 שקלים בתוכניות חיסכון בבנקים או בקופת גמל, לבחירת ההורים. ההורים יכולים להפקיד סכום נוסף של 52 שקלים מכספי קצבת הילדים שהם זכאים לה ובכך להכפיל את סכום ההפקדה החודשית לחיסכון. ההפקדה הנוספת מופחתת, כאמור, מקצבת הילדים המשולמת להורים בעבור הילד. הורים יכולים לבחור בשתי אפשרויות: להפקיד בבנק או בקופת גמל.

אלטשולר מובילה

מהנתונים שנאספו עולה כי בשנת 2022 הופקד לתוכניות החיסכון סך של 3.048 מיליארד שקלים, ובסך הכל מאז הושקה התוכנית ב־2017 הופקדו כמעט 18 מיליארד שקלים. 73% מתוכם הופקדו על ידי הביטוח הלאומי, ו־27% הופקדו על ידי ההורים במסגרת ההפקדה הנוספת.

רוב ההורים בחרו להפקיד ב־2022 את החיסכון בקופות הגמל, וליתר דיוק, 78% מהם. היתר בחרו בבנקים. הקופות המובילות בבחירת ההורים הן אלטשולר שחם (35%)  והראל (23.3%), ואילו הבנקים המובילים בבחירת ההורים הם הפועלים (40%), לאומי (20%) ומרכנתיל (10.9%).

התנודות בשוק ההון השפיעו וגרמו לקופות הגמל להפסיד 3 מיליון שקלים בחסכונות שנפתחו בשנת 2022. הבנקים הרוויחו כמעט 190 אלף שקלים. עם זאת, הרווח הכולל מההפקדות בבנקים ובקופות הגמל, מאז הושקה התוכנית, הסתכם ב־1.138 מיליארד שקלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר