לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן: הערכת הכלכלנים - עליה בשיעור של 0.5%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם הערב את נתוני המדד לחודש אפריל • כלכלנים בכירים מעריכים מיתון בקצב האינפלציה השנתי לכ-4.7% • האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות: "מגמת ירידת האינפלציה עדיין טרייה וקשה להוציא לפועל שינוי משמעותי בשלושה חודשים"

יצליחו לטפל ביוקר המחיה העולה? (ארכיון). צילום: דודו גרינשפן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם היום (שני) בשעה 18:30 את נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. מרבית הכלכלנים מעריכים כי המדד של יעלה בשיעור של 0.4-0.5 אחוזים, מה שימתן את קצב האינפלציה השנתי לכ-4.6-4.7 אחוזים מהרמה של חמישה אחוזים שנרשמה בחודש הקודם.

על אף ההתמתנות הצפויה בקצב העלייה השנתי של המדד, האינפלציה בישראל עדיין גבוהה ונמצאת הרבה מעבר לטווח יעד של בנק ישראל העומד על 1-3 אחוזים.

נציין כי גל ההעלאות המחירים על ידי ספקיות מזון רבות במשק עדיין לא משפיע על המדד של חודש אפריל וצפוי להתחיל להשפיע החל מנתוני חודש מאי. עם זאת, גם הריבית הגבוהה של בנק ישראל אשר עלתה לרמה של 4.5 אחוזים בתוך שנה כבר נותנת את אותותיה, ולכן כלכלנים רבים מעריכים כי האינפלציה תחזור לטווח היעד של בנק ישראל בתוך שנה מהיום.

חזית בנק ישראל, צילום: אורן בן חקון

נתוני המדד המתפרסמים היום ישפיעו על החלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני הבא, כאשר נכון להיום, מרבית התחזיות הן להעלאה נוספת וכנראה האחרונה של הריבית במשק מהרמה של 4.5 אחוזים לרמה של 4.75 אחוזים.

נזכיר בהקשר הזה כי המדיניות של בנק ישראל מושפעת במידה רבה ממדיניות הבנק הפדרלי בארה"ב, אשר העלה את הריבית ב-0.25 אחוזים בשבוע שעבר ואותת כי בעקבות התמתנות האינפלציה מדובר ככל הנראה בהעלאה האחרונה.

בניין פסגות בית השקעות בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

"לבנק ישראל אין את הפריווילגיה להודיע באופן ברור שהוא עוצר את העלאות הריבית," מספיר האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, אורי גרינפלד. "נכון שלפי ההערכות שלנו מדד אפריל צפוי לעלות ב-0.4 אחוזים, מה שיוריד אמנם את האינפלציה השנתית ל-4.6 אחוזים. עם זאת, מגמת ירידת האינפלציה בישראל היא עדיין טרייה יחסית וקשה להוציא לפועל שינוי מהותי כל כך על סמך תהליך שנמשך רק שלושה חודשים".

"יתרה מכך, לאור גל ההתייקרויות בחודש מאי, בנק ישראל יעדיף כנראה לחכות ולראות אם הגל הזה נשבר יחסית מהר או שהוא הופך לצונאמי שידחוף את האינפלציה חזרה כלפי מעלה," מוסיף גרינפלד. "לכן אנו מעריכים שבבנק ישראל יעדיפו להעלות את הריבית ברבע אחוז נוספים וחשוב מכך, לשמור על עמימות בנוגע להמשך הדרך על מנת שלא לייצר ציפיות חזקות מדי לעצירת התהליך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר