התייקרות ביטוח חובה לאופנועים: "חשש להרחבת המעגל של מחוסרי ביטוח"

מדובר בייקור משמעותי במיוחד לנוכח העובדה כי לא מעט מרוכבי האופנועים הם צעירים בעלי הכנסה נמוכה

צילום: יהושע יוסף (ארכיון) //

רשות שוק ההון הודיעה לפני כמה ימים על עדכון של תעריפי הביטוח של הפול - מאגר מבטחים שמבטח את מרבית הכלים הדו־גלגליים בארץ, זאת, בין היתר, בשל העלייה במספר תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבי דו־גלגלי, כמו גם בזינוק בסכומי הפיצוי ששולמו בעקבותיהן.

כפועל יוצא, פרמיית ביטוח החובה צפויה להתייקר במאות שקלים, תלוי בנתוני הרוכב.

מדובר בייקור משמעותי במיוחד לנוכח העובדה כי לא מעט מרוכבי האופנועים הם צעירים בעלי הכנסה נמוכה. כך, למשל, מבדיקה שערכנו במחשבון הפול עולה כי רוכב בן 40, עם ותק נהיגה של 5 שנים, נהג יחיד, ללא תאונות או פסילות רישיון ב־3 שנים האחרונות שרוכב על קטנוע בנפח 300 סמ"ק  (35 כ"ס), צפוי לשלם תוספת של 563 שקלים, כך שהפרמיה לאחר ההתייקרות תעמוד על 6,194 שקלים.

לצד זאת, רוכב בן 23 עם ותק נהיגה של 3 שנים, גם הוא ללא תאונות או פסילות, שרוכב על קטנוע זהה, ישלם החל מחודש יולי תוספת של 660 שקלים, ובסה"כ - 7,262 שקלים.

עו"ד אסף ורשה, צילום: שחר כלב

 

 

יקר להם מדי

"לפני כמה שנים מצא מבקר המדינה כי 49% מכלל רוכבים הדו־גלגלי נעים על הכביש ללא ביטוח חובה, מפאת העלות הכספית שכרוכה בכך. קיים חשש כבד כי התייקרות הפרמיה תגדיל עוד יותר את מעגל מחוסרי הביטוח", מזהיר בשיחה עם "ישראל היום" עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה בדיני ביטוח.

חנוכיית אופנועים // צילום: דוד לף, דוברות איחוד הצלה // חנוכיית אופנועים,

ורשה מציין כי "ההעלאה האמורה מתבקשת, אך מטריד ביותר הסיכון האימתני שכרוך בכך - במקרה של תאונה, הרוכב יישאר ללא מטריית הגנה ביטוחית וייאלץ להתמודד במשאביו המדולדלים עם השלכות הפציעה. זאת, בטרם דיברנו על אירוע שיסתיים בפציעה של הולך רגל, שיחייב תשלום פיצויים שיכולים להגיע למיליוני שקלים".

הפול הוקם במטרה לתת מענה לכל משתמש ברכב מנועי שלא הצליח לרכוש ביטוח חובה דרך חברות הביטוח הפועלות בענף, ולאפשר למבוטחים, שהם בדרך כלל בעלי סיכון ביטוחי גבוה, לרכוש ביטוח רכב חובה בתעריפים סבירים שאינם מרתיעים מבוטחים מרכישת הביטוח.

הצורך להגביל

הממונה על שוק ההון, בבואו לקבוע את תעריפי ביטוח החובה בפול, מוודא, ככל הניתן, שהתעריפים שייקבעו על ידו לא יהיו תעריפים גבוהים מדי שלא יאפשרו לציבור לרכוש ביטוח חובה עבור אותם כלים. לכן במקומות שבהם התעריף הופך להיות גבוה מדי, עולה צורך להגבילו, כך שהוא יהיה נמוך מעלות הסיכון, דבר שמוביל לכך שתעריף הפול לאותם כלים הופך להיות הפסדי. הפסד זה ממומן בעיקרו על ידי כלל ציבור המבוטחים.

רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון: "

על פי חישובי מפעיל מאגר המידע הסטטיסטי הפועל בענף ביטוח רכב חובה מטעם רשות שוק ההון, שיעור האופנועים הבלתי מבוטחים במדינה נכון לשנת 2020 עמד על כ-39%. זאת למרות שתעריפי הביטוח לאופנועים בפול מסובסדים על-ידי כלל ציבור המבוטחים בענף ביטוח רכב חובה בחברות הביטוח הרגילות.

בכדי להמחיש את גובה הסבסוד ממנו נהנים רוכבי האופנועים בפול, נכון לשנת 2020, הסיכון הביטוחי לאופנועים בפול עמד על סך של כ-7620 ₪, בעוד שהפרמיה הממוצעת נטו שנגבתה בפועל מרוכבי האופנועים בפול בשנת 2020, עמדה על סך של כ-3,407 ₪. כלומר, בממוצע רוכבי האופנועים משלמים כ-45% בלבד מהסיכון האמיתי שהם מייצרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר