הביקושים לדירות בפריפריה יזנקו? תוכנית גולדקנופף להגרלות "דירה בהנחה"

יסייע לפתור את משבר הדיור? במסגרת הדיונים על התקציב, דורש שר הבינוי והשיכון להגדיל את גובה המענק בהגרלות בפריפריה מ־40 אלף ש' ל־80 אלף ש' • עוד נבחן: תעדוף בהגרלות למשרתי מילואים

התקררות בשוק הנדל"ן.. בניית דירות חדשות ברמלה (ארכיון) , צילום: יהושע יוסף

המרוץ לדירה: ל"ישראל היום" נודע כי במסגרת הדיונים על התקציב שמתקיימים בימים אלה, דורש שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) להגדיל את גובה המענק בהגרלות דירה בהנחה בפריפריה באזורי עדיפות לאומית מ־40 אלף שקלים ל־80 אלף שקלים, ולהגדיל את גובה ההנחה בכל אזורי הארץ מ־20% כיום ל־25% ממחיר הדירה.

נוסף על כך, ל"ישראל היום" נודע כי השר גולדקנופף הנחה את הדרג המקצועי במשרדו לבחון תעדוף בהגרלות "דירה בהנחה" למשרתי מילואים, כמו מתן מענקים מיוחדים, והדבר נבחן לעומק בימים אלה. עוד ביקש השר לבחון להכניס לשיקולי תיעדוף בהגרלות גם את שיקולי הרווחה והחברה, למשל, משפחות של נכים, משפחות חד־הוריות ועוד.

נזכיר כי כיום שיעור ההנחה במסלול דירה בהנחה מוגבל ל־20% לדירות שמחירן נמוך מ־1.5 מיליון שקלים, והנחה של 300 אלף שקלים לדירות שמחירן גבוה יותר. מעבר לכך, כדי לעודד מגורים בפריפריה, המדינה מעניקה כיום מענקים בגובה של 40 אלף שקלים לצורך השלמת ההון העצמי לרוכשי דירה ביישובים המוגדרים בעדיפות לאומית כגון נתיבות, אופקים, אשקלון, חצור הגלילית, טבריה, מצפה רמון, עפולה, נוף הגליל, מעלות תרשיחא, ירוחם ועוד. ביישובים האלה הכוונה היא כאמור להכפיל את גובה המענק שישמש להון העצמי ל־80 אלף שקלים.

ח"כ יצחק גולדקנופף, צילום: אורן בן חקון

חיסכון משמעותי

המהלך של גולדקנופף, אם יאושר, יחסוך לרוכשי דירה בפריפריה עשרות עד מאות אלפי שקלים. לדוגמה, לדירה שמחירה עומד על 1.5 מיליון שקלים תינתן הנחה נוספת של 115 אלף שקלים (40 אלף שקלים תוספת מענק ועוד כ־5% ממחיר הדירה), זאת בנוסף להנחה הקיימת כיום של 340 אלף שקלים עבור דירה במחיר זה בפריפריה.

מתי ההגרלה הבאה?

הנחות בסדר גודל כזה עשויות להגביר את הביקושים לדירות בפריפריה, שנמצאים כעת במגמת ירידה דרמטית בכל רחבי הארץ, בשל עליית הריבית המתמשכת של בנק ישראל. מדובר בדרישה תקציבית שתעלה לקופת המדינה מיליארדי שקלים. משרד הבינוי והשיכון נמצא כעת בדיונים קדחתניים מול האוצר כדי לאשר את הדרישות, ואז ניתן יהיה לאמוד את גובה התקציב המדויק שיידרש בהתאם לתוכניות שיווק שיוכנו בהתאם.

התוכנית של גולדקנופף נועדה לסייע לאוכלוסיות ממעמד סוציו־אקונומי בינוני־נמוך - אשכולות 4-6 - שנזקקות לסיוע ברכישת דירה.

ההגרלה הבאה של הדירה בהנחה, חמישית במספר, צפויה להיפתח כבר בסוף חודש מארס-תחילת אפריל, ובה יוגרלו בין 8,000 ל־9,000 יחידות דיור בערים הבאות: קצרין, ראשון לציון, חריש, פתח תקווה, אשדוד, חיפה, נתיבות, יבנה, כפר קאסם ועוד.

ייתכן שזוכי ההגרלה החמישית של הדירה בהנחה יוכלו כבר ליהנות מהמענקים המוגדלים בפריפריה, אך לא מהתוספת של 5% בהנחה ממחיר הדירה, שמצריכה החלטת מועצה למכרזים הבאים.

לא רק של המגזר

נזכיר כי לפני כניסתו לתפקיד המדובר, גולדקנופף התחייב להיות "שר השיכון של כולם", ולא רק של המגזר החרדי, כפי שטענו ביקורות שנכתבו עליו.

"אני לא שר הדיור החרדי. אני שר במדינת ישראל שמחויב לכלל הציבור ללא הבדל דת, גזע ומדינה. הציבור החרדי אמנם סובל מהמצוקה הכי הרבה, אבל נדאג לכולם", אמר בכמה הזדמנויות שונות.

אם דרישתו של גולדקנופף אכן תתממש ותצא לפועל בקרוב, זו תהיה ההחלטה המשמעותית הראשונה שלו בתפקיד כשר הבינוי והשיכון, ובניגוד לחלק מהטענות כלפיו, הפעם יהיה מאוד קשה להגדיר את ההחלטה כהחלטה מגזרית בלבד. נותר רק לחכות ולהמתין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר