פנייה לסמוטריץ': ביטול נקודות זיכוי במס הכנסה לגילאי 12-6 צפוי לפגוע באלפי עסקים במשק

באיגוד לשכות המסחר קוראים לשר האוצר להאריך את הוראת השעה, שצפויה לפוג ב-15 בפברואר • המשמעות: הנטו של הורים עובדים הולך לקטון במאות שקלים בחודש - תלוי במספר הילדים ובשכר ההורה • נשיא איגוד לשכות המסחר: "יווצרו לחצים על המעסיקים להעלאות שכר לצורך פיצוי על הפגיעה בשכר נטו"

חושש מלייק ציבורי? שר האוצר סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

באיגוד לשכות המסחר קוראים היום (שלישי) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להאריך את הוראת השעה, שהרחיבה את מתן נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים לילדים בגילאי 6 עד 12 - וצפויה לפוג ב-15 בפברואר.

המשמעות: הנטו של הורים עובדים הולך לקטון במאות שקלים בחודש - תלוי במספר הילדים ובשכר ההורה. מדובר בהוראת שעה, שאותה יזם שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן, במסגרת התכנית להורדת יוקר המחייה, שהוצגה יחד עם בנט ב-20 בפברואר, ומטרתה הייתה להקל על אוכלוסייה ספציפית - הורים עובדים שמשלמים מסים.

בניגוד להערכות, הממשלה החדשה לא הכניסה סעיף זה בתכנית להורדת ההתייקרויות שהוצגה באמצע שבוע שעבר. מדובר בסכום משמעותי מאוד - 235 שקל נטו לחודש, לכל ילד ולכל הורה. שווי ההטבה במשפחה שבה שני בני הזוג עובדים, מגיע עד ל-5,352 שקל בשנה לכל ילד. במשפחה עם שני ילדים בגילאי 6-12, שבה שני ההורים מרוויחים שכר ממוצע, תזכה להטבת מס בגובה של כ-10,500 שקל בשנה, שהם כ-875 שקל בחודש.

הורים לילד/ צילום (אילוסטרציה): GettyImages, צילום: GettyImages

הוראת השנה הייתה רלוונטית ליותר מ-530,000 הורים שזוכים לתוספת שכר נטו של עד אלפי שקלים בשנה. עד להתקנת הוראת שעה זו, ניתנו נקודות הזיכוי להורים לילדים עד לגיל 5 בלבד, על אף שעלות גידול ילדים לא מסתיימת בהגיעם לגיל 5.

לא סביר שעד להגשת התקציב יוצגו צעדים נוספים להקלה בגל ההתייקרויות במשק, ולא ברור אם התקציב יכלול צעדים שיטיבו ספציפית עם אוכלוסיית הורים עובדים משלמי מסים. מדובר בהטבה שעלתה יותר מ-2 מיליארד שקלים בשנה לקופת המדינה.

כאמור, באיגוד טוענים כי מעבר להקלה על ההורים, מדובר בהוראת שעה התורמת רבות לעידוד הפעילות הכלכלית במשק. ביטולה יביא לפגיעה באלפי עסקים, ובכללם עסקים קטנים ובינוניים.

"קיצוץ בהכנסה החודשית"

"ההטבה העלתה את השכר נטו לעובדים שהינם הורים, ללא הטלת עלות על המעסיקים" אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. בפניה לסמוטריץ' טוען לין כי "הפגיעה בשכר משקי הבית תביא לפגיעה מיידית גם ברכש סחורות ושירותים המאפיינים את הצרכים של משפחות עם ילדים, לרבות ביגוד, הנעלה, צעצועים ומזון, תוך פגיעה בתוצר ובתעסוקה".

לדברי לין, המשמעות הנוספת של ביטול הוראת השעה היא לחצים שיופעלו על המעסיקים להעלאות שכר. "עובדים רבים, בעלי משפחות וילדים קטנים יאלצו להתמודד לא רק עם יוקר מחיה גובר, התייקרות המשכנתאות ומחירי החשמל, אלא גם עם קיצוץ של מאות שקלים בהכנסתם החודשית. כתוצאה מכך יווצרו לחצים על המעסיקים להעלאות שכר לצורך פיצוי על הפגיעה בשכר נטו", אמר לין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר