התאחדות התעשיינים: לבטל את המס על השתייה הממותקת - "בין הגבוהים בעולם"

מצטרפת לקריאות החרדים: מקרב המדינות שנבדקו על ידי איגוד המזון בהתאחדות, המס בישראל הוא השני הגבוה ביותר, אחרי אירלנד • נשיא התאחדות התעשיינים: "הניסוי כשל, לא באמת רואים ירידה אמיתית בצריכת הסוכר"

משקאות ממותקים במרכול בישראל, צילום: עמי שומן

התאחדות התעשיינים מצטרפת לקריאות החרדים, ודורשת מהממשלה החדשה שתקום לבטל את המס על השתייה הממותקת - מה שככל הנראה יהיה אחד הצעדים הראשונים שתבצע הקואליציה המסתמנת.

בהתאחדות מסבירים כי לא רק שהמס לא הוכיח את עצמו, והציבור לא הפחית את צריכת המשקאות הממותקים - אלא גם ששיעור המס בישראל גבוה בהשוואה בינלאומית. מקרב המדינות שנבדקו על ידי איגוד המזון בהתאחדות, המס בישראל הוא הגבוה ביותר, ורק אירלנד נמצאת מעל ישראל - עם 0.34 דולר מס על כל 100 מ"ל משקה שמכיל יותר משמונה גרמים של סוכר.

ההירתמות של התאחדות התעשיינים היא די מובנת - עם הגופים שהיא מייצגת נמנים גם יצרני המשקאות, כמו החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה), פרימור ועוד.

בקבוקי קוקה קולה, צילום: רויטרס

הציבור נפגע

עם זאת, נשיא ההתאחדות, ד"ר רון תומר, מסביר כי דווקא החברות האלה לא באמת נפגעו כתוצאה מהטלת המס, אלא שהציבור הוא שנפגע. לדבריו, לא בטוח שלחברות המשקאות בכלל נגרם נזק אמיתי, כי המס הזה מגולגל לצרכן, והצריכה כנראה לא ירדה. כלומר, נגרם נזק לציבור.

תומר ממשיך: "הניסוי של המס על המשקאות המתוקים בארץ לא הצליח. אנחנו לא באמת רואים ירידה אמיתית בצריכת הסוכר. הירידה היחידה היתה במגזר הערבי, אבל זה לא נבע מכך שהאוכלוסייה הזאת התחילה לצרוך פחות משקאות ממותקים, אלא מזה שהיו יותר הברחות מרמאללה, ויש לנו הוכחות לכך".

תומר מסביר את הירתמותו לביטול המס בתמיכתו בכלכלה החופשית, ולא במסים "מיותרים", כלשונו: "מדובר במס מיותר, שהכניס לקופת המדינה פי שלושה מתחזיות האוצר. כלומר, לא נעשה פה כלום חוץ מגביית יתר מהציבור. מחר ימסו אותך אם לא תעשי כושר שלוש פעמים בשבוע, או אם תישני פחות שעות בלילה. זאת לא הדרך ולא המשנה הכלכלית שלי", ממשיך תומר, ומציע: "המדינה כן צריכה להשקיע כסף בחינוך הציבור לבריאות נכונה, אבל לא באמצעות מס. המס הזה הוא נטל מיותר, והממשלה שתקום אמורה להביא לכאן כלכלה ליברלית ושוק חופשי. יש להימנע ממסים מיותרים כאלה".

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, צילום: יוסי אלוני

תומר כאמור קורא לממשלה החדשה שתקום לבטל את המס על השתייה הממותקת. ואולם, חשוב להזכיר כי שכיחות עודף משקל והשמנה בילדים לפי נתוני ה OECD לשנת 2019 עמדה על כ-38% בגילאים 5-9, מקום 8 מתוך 35 מדינות ה-OECD וכי כ- 60% מהגברים ו55% מהנשים מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מעודף משקל והשמנת יתר. עוד נציין כי השמנה היא גורם הסיכון המשמעותי ביותר לסוכרת היא מגדילה את הסיכוי לחלות במחלה זו פי 8.7.

המשמעות היא כי ביטול המס על שתייה ממותקת ללא צעדים אחרים שיינקטו במקביל במטרה לעודד את הציבור לצרוך פחות סוכר, עלולה להוות פגיעה בבריאות הציבור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר