יקר פה ממש? אלו בדיוק הסיבות מדוע

מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת על הנתונים שגורמים ליוקר המחיה, מגלה מדוע המחירים רק עולים • "מנעד הרווח הגולמי של ספקי מזון מגיע ל־50%"

מעכשיו נשלם יותר. קניות בסופר, צילום: גדעון מרקוביץ

מנעד הרווח הגולמי של ספקי מזון הוא רחב, ועומד על בין אחוזים בודדים לבין כמעט 50% - כך עולה מדו"ח של מרכז המחקר של הכנסת, שנכתב לבקשת חבר הכנסת מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, ועניינו השינויים במדדי מחירים, בשיעורי רווחיות ובנתחי שוק בשוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת.

מהסקירה עולה כי לאורך עשור, הרווחיות של חלק מספקי המזון עלתה ושל חלקם ירדה.

ירקות טריים // צילום: גדעון מרקוביץ' // ירקות טריים // צילום: גדעון מרקוביץ',

עוד עולה כי לא נמצאה עלייה חריגה בשיעורי הרווחיות של ספקי מזון בשנת 2021.עוד מופיעים בדו"ח נתונים בתחום רווחיות הספקים, על רקע דרישת העלאת המחירים של הספקים השונים - שבהם יוניליוור - שעוררה ביקורת ציבורית. הרווחיות של עשרת היבואנים הגדולים גבוהה פי 3.2 משל יתר היבואנים.

בשנים 2019-2016 הרווחיות של היבואנים הגדולים ירדה, בין היתר בעקבות "רפורמת הקורנפלקס".

פדיון רשתות שיווק המזון עלה בשיעור מצטבר של כ־18% בין 2010 ל־2021. בשנת 2020 היתה עלייה חריגה בפדיון, והיא נמחקה חלקית במהלך 2021. הרווח התפעולי של רשתות שיווק בשנים 2010-2021 נע בין 2% ל־8%. שיעור הרווח התפעולי הגדול ביותר היה ברשתות טיב טעם ויוחננוף, עם יותר מ־6%.

ירידה בהיקף הרכישות

בשנים אלה היתה ירידה בהיקף הרכישות מעשרת ספקי המזון הגדולים ברשתות השיווק רמי לוי ושופרסל, ובמקביל גדל היקף המכירות של המותג הפרטי ברשתות אלה. בשנים 2020-2010 היתה ירידה של אחוזים בודדים בשיעור הרכישות מעשרת הספקים העיקריים בשתי רשתות המזון. ירידה זו עשויה להגביר את כוח המיקוח של רשתות השיווק מול ספקי המזון, והדבר עשוי להביא לירידת מחירים לצרכן. שניים מההסברים האפשריים לירידה הם תחרות רבה יותר מצד ספקי מזון אחרים, והתחזקות של המותגים הפרטיים של רשתות השיווק.בשנים 2020-2013, הרווח הגולמי על פירות וירקות ברשתות השיווק טיב טעם ושופרסל נע בין 24% ל־30%.

תמונה מעורבת

בעשור האחרון קיימת תמונה מעורבת לגבי השינוי בנתחי שוק בקטגוריות מזון וצריכה מהירה. ב־14 קטגוריות נתח השוק של מתחרה יחיד הוא יותר מ־40%, לרבות חלב בטעמים המהווה 72%; מעדני חלב 70%; קפה קלוי 66%; דבש 57%; מיצים טבעיים 56%; ומוצרי יוגורט 49% . יש מתאם בין נתח שוק גדול לבין רמת מחירים גבוהה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר