אחרי החגים זה כאן: חשש מגל התייקרויות במשק; אלו המוצרים שמחירם צפוי לעלות

נגמרו הסיבות לדחיות: מוצרים רבים צפויים להתייקר ב-1 בנובמבר • טווח עליות המחירים  - בין 5% ל-20% • גורם בענף רשתות המזון: "ננהל מו"מ עם הספקים ונילחם בהעלאות"

קניות בסופר מרקט , צילום: דודו גרינשפן

בעקבות המחאה שפרצה בקיץ האחרון כאשר יצרני מזון ביקשו להעלות מחירים, דחו חלק מהספקים את ההעלאה עד לאחר החגים. המשמעות: החל ב-1 בנובמבר יתייקרו מוצרים של כמה חברות – ובהן יוניליוור, דיפלומט, טרה, מחלבות גד, מרס ופררו - ויש כאלה שכבר עשו זאת, כדוגמת שסטוביץ.

חלק מהקמעונאים הצהירו שלא יעלו מחירים בעת הזו, או שיבחנו אחרי החגים את ההעלאות של כל ספק, אך בשורה התחתונה יש להניח שנראה עליות מחירים של מוצרי ספקים אלה, ובהמשך של ספקים נוספים שידרשו עליית מחירים.

מוצרים של חברת שסטוביץ. כבר העלו מחירים, צילום: יהושע יוסף

גורם בענף רשתות המזון אמר ל"ישראל היום" כי "מדברים על עליות המחירים אחרי החגים, כשמדובר על ה-1 בנובמבר, ולכן עוד חזון למועד. ננהל מו"מ עם הספקים ונלחיץ אותם, כשכל מקרה לגופו. לא כל כך מהר נעלה מחירים, אלא אם ספק קטן יבקש להעלות מחירים בגלל שכל התשומות עלו, אחרת הוא יפשוט רגל. חומרי הגלם עלו ב-30%, הדולר עלה ב-15%-18%, הדברים האלה מייקרים ולא יעזור בית דין".

גורם אחר בענף סבור ש"יהיו ניסיונות נוספים להעלות מחירים. אנחנו נמשיך לא לאפשר העלאות, אבל אם נראה שהשוק יעלה לא נישאר מאחור. במוצרים חיוניים נעשה מאמצים לספוג וננהל מו"מ כדי שהעלייה תהיה מתונה ולא כמו שהספקים רוצים, אבל ייתכן שלא יהיה מנוס. בסוף הזרם הוא אמיתי, מחירי התשומות עלו וגם הוצאות התפעול. אני יודע מה המשמעות של מחירי כוח אדם, חשמל ועוד. כמובן, יהיו כל הזמן פריטים חלופיים יותר זולים בקטגוריה, ולכן כל צרכן צריך לחשוב נכון".

קניות בסופרמרקט בבאר שבע (ארכיון). "אפשר לשמור על ערך הסל ואף להוזיל אותו אם קונים נכון", צילום: דודו גרינשפן

באשר לספקים הגדולים שעד כה נמנעו או חששו מעליית מחירים, כמו אסם שביטלה את העלאת המחירים, הוא אומר כי "אסם עובדת בשיטת מחירים אחרת, והיא מעלה את המחירים דרך צמצום של מבצעים והנחות. במקום ארבע חבילות פסטה ב-18 שקלים, לדוגמה, ימכרו שתי חבילות ב-10 שקלים. הבדל של כ-8% - וזה משמעותי.

"עם זאת, זה לא שהסל היום דרמטית יקר יותר וזה לא שהסל כולו עלה ב-10%. אפשר לשמור על ערך הסל ואף להוזיל אותו אם קונים נכון – למשל, לקנות במבצעים, באריזות חסכוניות, בתחליפים ורק את מה שצריך. מבחינת הרשתות, הן כולן יילחמו בעליית המחירים. אף אחד לא רוצה להעלות מחירים, השאלה היא האם הם יעלו ובכמה. כל הרשתות ינסו לצמצם את העלייה".

בחודש שעבר אמר רמי לוי בראיון ל"ישראל היום" על השיחות עם הספקים: "את המשא ומתן שלי אני לא אעשה דרככם. אני עושה ואעשה הכל כדי שהצרכן שלי יקנה במחיר הזול ביותר. כשאני רואה שאין הצדקה, אז אני נלחם ולא מאשר העלאות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר