בתזמון הגרוע ביותר: אפשר היה למנוע את ייקור תעריף החשמל

ישראל כבר נמצאת בעיצומו של גל התייקרויות, והחלטת רשות החשמל תוביל לעלייה במחירי המים - ותיצור "כדור שלג" של עליות מחירים נוספות • הניסיון הזה "לחסוך" לא אמור לשמח את האזרח הפשוט מהשורה, ואף יכול להפוך לקש ששובר את הגב הכלכלי של משפחות רבות

שעון חשמל וחשבון חשמל, צילום: אילוסטרציה, יהושע יוסף

קשה לחשוב על תזמון גרוע יותר של ההתייקרות בתעריף החשמל. בשיא החום של חודש אוגוסט, שבו בכל שנה נשברים שיאים חדשים בצריכת החשמל, וכן בתקופת החופש הגדול, שבמהלכו ההוצאות של משקי הבית גבוהות יותר לצורך מימון הקייטנות, החופשות ועוד.

המשמעות של ייקור בכמעט 10% של תעריף החשמל היא מאות עד אלפי שקלים של הוצאה שנתית נוספת למשקי הבית, ומה שאולי חמור מכך - גידול בהוצאות העסקים. חשמל הוא אחת התשומות המרכזיות בתעשייה, בענף המסחר, אירוח ועוד. כתוצאה מכך, ההוצאות של בתי מלון, קניונים, חנויות, מסעדות, בתי קפה, בתי קולנוע ועוד יעלו בשיעור די משמעותי - חלקם יספגו את העלייה, וחלקם ייאלצו להעלות את המחירים. נוסף על כך, עליית תעריף החשמל תגרום בהכרח לעלייה בתעריף המים, היות שרוב המים בישראל כיום הם מותפלים, והפקתם מצריכה שימוש רב בחשמל.

ההחלטה של רשות החשמל עלולה להוביל לגל ההתייקרויות נוסף, ולמעשה לגרום ל"כדור שלג" של עליות מחירים נוספות במשק. כל זה קורה, נזכיר, כשישראל כבר נמצאת בעיצומו של גל ההתייקרויות - מחירי הדלק, החלב, הביצים והמים עלו, שלא לדבר על מחירי הדירות, השכירות והתשלום החודשי של משכנתאות.

הקש ששובר את הגב הכלכלי

בהחלטת רשות החשמל צוין, אמנם, כי נמנעה התייקרות חדה יותר שאמורה להתרחש בפועל, של 20%, בעקבות הצפי להפסקת השימוש בפחם ב-2025, אך באופן לא מפתיע, הניסיון הזה "לחסוך" לא אמור לשמח את האזרח הפשוט מהשורה, ואף יכול להפוך לקש ששובר את הגב הכלכלי של משפחות רבות.

"אזרח בבית שגם עולה לו החשמל, גם מתייקרים לו המוצרים - ייתכן שבנק ישראל ייאלץ להעלות עוד את הריבית, זה ממש כדור שלג", אומר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, בשיחה עם "ישראל היום". "נוסף על כך, רק רבע מהמפעלים מחוברים לגז טבעי. אם הם היו מחוברים לגז טבעי, הם לא היו רגישים לעליית תעריף החשמל. יש לנו גז טבעי, אבל הוא לא מגיע למפעלים בגלל כישלון של ממשלות ישראל לדורותיהם".

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, צילום: יוסי אלוני     

מצב אבסורדי

האם ניתן היה לעשות אחרת? התשובה היא כן. בהתאחדות התעשיינים כבר אמרו שידרשו בשימוע להפחית את ההתייקרות בחצי, כך שחשבון החשמל יעלה בשיעור מתון יותר של 4%-5%, על ידי פריסה לתקופה ארוכה יותר ממה שהחליטה רשות החשמל.

נוצר מצב אבסורדי - מקורות לתקציב ההוזלה לא חסר, שכן רק אתמול דווח על העודף התקציבי הגבוה ביותר שנמדד מאז שנת 1987, בהיקף של כ-6.4 מיליארד שקל בשנה האחרונה. אך נראה כי ידיה של הממשלה כבולות, והדרך היחידה שנראית כרגע סבירה היא לבקש מרשות החשמל פריסה לטווח ארוך יותר של הייקור, בתקווה שמחירי הפחם יירדו ושישראל תפסיק להשתמש בו כמה שיותר מהר.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, הציע לאחרונה להעניק פטור ממע"מ על צריכת חשמל ביתית למשקי הבית ברמת צריכה שנתית ממוצעת. "סבורני שההעלאה התלולה בתעריפי החשמל בחודשים הקרובים, וההשפעה הקשה דווקא על השכבות החלשות בישראל, מחייבות לעשות צעד זה במהרה. יש מצבים יוצאי דופן. אי אפשר לעמוד בביקורת ערכית שאנו מעניקים פטור ממע"מ על יבוא מוצרי הלבשה, קוסמטיקה, תקשורת ועוד בשורת מוצרים ארוכה שאינם חיוניים ביבוא אישי, ונמנעים מהענקת פטור ממע"מ כשמדובר בסיוע הכרחי לשכבות החלשות".

אוריאל לין, צילום: דודי ועקנין

גם התאחדות התעשיינים תומכת בהפחתת המע"מ על החשמל, אך נראה כי האופציה הזאת כרגע לא בת מימוש בגלל תקופת הבחירות. באוצר אומרים כי נושא הפחתת המע"מ על החשמל לא נמצא כעת על הפרק, אך כן נבדק מה באפשרות ממשלת המעבר לעשות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר