כמעט שווה לדולר: האירו ממשיך לרדת

השקל שב להתחזק מול שתי המטבעות, כשהראשון נסחר ברמה של 3.53 שקלים והשני ברמה של 3.48 • האירו נסחר בשפל של 20 שנה מול הדולר • מומחה למט"ח על הדולר-שקל: "רואה חזרה לרמות של 3.30 שקלים"

מטבע אירו על רקע כמה שטרות אירו, צילום: Getty Images

הדולר והאירו כמעט שווים: האירו בשפל של 20 שנה מול הדולר, ונסחר כעת ברמה של 1.0170. נזכיר, כי האירו הושק בשנת 1999, ורק בשלוש השנים הראשונות הפגין חולשה מול הדולר.

התחזקות הדולר בעולם בימים האחרונים מוסברת על ידי פרסום הפרוטוקולים של הבנק הפדרלי, שאותת באופן ברור כי הוא נחוש לעשות כל מה שצריך על מנת להוריד את האינפלציה וכדי להמשיך להעלות את הריבית בקצב חד. מנגד, הבנק המרכזי של אירופה מהוסס יותר ויעלה את הריבית ביולי בקצב איטי יותר.

למרות התחזקות הדולר בעולם, המצב מול השקל שונה. המסחר בשוק המט"ח המקומי התאפיין בימים האחרונים בתנודתיות גבוהה. לאחר שבתחילת השבוע הדולר הגיע לשיא של שנתיים מול השקל (3.54 שקלים), נראה כי ביומיים האחרונים המגמה התהפכה – והדולר שב להיחלש מול השקל, ונסחר כעת סביב 3.48 שקלים.

הדולר האמריקני, צילום: אי.אף.פי

 

כזכור, מוקדם יותר השבוע העלה נגיד בנק ישראל את הריבית בצורה חדה ולא "הדרגתית", כפי שהבטיח רק לפני כמה חודשים, לרמה של 1.25%. בחטיבת המחקר של הבנק המרכזי צופים כי הריבית תגיע לרמה של 2.75% בעוד שנה מהיום, ובכך פערי הריביות העתידיים בין דולר לשקל הצטמצמו באופן משמעותי – דבר שמחזק את השקל מול הדולר. בארה"ב, נזכיר, הצפי הוא כי הריבית תגיע לרמה של 3.5% בסוף הרבעון הראשון של 2023, ולאחר מכן תתחיל לרדת.

כתוצאה מהתרסקות האירו מול הדולר, גם השער של האירו מול השקל יורד, דבר שמוזיל את הנופש באירופה עבור הישראלים – מהקניות ועד הטיסות. מתחילת השבוע, ירד האירו ביותר מ-4%, מ-3.67 שקלים לאירו – ונסחר כעת סביב 3.53 שקלים, במרחק של 3% בלבד מהשפל ההיסטורי שנרשם בצמד במטבעות זה בשנת 2000 – 3.41 שקלים.

רגיעה בשווקים?

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, חוזה תיקון בשוקי המניות, וכתוצאה מכך התחזקות השקל. בשיחה עם "ישראל היום", הוא הסביר כי "תחזיות האינפלציה בארץ ובעולם מתחילות לרדת די בחדות, ואין שום בהלה יותר. הנפט מתחיל לרדת ונסחר כבר 20% מתחת ממחיר השיא. אני לא אומר שזה נרגע לגמרי, כי זה תלוי במלחמה בין רוסיה ואוקראינה".

פרנק מדגיש כי "יש הבדל בינינו לבין מדינות אחרות. בארה"ב, האינפלציה קפצה מ-2% בשנה ל-8%, ולכן יש בהלה. אצלנו היינו חמש שנים מתחת ליעד, בין 0%-1%, מה קרה ששנה אחת נהיה מעל? לכן העלאת הריבית בחצי אחוז זה היה די מוגזם, משקף את חוסר התכנון לטווח רחוק ושליפות מהשרוול. זה פוגע בכל מה שבנק ישראל עשה בעשור האחרון מאז המשבר הגדול".

בפרנקפורט נוצרה הבנה הדדית טובה יותר לגבי מהגרים לעומת שאר ערי גרמניה. בקר // צילום: יוסי זליגר // בפרנקפורט נוצרה הבנה הדדית טובה יותר לגבי מהגרים לעומת שאר ערי גרמניה. בקר,
שטרות אירו, ב-2020, צילום: דודו גרינשפן

 

מה התחזית שלך לגבי השווקים?
"מבחינת השווקים, אני לא צופה נפילות גדולות. כל מה שהיה צריך ליפול – נפל, אני לא צופה מעבר לזה. רוב העולם בנוי על ההייטק, ויש הבדל גדול בין היום לשנת 2000. היום כל העתיד זה הייטק, רפואה זה הייטק, חקלאות זה הייטק, תשתית זה הייטק, לכן לעולם הזה יש היתכנות משלו, לא ייתכן שהכל יתמוטט. הייתה חגיגה בהייטק שנגמרה, אבל עדיין יש גיוסים שמגיעים גם לארץ, אבל בשווים יותר נמוכים".

הוא הוסיף: "אני צופה רגיעה בשווקים ואיזשהו תיקון לנפילות שהיו בחצי השנה הראשונה. אני לא צופה עליות כמו שהיו ב-2021, אבל בהחלט איזושהי רגיעה ותיקון. ברגע שיש רגיעה ותיקון בשווקים, השקל אוטומטית מתחזק".

איך אתה מסביר את העלייה של הדולר לרמות האלו?
"מספר גורמים הימרו על השקל באופן מאוד אגרסיבי, הם סוגרים את ההימורים שלהם ולכן ראינו זינוק של הדולר. אבל ברגע שזה יסתיים, מה שיקבע שוב יהיה העודף בחשבון השוטף, ולכן אני רואה את ההתחזקות של השקל. עד איזו רמה? זאת תמיד שאלה. ברגע שגל מסוים מתחיל, מצטרפים אליו הספקולנטים, ובנק ישראל הראה שהוא לא בתמונה. להגדיר איפה הרצפה זה מסוכן מאוד. אני רואה חזרה לרמות של 3.30 שקלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר