הדולר בשיא של שנתיים מול השקל: מדוע זה קורה?

השער היציג של המטבע האמריקני עומד על 3.52 שקלים • בין הסיבות: הירידות בבורסות העולם • עם זאת, מומחה הסביר: "השקל בולט מאוד בעשור האחרון ביחס למטבעות אחרים" • אינפלציה גבוהה מהתחזיות באירופה

הדולר האמריקני, צילום: אי.אף.פי

הדולר המשיך לזנק מול השקל גם היום (שישי), ושערו היציג נקבע ברמה של 3.5260 שקלים, עלייה של 0.75% ביחס לאתמול. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של המטבע האמריקני זה יותר משנתיים. מוקדם יותר היום הדולר הגיע להסחר ברמה של 3.5470. מתחילת השנה השקל נחלש בכ- 13% מול הדולר.

ההתחזקות של הדולר מול השקל נובעת מהתחזקות הדולר בעולם והירידות בבורסות שנמשכות מתחילת השנה. כאשר הבורסות יורדות, החשיפה למט"ח של הגופים המוסדיים יורדת והם מגדרים אותה על ידי רכישת ההדולרים מול השקלים. ואולם, התנודה החריגה שרשמה היום ככל הנראה קשורה גם לשבירת רמות טכניות והפעלת סטופלוסים ברמות של מעל 3.50 שקלים לדולר.

המגמה תתהפך? שטרות של שקלים (אילוסטרציה), צילום: רויטרס

לדברי מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים: "הירידות בשוקי המניות בעולם, המובילות לרכישות דולרים מצד גופים מוסדיים, בשילוב עם התחזקות הדולר בעולם (מדד ה- DXY) אל קרוב לרמתו הגבוהה ביותר ב- 20 השנים האחרונות, מובילים היום גם להתחזקות ניכרת של הדולר כנגד השקל".

שפריר הוסיף כי "למרות היחלשות השקל מתחילת השנה, בסיכום העשור האחרון השקל הישראלי עדיין בולט מאד בביצועיו ביחס לשאר המטבעות בעולם - המטבע החזק ביותר הן ביחס לדולר והן ביחס לאירו בסיכום 10 השנים האחרונות".

באירופה התפרסמו היום נתוני האינפלציה שרשמו עלייה חדה מהצפוי: 8.6% בשנה האחרונה לעומת הצפי ל-8.4% בחודש יוני. הנתונים מגבירים את ההערכה כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יפעל באופן אגרסיבי יותר נגד האינפלציה בגוש האירו ויעלה את הריבית ביולי ב-0.5% ולא ב-0.25% כפי שהודיע במהלך החודש הקודם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר