מחר: ניסיון אחרון להציל את "עסקת החבילה" ולהעלות את שכר המינימום

ועדת העבודה תנסה לקדם את העלאת שכר המינימום ב-250 שקלים עד סוף השנה • אם ההצעה לא תאושר השכר יעלה רק בחודש אפריל 2023, בהתאם למנגנון ההצמדה האוטומטי שהוקפא השנה

כסף, צילום: רויטרס

יו"ר ועדת העבודה ח"כ אפרת רייטן בניסיונות אחרונים להציל את "עסקת החבילה" ולהעלות את שכר המינימום במשק: מחר (שני) הוועדה בראשותה תדון בהצעת רייטן להעלות את שכר המינימום ב-250 שקלים עד סוף השנה. זאת, בשונה ממה שהוצג בנוסח הראשוני של עסקת החבילה בנובמבר, שלפיו שכר המינימום היה אמור לעלות ב-100 שקלים בלבד בפעימה הראשונה.

לפי הצעת רייטן, שקיימה לאחרונה דיונים גם עם משרד האוצר וגם עם ארגוני המעסיקים במשק, שכר המינימום יעלה עד סוף השנה ב-250 שקלים, מ-5,300 שקלים כיום ל-5,500 שקלים, בעוד 50 שקלים עד סוף הרבעון הראשון של 2023, וכך הלאה עד שיגיע השכר המינימלי לרמה של 6,000 שקלים בסוף הרבעון הראשון של 2025 או 47.5% מהשכר הממוצע במשק – הגבוה ביניהם.

הקדמת כל הפעימות בשנה

נזכיר כי עסקת החבילה המקורית גובשה בנובמבר בין נציגי ההסתדרות, המעסיקים ומשרד האוצר. בעסקה המקורית דובר כי שכר המינימום יעלה בפעימה הראשונה בחודש אפריל 2022 ל-5,400 שקלים בחודש ולאחר מכן באפריל 2023 ל-5,500 שקל בחודש - ואז ימשיך לעלות בהדרגה עד 6,000 שקל ב-2026. ההצעה של רייטן למעשה מקדימה את כל הפעימות כמעט בשנה, וזאת בשל העלייה ברמת האינפלציה במשק.

אם הוועדה תאשר את הצעת היו"רית רייטן, ההצעה תעבור לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ואם הכנסת תאשר אותה, קיים סיכוי ששכר המינימום יעלה כבר בתקופה הקרובה כפי שמתכננת רייטן. אם ההצעה לא תאושר והממשלה לא תיזום מהלכים נוספים בעניין, שכר המינימום יעלה רק בחודש אפריל 2023 בהתאם למנגנון ההצמדה האוטומטי שהוקפא השנה.

ללא עסקת החבילה, מנגנון ההצמדה האוטומטי של שכר המינימום יופעל כאמור רק באפריל 2023, אז השכר המינימלי יוצמד ל-47.5% מהשכר הממוצע במשק של השנה הנוכחית. כיוון שהשכר הממוצע במשק כבר עלה והצפי הוא כי ימשיך לעלות גם בחודשים הקרובים, גם שכר המינימום יעלה בהתאם. לפי תחזיות שהוצגו ל"ישראל היום", באפריל 2023 שכר המינימום צפוי לעלות מ-5,300 שקלים כיום ל-5,552 שקלים.

נזכיר כי שר האוצר אביגדור ליברמן הודה לראשונה לפני שלושה שבועות כי "עסקת החבילה" לא תתקדם בנוסח שסוכם בנובמבר, וסעיף שכר המינימום יעבור שיפור. מדובר בהישג של מפלגת העבודה, שדרשה העלאה משמעותית יותר של שכר המינימום בעקבות גל ההתייקרויות במשק.

מאוחר יותר, הצעת החוק של האופוזיציה להעלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה עברה בקריאה טרומית, לאחר שבמרצ ובעבודה התקשו להתנגד לחוק, ואף ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הצמידה חוק דומה שלה לחוק של האופוזיציה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר