ישראל מתייקרת: מחיר הדלק צפוי לזנק בכ-50 אגורות לליטר, מחיר החשמל ב-10%

לפי הערכות הבנזין יעמוד החל מה-1 ביוני על כ-7.5 שקלים לליטר – שיא של שמונה שנים • העלייה במחיר הפחם צפויה להשפיע גם על תעריף החשמל

מחיר הדלק ממשיך לעלות, צילום: יהושע יוסף

גל ההתייקרויות במשק נמשך: לפי הערכות, מחיר הבנזין צפוי לזנק בכ-50 אגורות לליטר, עלייה של בערך 7%, ויעמוד החל מ-1 ביוני על כ-7.5 שקלים לליטר – שיא של שמונה שנים. עליית המחיר הצפויה נובעת עליית מחירי הנפט על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ועליית שער הדולר.

חשוב לציין כי מדובר בשלב זה בהערכות והמחיר הסופי יתפרסם על ידי משרד האנרגיה בשבוע הבא. נזכיר כי נכון להיום 53% ממחיר הדלק הם מיסים שגובה הממשלה (מס בלו ומע"מ) – מדובר בשיעור מיסוי גבוה בהשוואה למרבית המדינות המפותחות.

למרות שמחיר הדלק מתעדכן אוטומטית בהתאם למחיר הנפט, שער הדולר ורכיבים נוספים, לממשלה יש יכולת להשפיע. לפני כחודש וחצי הממשלה הוזילה את מחיר הדלק באופן יזום בחצי שקל לליטר, וזאת במסגרת התוכניות להפחתת יוקר המחייה.

למחיר הדלק יש השפעה דרמטית על יוקר המחייה במשק – משום שהוא משפיע גם על הוצאות משקי הבית וגם על הוצאות העסקים. מחיר הדלק משפיע על מחירי התחבורה הציבורית, מחירי הטיסות, על עלויות ההובלה, כולל של רשתות הקמעונאיות ועוד.

גם תעריף החשמל עלול להתייקר ב-10%

גם תעריף החשמל עלול להתייקר ב-10%, כך נודע ל"ישראל היום". הסיבה העיקרית להתייקרות המסתמנת היא עלייה במחירי הפחם שנובעת מהתמשכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. למרות שתעריף החשמל מתפרסם בתחילת השנה, תנודות חריגות בעלויות הדלקים (מעל 5.5%) מחייבות את רשות החשמל לבצע עדכונים גם במהלך השנה. נציין כי ההחלטה הסופית טרם התקבלה ורשות החשמל דנה בימים אלה בנושא.

תחנת הכוח בחדרה,

לפי נתוני רשות החשמל, מדדי עלות החשמל עלו בחודש מאי ב-9.8%, וזאת כתוצאה מעליה של 60% במחירי הפחם. סגירת ארבע יחידות פחמיות בחדרה שהייתה מתוכננת לפי החלטת הממשלה ליולי 2022 מתעכבת, ולכן השפעת מחירי הפחם הגבוהים ממשיכה להתגלגל לתעריף החשמל.

נזכיר כי ב-12 לאפריל השנה, הפחיתה רשות החשמל את התעריף ב-2% בעקבות ויתור המדינה על בלו לפחם, זאת בהתאם לתוכנית להפחתת יוקר המחייה של הממשלה. בהחלטה זו כתבה הרשות: "בשל חוסר הוודאות לגבי המשך המלחמה והשפעותיה על מחירי האנרגיה, הרשות סבורה כי יש להמתין עם עדכון נוסף לתעריף החשמל, אך תמשיך לעקוב באופן הדוק אחר מחירי הפחם ותבחן את הצורך בעדכון שוטף".

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "עדכון מחירי החשמל תלוי בהחלטה של הרשות, ואמות המידה אינן מחייבות עדכון מידי אלא מנחות את הרשות לדון בכך. הרשות עוקבת אחרי ההתפתחויות במחירי הדלקים אך טרם קיבלה החלטה בנושא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר